Opublikowane: 2019-02-131

Łabędzi śpiew tradycyjnego japońskiego kina gangsterskiego: Akta yakuzy Kinjiego Fukasaku

Elżbieta Durys
Media - Kultura - Komunikacja Społeczna
Dział: Artykuły
https://doi.org/10.31648/mkks.3026

Abstrakt

Autorka artykułu analizuje cykl pięciu filmów Akta yakuzy w reżyserii Kinjiego Fukasaku, wprowadzonych na ekrany w latach 1973–1974, uznawanych za jedne z największych osiągnięć tradycyjnego japońskiego kina gangsterskiego. Celem analizy jest wskazanie wewnętrznego napięcia pomiędzy tradycją a nowoczesnością, uwidaczniającego się w poszczególnych częściach Akt yakuzy. Wynika ono nie tylko z odmiennego podejścia do reguł gatunkowych ninkyō eiga, ale również wprowadzenia elementów realizmu. Bliższe przyjrzenie się głównemu bohaterowi, postaciom kobiecym oraz stylowi wizualnemu pozwala naświetlić owo wewnętrzne napięcie.

Słowa kluczowe:

kino japońskie, japoński film gangsterski, ninkyō eiga, Kinji Fukasaku, Akta yakuzy

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Durys, E. (2019). Łabędzi śpiew tradycyjnego japońskiego kina gangsterskiego: Akta yakuzy Kinjiego Fukasaku. Media - Kultura - Komunikacja Społeczna, 2(12), 99–123. https://doi.org/10.31648/mkks.3026

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.