Opublikowane: 2019-02-051

„Kłopotliwe” ciała w filmach Harmony’ego Korine’a. Skrawki i Julien Donkey-Boy wobec przedstawień ułomności fizycznej w kinie amerykańskim

Adam Cybulski
Media - Kultura - Komunikacja Społeczna
Dział: Artykuły
https://doi.org/10.31648/mkks.2964

Abstrakt

Artykuł jest próbą analizy dwóch filmów autorstwa Harmony’ego Korine’a, zatytułowanych Skrawki (Gummo, 1997) oraz Julien Donkey-Boy (1999), w kontekście historii prezentowania ułomności fizycznej w kinematografii Stanów Zjednoczonych. Autora szczególnie interesuje omówiona przez Rhondę S. Black i Michaela T. Hayesa poetyka „dyskursu litości”, podejścia dominującego we współczesnym amerykańskim kinie traktującym o somatycznych upośledzeniach czy cielesnej odmienności, a także awangardowe proweniencje analizowanych dzieł Korine’a. Przedmiotem badania stają się treściowe i formalne rozwiązania, za pomocą których reżyser polemizuje z poetyką przedstawiania ciała „wadliwego” oferowaną przez skonwencjonalizowane przekazy hollywoodzkie, poprawnym politycznie stereotypem „superkaleki” (supercrip) oraz dążeniami kina głównego nurtu do symbolicznego „oswojenia” zjawiska ciała „kłopotliwego” – naruszającego zarówno społeczną harmonię, jak i amerykański kult młodości, zdrowia i piękna.

Słowa kluczowe:

ciało kłopotliwe, ciało nienormatywne, kino amerykańskie, Harmony Korine, widowiska osobliwości, dyskurs litości

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Cybulski, A. (2019). „Kłopotliwe” ciała w filmach Harmony’ego Korine’a. Skrawki i Julien Donkey-Boy wobec przedstawień ułomności fizycznej w kinie amerykańskim. Media - Kultura - Komunikacja Społeczna, 4(13), 11–39. https://doi.org/10.31648/mkks.2964

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.