Opublikowane: 2019-02-051

Granice wolności słowa a prawo do prywatności – niemieckie zasady deontologii dziennikarskiej na tle uregulowań międzynarodowych

Rafał Leśniczak
Media - Kultura - Komunikacja Społeczna
Dział: Artykuły
https://doi.org/10.31648/mkks.2969

Abstrakt

Celem artykułu jest określenie, w jaki sposób kodeksy etyczne wybranych ważniejszych niemieckich mediów wypowiadają się na temat kwestii wolności słowa i prywatności (ang. privacy). Autor podjął od strony teoretycznej zagadnienia dotyczące wolności słowa i ochrony prywatności w mediach. Odwołał się do uregulowań deontologicznych tychże mediów i uregulowań międzynarodowych. Materiał badawczy stanowią kodeksy etyczne dwóch największych niemieckich dzienników, „Bild” oraz „Süddeutsche Zeitung”, kodeks agencji prasowej DPA oraz kodeks etyczny niemieckiego nadawcy radiowo-telewizyjnego ARD. Analizie poddano także zapisy deontologiczne Niemieckiej Rady Prasowej oraz ważniejsze regulacje międzynarodowe w odniesieniu do deontologii dziennikarskiej w kwestii granic wolności słowa i prawa do prywatności. Pozwala to spojrzeć na regulacje zawodowej etyki dziennikarskiej Niemiec w szerszym kontekście. W podjętej analizie sięgnięto zatem do regulacji UNESCO i Unii Europejskiej (Europejska Konwencja Praw Człowieka, Powszechna Deklaracja Praw Człowieka, Rezolucja 1003 Zgromadzenia Parlamentarnego Rady Europy, Karta praw podstawowych Unii Europejskiej). Uzyskane wyniki uzupełniono analizą istotnych międzynarodowych rozporządzeń dotyczących etyki dziennikarskiej.

Słowa kluczowe:

wolność słowa, prywatność, dziennikarz, mass media, etyka dziennikarska

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Leśniczak, R. (2019). Granice wolności słowa a prawo do prywatności – niemieckie zasady deontologii dziennikarskiej na tle uregulowań międzynarodowych. Media - Kultura - Komunikacja Społeczna, 4(13), 101–117. https://doi.org/10.31648/mkks.2969

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.