Łabędzi śpiew tradycyjnego japońskiego kina gangsterskiego: Akta yakuzy Kinjiego Fukasaku

Elżbieta Durys

Wydział Studiów Międzynarodowych i Politologicznych Uniwersytet Łódzki

dr hab., prof. na Wydziale Studiów Międzynarodowych i Politologicznych Uniwersytetu Łódzkiego. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się wokół kina narodowego i transnarodowego, feministycznych teorii filmowych i kina kobiecego, kina amerykańskiego, teorii krytycznych. Opublikowała dwie monografie: Mieliśmy tu mały problem… O twórczości Johna Cassavetesa (Kraków 2009) oraz Amerykańskie popularne kino policyjne w latach 1970–2000 (łódź 2013). Współredaktorka czterech tomów poświęconych kinu amerykańskiemu oraz tematyce gender.




Abstrakt

Autorka artykułu analizuje cykl pięciu filmów Akta yakuzy w reżyserii Kinjiego Fukasaku, wprowadzonych na ekrany w latach 1973–1974, uznawanych za jedne z największych osiągnięć tradycyjnego japońskiego kina gangsterskiego. Celem analizy jest wskazanie wewnętrznego napięcia pomiędzy tradycją a nowoczesnością, uwidaczniającego się w poszczególnych częściach Akt yakuzy. Wynika ono nie tylko z odmiennego podejścia do reguł gatunkowych ninkyō eiga, ale również wprowadzenia elementów realizmu. Bliższe przyjrzenie się głównemu bohaterowi, postaciom kobiecym oraz stylowi wizualnemu pozwala naświetlić owo wewnętrzne napięcie.


Słowa kluczowe:

kino japońskie, japoński film gangsterski, ninkyō eiga, Kinji Fukasaku, Akta yakuzy


Kaplan D.E., Dubro A., Yakuza: Japan’s Criminal Underworld, Berkeley 2003.
Loska K., Poetyka kina japońskiego, t. 1, Kraków 2009.
Loska K., W świecie jakuzy – japońskie oblicze filmu gangsterskiego, w: tegoż, Nowy film japoński, Kraków 2013, s. 168–199.
Loska K., W świecie yakuzy – japońskie oblicze filmu czarnego, „Studia Filmoznawcze” 2010, nr 31, s. 175–188.
McDonald Iwai K., The “Yakuza” Film: An Introduction, w: Reframing Japanese Cinema, red. A. Nolletti, Jr., D. Desser, Bloomington–Indianapolis 1992, s. 165–192.
Mellen J., From “Chambara” to “Yakuza”, w: tejże, The Waves at Genji’s Door: Japan through Its Cinema, New York 1976, s. 113–133.
Mes T., Sharp J., The Midnight Eye Guide to New Japanese Film, Berkeley, CA, 2005.
Satō T., The Two Leading Men in Japanese Film, w: tegoż, Currents in Japanese Cinema, tłum. G. Barrett, Tokyo–New York 1987.
Satō T., Film Heroines, w: tegoż, Currents in Japanese Cinema, tłum. G. Barrett, Tokyo–New York 1987, s. 73–99.
Schilling M., The Yakuza Movie Book: A Guide to Japanese Gangster Films, Berkeley, CA, 2008.
Standish I., Myth and Masculinity in the Japanese Cinema: Towards a Political Reading of the ‘Tragic Hero’, Richmond 2000.
Tucker R.N., Japan: Film Image, London 1973.
Wright W., Six Guns and Society, Berkeley 1977
Pobierz


Opublikowane
2019-02-13

Cited By /
Share

Durys, E. (2019). Łabędzi śpiew tradycyjnego japońskiego kina gangsterskiego: Akta yakuzy Kinjiego Fukasaku. Media - Kultura - Komunikacja Społeczna, 2(12), 99–123. https://doi.org/10.31648/mkks.3026

Elżbieta Durys 
Wydział Studiów Międzynarodowych i Politologicznych Uniwersytet Łódzki
<p>dr hab., prof. na Wydziale Studiów Międzynarodowych i Politologicznych Uniwersytetu Łódzkiego. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się wokół kina narodowego i transnarodowego, feministycznych teorii filmowych i kina kobiecego, kina amerykańskiego, teorii krytycznych. Opublikowała dwie monografie: Mieliśmy tu mały problem… O twórczości Johna Cassavetesa (Kraków 2009) oraz Amerykańskie popularne kino policyjne w latach 1970–2000 (łódź 2013). Współredaktorka czterech tomów poświęconych kinu amerykańskiemu oraz tematyce gender.</p>  Polska

dr hab., prof. na Wydziale Studiów Międzynarodowych i Politologicznych Uniwersytetu Łódzkiego. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się wokół kina narodowego i transnarodowego, feministycznych teorii filmowych i kina kobiecego, kina amerykańskiego, teorii krytycznych. Opublikowała dwie monografie: Mieliśmy tu mały problem… O twórczości Johna Cassavetesa (Kraków 2009) oraz Amerykańskie popularne kino policyjne w latach 1970–2000 (łódź 2013). Współredaktorka czterech tomów poświęconych kinu amerykańskiemu oraz tematyce gender.