Opublikowane: 2019-02-051

Tian Zhuangzhuang. Autor nawiedzony przez obrazy

Alicja Helman
Media - Kultura - Komunikacja Społeczna
Dział: Artykuły
https://doi.org/10.31648/mkks.2963

Abstrakt

Niniejszemu artykułowi – poświęconemu sylwetce Tiana Zhuangzhuanga, reżysera Piątej Generacji (w poczet której zaliczani są byli studenci Pekińskiej Szkoły Filmowej z lat 1978–1982) – przyświecały trzy założenia. W pierwszej kolejności, koncentrując się na twórcy mniej znanym, autorka naświetla jego dorobek poprzez uwypuklenie etnograficznego charakteru gatunku minority film, a także paradokumentalnych rysów własnych dzieł reżysera. Drugim poziomem, stanowiącym zasadniczą część tekstu, jest wielopoziomowa analiza jednego z najważniejszych dzieł Tiana – Złodzieja koni (1986). Jak zauważyli krytycy, seans Złodzieja koni stawia przed widzem problem Inności w sposób nieoswojony przez konwencje kina egzotycznego. Ostatni aspekt, na którym zasadza się artykuł, związany jest z kulturą Tybetu – systemem wierzeń, tradycją, zwyczajami. Twórca poświęca im dużo miejsca, prezentując je bez jakiegokolwiek komentarza pozwalającego na zrozumienie ich sensu. Z tej właśnie przyczyny Złodziej koni jest filmem znamiennym dla twórczości Tiana, gdyż reprezentuje filozofię twórczą reżysera, wcielającego się w rolę odkrywcy czy podróżnika spoglądającego na ziemię nieznaną bez uprzedzeń. Kino Tiana Zhuangzhuanga to kino zmysłów poprzedzających racjonalny osąd.

Słowa kluczowe:

biopic, minority genre, ethnographic cinema, religion, ritual

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Helman, A. (2019). Tian Zhuangzhuang. Autor nawiedzony przez obrazy. Media - Kultura - Komunikacja Społeczna, 4(14), 89–101. https://doi.org/10.31648/mkks.2963

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.