Powrót do dyskursów internetowych: język creepypasty

Aleksandra Serwotka

Wydział Filologiczny Uniwersytet Śląski

mgr, doktorantka w Zakładzie Glottodydaktyki i Kształcenia na Odległość Instytutu Języków Romańskich i Translatoryki Uniwersytetu Śląskiego, dyscyplina językoznawstwo. Jej zainteresowania badawcze dotyczą glottodydaktyki, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnienia transferu językowego, ewaluacji w nauczaniu języków obcych, metod kształcenia na odległość, a także specyfiki przyswajania języka francuskiego jako trzeciego.



Anna Stwora

Wydział Filologiczny Uniwersytet Śląski

mgr, doktorantka w Zakładzie Języków Specjalistycznych Instytutu Języka Angielskiego Uniwersytetu Śląskiego, dyscyplina językoznawstwo. Jej zainteresowania oscylują wokół rejestrów specjalistycznych oraz retoryki, ze szczególnym uwzględnieniem dyskursu reklamy i nowych mediów, jak również wokół badań nad humorem i metaforą w języku.


https://orcid.org/0000-0002-1134-1092


Abstrakt

W miarę jak przestrzeń Internetu staje się szczególnie sprzyjającym i stymulującym środowiskiem pełnym szybko rozprzestrzeniających się treści, które rozwijają kreatywność użytkowników, niezliczone rzesze internautów piszą w Sieci i tym samym tworzą znaczną bazę internetowej fikcji literackiej, dopominającej się o analizę językoznawczą. Celem autorek artykułu jest zbadanie creepypasty, czyli szczególnego gatunku współczesnego dyskursu internetowego utrzymanego w konwencji horroru, który jest rozpowszechniany w Sieci metodą „kopiuj – wklej”. Analiza wybranych przykładów creepypasty w języku angielskim pozwoliła ustalić charakterystyczne dla tego gatunku cechy, a także zbadać zakres wpływu języka Internetu na internetową fikcję literacką.


Słowa kluczowe:

Internet, analiza dyskursu, creepypasta, współczesne dyskursy, język Internetu


AbuSa’aleek, Atef Odeh. 2015. Internet Linguistics: A Linguistic Analysis of Electronic Discourse as a New Variety of Language. International Journal of English Linguistics, 5 (1), pp. 135–145.
Barthes, Roland. 1966. Introduction à l’analyse structurale des récits. Communications, 8 (1), pp. 1–27.
Bourdieu, Pierre. 2001. Reguły sztuki. Geneza i struktura pola literackiego. Transl. Andrzej Zawadzki. Kraków: Universitas.
Brzostek, Dariusz. 2016. Praktyki grozy i praktyki narracyjne. Creepypasta: niesamowitość (w) sieci. Literatura Ludowa, 3, pp. 53–61.
Chess, Shira, and Newsom, Eric. 2015. Folklore, Horror Stories, and the Slender Man. The Development of an Internet Mythology. New York: Palgrave Macmillan.
Convert, Bernard, and Demailly, Lise. 2003. Les interactions dans Internet. Communication, 22 (2), pp. 63–98.
Crystal, David. 2006. Language and the Internet. Cambridge and New York: Cambridge University Press.
Grzenia, Jan. 2007. Komunikacja językowa w Internecie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Manjoo, Farhad. 2014, July 10. Urban Legends Told Online. The New York Times, Section B, Column 0, Business/Financial Desk.
Pearsall, Judy (ed.). 1998. The New Oxford Dictionary of English. Oxford: Oxford University Press.
Propp, Vladimir. 2009. Morphology of the Folktale. Austin: University of Texas Press.
Selden, Raman, Widdowson, Peter, and Brooker, Peter. 2005. A Reader’s Guide to Contemporary Literary Theory. Harlow: Pearson Longman.
Serwotka, Aleksandra, and Stwora, Anna. In preparation. “Du populaire au digital: analyse linguistique et structurelle des creepypastas choisis.”

Internet sources
Creepypastas

Blood Freezing Experiment. [Online]. Creepypasta Wiki. Fandom powered by Wikia. Accessed from: http://creepypasta.wikia.com/wiki/Blood_Freezing_Experiment [12.01.2017].
Gateway of the Mind. [Online]. Creepypasta Wiki. Fandom powered by Wikia. Accessed from: http://creepypasta.wikia.com/wiki/Gateway_of_the_Mind [12.01.2017].
Happy Puppet Syndrome. [Online]. Creepypasta.org. Horror & Paranormal Stories. Accessed from: http://www.creepypasta.org/creepypasta/happy-puppet-syndrome [12.01.2017].
He Waits for You. [Online]. Creepypasta. Accessed from: https://www.creepypasta.com/he-waitsfor-you/ [12.01.2017].
Kagome Kagome – Giving Man the Power of God. [Online]. Wattpad. Accessed from: https://www.wattpad.com/306285198-kagome-kagome-circle-you-circle-you-creepypasta [12.01.2017].
Mereana Mordegard Glesgorv. [Online]. Creepypasta Wiki. Fandom powered by Wikia. Accessed from: http://pl.creepypasta.wikia.com/wiki/Mereana_Mordegard_Glesgorv [12.01.2017].
Quinine. [Online]. Lonewolf. BewareTheWolf. Accessed from: https://www.quotev.com/story/8255289/Quinine/ [12.01.2017].
Slenderman. [Online]. Creepypasta Wiki. Fandom powered by Wikia. Accessed from: http://pl.creepypasta.wikia.com/wiki/Slenderman [12.01.2017].
Sonic.exe. [Online]. Creepypasta Wiki. Fandom powered by Wikia. Accessed from: https://vignette.wikia.nocookie.net/creepypasta/images/d/d6/Sonic-exe-Title-Screen-sonicexe-33279603-640-428.jpg/revision/latest?cb=20141012131434&path-prefix=pl [12.01.2017].
Suicidemouse.avi. [Online]. Creepypasta Wiki. Fandom powered by Wikia. Accessed from: http://creepypasta.wikia.com/wiki/Suicidemouse.avi?li_source=LI&li_medium=wikia-footer-wiki-rec[12.01.2017].
The Expressionless Woman. [Online]. Creepypasta Wiki. Fandom powered by Wikia. Accessed from: http://pl.creepypasta.wikia.com/wiki/The_Expressionless_woman_(kobieta_bez_wyrazu)[12.01.2017].
The Fear Hormone. [Online]. Creepypasta Wiki. Fandom powered by Wikia. Accessed from: http://creepypasta.wikia.com/wiki/The_Fear_Hormone [12.01.2017].
The ‘Giver’ Experiment. [Online]. Creepypasta Wiki. Fandom powered by Wikia. Accessed from:http://creepypasta.wikia.com/wiki/The_%22Giver%22_Experiment [12.01.2017].
The Midnight Game. [Online]. Creepypasta Wiki. Fandom powered by Wikia. Accessed from:http://pl.creepypasta.wikia.com/wiki/Gra_o_P%C3%B3%C5%82nocy_(The_Midnight_Game)[12.01.2017].
The Russian Sleep Experiment. [Online]. Creepypasta Wiki. Fandom powered by Wikia. Accessedfrom: http://creepypasta.wikia.com/wiki/The_Russian_Sleep_Experiment [12.01.2017].
Tulpa. [Online]. Creepypasta Wiki. Fandom powered by Wikia. Accessed from: http://creepypasta.wikia.com/wiki/Tulpa [12.01.2017]

Publications accessed from Internet

Panek, Anna. 2016. Język w przestrzeni Internetu. Przestrzeń Społeczna, 1 (11). [Online]. Social Space Journal. Accessed from: http://socialspacejournal.eu/11%20numer/Panek%20-%20J%C4%99zyk%20w%20przestrzeni%20internetu.pdf [13.05.2017].
Pobierz


Opublikowane
2019-02-05

Cited By /
Share

Serwotka, A., & Stwora, A. (2019). Powrót do dyskursów internetowych: język creepypasty. Media - Kultura - Komunikacja Społeczna, 4(14), 11–25. https://doi.org/10.31648/mkks.2958

Aleksandra Serwotka 
Wydział Filologiczny Uniwersytet Śląski
<p>mgr, doktorantka w Zakładzie Glottodydaktyki i Kształcenia na Odległość Instytutu Języków Romańskich i Translatoryki Uniwersytetu Śląskiego, dyscyplina językoznawstwo. Jej zainteresowania badawcze dotyczą glottodydaktyki, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnienia transferu językowego, ewaluacji w nauczaniu języków obcych, metod kształcenia na odległość, a także specyfiki przyswajania języka francuskiego jako trzeciego.</p>  Polska

mgr, doktorantka w Zakładzie Glottodydaktyki i Kształcenia na Odległość Instytutu Języków Romańskich i Translatoryki Uniwersytetu Śląskiego, dyscyplina językoznawstwo. Jej zainteresowania badawcze dotyczą glottodydaktyki, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnienia transferu językowego, ewaluacji w nauczaniu języków obcych, metod kształcenia na odległość, a także specyfiki przyswajania języka francuskiego jako trzeciego.


Anna Stwora 
Wydział Filologiczny Uniwersytet Śląski
<p>mgr, doktorantka w Zakładzie Języków Specjalistycznych Instytutu Języka Angielskiego Uniwersytetu Śląskiego, dyscyplina językoznawstwo. Jej zainteresowania oscylują wokół rejestrów specjalistycznych oraz retoryki, ze szczególnym uwzględnieniem dyskursu reklamy i nowych mediów, jak również wokół badań nad humorem i metaforą w języku.</p>  Polska
https://orcid.org/0000-0002-1134-1092

mgr, doktorantka w Zakładzie Języków Specjalistycznych Instytutu Języka Angielskiego Uniwersytetu Śląskiego, dyscyplina językoznawstwo. Jej zainteresowania oscylują wokół rejestrów specjalistycznych oraz retoryki, ze szczególnym uwzględnieniem dyskursu reklamy i nowych mediów, jak również wokół badań nad humorem i metaforą w języku.