YouTube jako narzędzie kreowania wizerunku na przykładzie wideobloga Kammel Czanel

Maria Lewandowska

Wydział Politologii i Studiów Międzynarodowych Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

mgr, doktorantka na Wydziale Politologii i Studiów Międzynarodowych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, dyscyplina nauki o polityce. Główne zainteresowania naukowe to dziennikarstwo, komunikacja społeczna, nowe media, reklama oraz kreowanie wizerunku.


https://orcid.org/0000-0002-0448-7181



Abstrakt

W artykule zaprezentowano wyniki badań, których celem było przeanalizowanie, w jaki sposób Tomasz Kammel wykorzystuje YouTube jako narzędzie kreowania wizerunku medialnego. Hipoteza zakładająca, że dziennikarz stara się zbliżyć do typu idealnego doradcy, została zweryfikowana pozytywnie. Tomasz Kammel w materiałach publikowanych na swoim kanale podkreśla niezależność, której nie mogła zapewnić mu telewizja. Koncentruje się na zbudowaniu internetowej społeczności, nie tworzy ze swoimi widzami klasycznej relacji „mistrz – uczeń”. Wykorzystuje nabytą wiedzę oraz własne doświadczenie zawodowe, podkreślając tym samym swój profesjonalizm. Popełnia drobne błędy na poziomie komunikacji werbalnej i niewerbalnej, ale nie zakłócają one w znaczącym stopniu odbioru treści.


Słowa kluczowe:

YouTube, telewizja, wizerunek, autoprezentacja, komunikacja


Benedict, Antoni. 2004. Reklama jako proces komunikacji. Wrocław: Astrum.
Bronowicz, Monika. 2013. Komunikacja wizualna. Public relations. Reklama. Branding. Wrocław: Astrum.
Bull, Peter, i Doody, John P. 2013. Gesture and Body Movement. W: Hall, Judith A., i Knapp, Mark L. (red.). Handbook of Nonverbal Communication. Boston: De Gruyter Mouton, s. 205–228.
Evans, Liana. 2011. Social media marketing. Odkryj potencjał Facebooka, Twittera i innych portali społecznościowych. Tłum. Bartosz Satbut. Gliwice: Helion.
Helft, Miguel. 2013. How YouTube Changes Everything. Fortune, 168 (3), s. 50–60.
Kavoori, Anandam. 2015. Making Sense of YouTube. Global Media Journal, 13 (24), s. 1–25.
Kaznowski, Dominik. 2008. Nowy marketing. Warszawa: VFP.
Kowalska, Karolina, Łakoma, Agata, i Szymoniuk, Barbara. 2011. Wizerunek biznesowy. Lublin: Politechnika Lubelska.
Levinson, Paul. 2010. Nowe nowe media. Tłum. Maria Zawadzka. Kraków: WAM.
Lustberg, Arch. 2012. Jak się sprzedać. Skuteczne techniki prezentacji, przekonywania i przekazu swoich idei. Tłum. Tomasz Golenia. Warszawa: Wamex.
Maroń, Agata. 2006. Wizerunek w biznesie. Jak zbudować własną markę i wykreować indywidualny styl. Warszawa: Bellona.
Pease, Allan, i Pease, Barbara. 2007. Mowa ciała. Tłum. Joanna Grabiak. Poznań: Rebis.
Reich, Tomasz. 2016. Jak dbać o wizerunek w mediach społecznościowych. Lublin: Wydawnictwo Słowa i Myśli.
Sidorowicz, Rafał. 2013. Teleobecne „ja”. Językowa autoprezentacja nadawcy w blogu. Szczecin: Uniwersytet Szczeciński.
Strangelove, Michael. 2010. Watching YouTube: Extraordinary Videos by Ordinary People. Toronto: University of Toronto Press.
Turchet, Philippe. 2006. Mowa ciała. Zrozumieć człowieka po jego gestach. Tłum. Elżbieta T. Sadowska. Warszawa: KDC.

Źródła internetowe
Raporty z badań

Gemius Polska. 2016. Wyniki badania Megapanel PBI/Gemius za grudzień 2015. [Online]. Megapanel PBI/Gemius. Dostęp: https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/wynikibadania-megapanel-pbigemius-za-grudzien-2015.html [30.08.2016].
Sass-Staniszewska, Patrycja, i Czuchaj-Łagód, Katarzyna. 2016. Lubię to czy kupuję to? Jak media społecznościowe wspierają sprzedaż? Raport Izby Gospodarki Elektronicznej. [Online]. -Commerce Polska. Izba Gospodarki Elektronicznej. Dostęp: http://www.ecommercepolska.pl/files/3414/7137/0127/LubieToCzyKupujeTo_SocialCommerce_Sierpien2016.pdf [31.08.2016].

Pozostałe publikacje internetowe

Bechar-Israeli, Haya. 1995. From <Bonehead> to <cLoNehEAD>: Nicknames, Play, and Identity on Internet Relay Chat. Journal of Computed-Mediated Communication, 1 (2). [Online].Wiley Online Library. Dostęp: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1083-6101.1995. tb00325.x/full [10.09.2016].
Jeleśniański, Marek. 2012. Typologia blogów – część 2. Czynniki klasyfikacyjne. [Online]. Eredaktor.pl. Dostęp: http://eredaktor.pl/teoria/typologia-blogow-czesc-2-czynniki-klasyfikacyjne/[22.07.2018].
Kammel, Tomasz. 2014a. Jak okiełznać tremę. Cz. 1. [Online]. YouTube. Kammel Czanel. Dostęp:https://www.youtube.com/watch?v=IgUQ9g-o4wk [20.09.2016].
Kammel, Tomasz. 2014b. Jak okiełznać tremę. Cz. 2. [Online]. YouTube. Kammel Czanel. Dostęp:https://www.youtube.com/watch?v=oPKA4nD8nhk [20.09.2016].
Kammel Tomasz. 2015. Matura #2. [Online]. YouTube. Kammel Czanel. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=cde8vx4fK58 [29.09.2016].
Kammel, Tomasz. 2016. Empatia. [Online]. YouTube. Kammel Czanel. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=55ZdqHOgFo0 [25.09.2016].
Marszałek, Patrycja. 2014. Tomasz Kammel próbuje swoich sił na YouTube. [Online]. Natemat.pl. Dostęp: http://natemat.pl/127463,tomasz-kammel-prowadzi-kanal-na-youtubie-i-uczy-polakowjak-przemawiac [1.10.2016].
Nowobilski, Filip (aut. wywiadu). 2014. Tomasz Kammel: Wciąż szukam nowych doznań. [Online].Interia.pl. Dostęp: https://menway.interia.pl/meskie-tematy/news-tomasz-kammel-wciaz-szukam-nowych-doznan,nId,1498356 [1.10.2016].
Sikorski, Maciej. 2015. Kim jest Rezi? I co na YouTube robi Tomasz Kammel? [Online]. Antyweb.pl. Dostęp: http://antyweb.pl/kim-jest-rezi-i-co-na-youtube-robi-tomasz-kammel/ [1.10.2016].
Super Express. 2014. „Twoje yyy, jego bzzz…”, czyli Tomasz Kammel udziela porad na YouTube!Prawdziwy HIT. [Online]. Se.pl. Dostęp: http://www.se.pl/rozrywka/gwiazdy/twoje-yyy-jego-bzzzczyli-tomasz-kammel-udziela-porad-na-youtube-prawidziwy-hit-wideo_419716.html [1.10.2016]
Pobierz


Opublikowane
2019-02-05

Cited By /
Share

Lewandowska, M. (2019). YouTube jako narzędzie kreowania wizerunku na przykładzie wideobloga Kammel Czanel. Media - Kultura - Komunikacja Społeczna, 4(14), 35–51. Pobrano z https://czasopisma.uwm.edu.pl/index.php/mkks/article/view/2960

Maria Lewandowska 
Wydział Politologii i Studiów Międzynarodowych Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
<p>mgr, doktorantka na Wydziale Politologii i Studiów Międzynarodowych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, dyscyplina nauki o polityce. Główne zainteresowania naukowe to dziennikarstwo, komunikacja społeczna, nowe media, reklama oraz kreowanie wizerunku.</p>  Polska
https://orcid.org/0000-0002-0448-7181

mgr, doktorantka na Wydziale Politologii i Studiów Międzynarodowych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, dyscyplina nauki o polityce. Główne zainteresowania naukowe to dziennikarstwo, komunikacja społeczna, nowe media, reklama oraz kreowanie wizerunku.