Opublikowane: 2019-02-141

Nowe media jako kreator kultury innowacyjności

Katarzyna Kopecka-Piech
Media - Kultura - Komunikacja Społeczna
Dział: Artykuły
https://doi.org/10.31648/mkks.3053

Abstrakt

Współczesnym motorem rozwoju mediów i generowanej przez nie kultury są innowacje. Szczególnie nowe media – elektroniczne, internetowe, mobilne, wszechobecne (ubiquitous) i wbudowane (embedded) – przekształcają codzienność użytkowników, kreują nową kulturę codzienności: zmediatyzowaną, stechnologizowaną, ale dzięki temu zróżnicowaną i dynamicznie zmienną. Problem, który w tym kontekście wymaga namysłu, dotyczy charakteru innowacji i jej wpływu na samych użytkowników. Pytanie brzmi: czy i ewentualnie jak użytkownicy nowych mediów stają się uczestnikami kultury innowacyjności? Czy i jak kreują innowacje? Jak implementują innowacje w swoim życiu codziennym i jakie rodzi to konsekwencje, tak zwane efekty medialne? Odpowiedź na tak postawione pytania jest możliwa dzięki analizie konkretnych przypadków innowacji medialnych. Dzięki przeprowadzonej analizie autorka określiła wyznaczniki prosumpcyjnej kultury innowacyjności, wyłaniającej się z praktyki życia codziennego użytkowników nowych mediów. Omówiła innowacyjne technologie medialne, a następnie przypadki nowatorskich rozwiązań, w których główną rolę odgrywają media. W ten sposób zakreśliła kontekst zwiększonego oczekiwania użytkowników wobec innowacji i aktywnego w niej udziału, co umożliwiło określenie znaczenia medialnej innowacji prosumpcyjnej

Słowa kluczowe:

nowe media, mediatyzacja, innowacyjność, życie codzienne, prosumpcja

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Kopecka-Piech, K. (2019). Nowe media jako kreator kultury innowacyjności. Media - Kultura - Komunikacja Społeczna, 3(12), 57–71. https://doi.org/10.31648/mkks.3053

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.