Nowe media jako kreator kultury innowacyjności

Katarzyna Kopecka-Piech

Wydział Nauk o Sporcie Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu

dr nauk humanistycznych, medioznawczyni, pracownik Zakładu Komunikacji Społecznej i Mediów Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu. Prowadzi badania nad nowymi mediami. Interesuje się problematyką transformacji medialnej, mediatyzacji, innowacyjności. Autorka m.in. monografii: Media Convergence Strategies. Polish Examples (Wrocław 2011) oraz Leksykon konwergencji mediów (Kraków 2015).




Abstrakt

Współczesnym motorem rozwoju mediów i generowanej przez nie kultury są innowacje. Szczególnie nowe media – elektroniczne, internetowe, mobilne, wszechobecne (ubiquitous) i wbudowane (embedded) – przekształcają codzienność użytkowników, kreują nową kulturę codzienności: zmediatyzowaną, stechnologizowaną, ale dzięki temu zróżnicowaną i dynamicznie zmienną. Problem, który w tym kontekście wymaga namysłu, dotyczy charakteru innowacji i jej wpływu na samych użytkowników. Pytanie brzmi: czy i ewentualnie jak użytkownicy nowych mediów stają się uczestnikami kultury innowacyjności? Czy i jak kreują innowacje? Jak implementują innowacje w swoim życiu codziennym i jakie rodzi to konsekwencje, tak zwane efekty medialne? Odpowiedź na tak postawione pytania jest możliwa dzięki analizie konkretnych przypadków innowacji medialnych. Dzięki przeprowadzonej analizie autorka określiła wyznaczniki prosumpcyjnej kultury innowacyjności, wyłaniającej się z praktyki życia codziennego użytkowników nowych mediów. Omówiła innowacyjne technologie medialne, a następnie przypadki nowatorskich rozwiązań, w których główną rolę odgrywają media. W ten sposób zakreśliła kontekst zwiększonego oczekiwania użytkowników wobec innowacji i aktywnego w niej udziału, co umożliwiło określenie znaczenia medialnej innowacji prosumpcyjnej


Słowa kluczowe:

nowe media, mediatyzacja, innowacyjność, życie codzienne, prosumpcja


Alarma Sismos, [online] <https://twitter.com/alarmasismos>, dostęp: 26.01.2015.
Certeau M. de, The Practice of Everyday Life. “Making Do”: Uses and Tactics”, w: Practicing History: New Directions in Historical Writing after the Linguistic Turn, red. G.M. Spiegel, New Jork–London 2004, s. 217–227.
Chakravarthy J., Finding Meaning in Resting Heart Rate – Heart Health Series, [online] <https://jawbone.com/blog/finding-meaning-resting-heart-rate-heart-health-series/>, dostęp: 26.01.2015.
Chesbrough H.W., Open Innovation: The New Imperative of Creating and Profiting from Technology, Boston 2003.
Drucker P.F., Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady, tłum. A. Ehrlich, Warszawa 1992.
Fromm J., Butler Ch., Brands Know Connection with Millennials Requires Innovation, [online]<http://www.psfk.com/2015/02/apple-amazon-innovation-millennial-consumers.html>, dostęp:26.01.2015.
Goorwich S., Pizza Hut’s ‘Blockbuster Box’ Doubles as a Movie Projector, [online] <http://metro.co.uk/2015/06/09/pizza-huts-blockbuster-box-doubles-as-a-movie-projector-5236961/#ixzz4M1n3VUOS>, dostęp: 1.10.2016.
Hatalska N., Poza systemem. Odcinek 2. OnOff, [online] <http://hatalska.com/2015/03/26/poza-systemem-2-odcinek-onoff/>, dostęp: 26.01.2015.
Hepp A., Cultures of Mediatization, tłum. K. Tribe, Cambridge 2013.
Hepp A., Researching ‘Mediatized Worlds’: Non-Media-Centric Media and Communication Research as a Challenge, w: Media and Communication Studies, Interventions and Intersections: The Intellectual Work of the 2010 ECREA European Media and Communication Doctoral Summer School, red. N. Carpentier, I. Tomanić Trivundža, Tartu 2010, s. 37–48.
Hippel E. von, Democratizing Innovation, London 2005.
James P., Magee L., Scerri A., Steger M.B., Urban Sustainability in Theory and Practice: Circles of Sustainability, London 2015.
Jawbone, Whistle Activity Monitor for Dogs, [online] <https://jawbone.com/marketplace/product/whistle?utm_source=Whistle&utm_medium=Blog&utm_campaign=Marketplace>, dostęp:26.01.2015.
Kickbee, [online] <https://twitter.com/kickbee>, dostęp: 26.01.2015.
Kits, [online] <http://www.botanicalls.com/kits/>, dostęp: 26.01.2015.
Kopecka-Piech K., Drony jako narzędzia mediatyzacji i saturacji medialnej, w: Czego pragną drony? Od wizualnych atrakcji do spojrzenia władzy, red. R. Nahirny, M. Zamorska, A. Kill [w druku].
Kopecka-Piech K., How Is the Culture of New Media Innovation Emerging [wystąpienie konferencyjne], ECREA Central and East European Communication and Media Conference, 14 czerwca 2014, Wrocław.
Kopecka-Piech K., Prosumpcja, produkcja przez użycie (produsage), praca przez zabawę (playbour). Zmiana relacji nadawczo-odbiorczych w Kulturze 2.0, w: Postęp techniczny a język i literatura, red. B. Walczak, A. Niekrewicz, J. Żurawska-Chaszczewska, Gorzów Wielkopolski 2014, s. 103–111.

Kopecka-Piech K., Typologie innowacji medialnych, „Zarządzanie w Kulturze” 2013, nr 4, s. 361–372.
Krotz F., Mediatization: A Concept with Which to Grasp Media and Societal Change, w: Mediatization: Concept, Changes, Consequences, red. K. Lundby, New York 2009, s. 19–38.
Leadbeater Ch., Miller P., The Pro-Am Revolution: How Enthusiasts are Changing Our Society and Economy, London 2004.
Lessig L., Wolna kultura, tłum. P. Białokozowicz i in., Warszawa 2005.
Lindtner S., Hackerspaces and the Internet of Things in China: How Makers Are Reinventing Industrial Production, Innovation, and the Self, „China Information” 2014, nr 28, s. 145–167.
Media and Communication Studies, Interventions and Intersections: The Intellectual Work of the 2010 ECREA European Media and Communication Doctoral Summer School, red. N. Carpentier, I. Tomanić Trivundža, Tartu 2010.
Mediatization: Concept, Changes, Consequences, red. K. Lundby, New York 2009.
Nudd T., Anti-Littering Campaign Uses DNA to Identify Litterbugs and Put Their Faces on Ads, [online] <http://www.adweek.com/adfreak/anti-littering-campaign-uses-dna-identify-litterbugsand-put-their-faces-ads-164338>, dostęp: 26.01.2015.
Personal Xively, Tokyo Hackerspace Geiger Counter, [online] <https://personal.xively.com/feeds/21289>, dostęp: 26.01.2015.
Postęp techniczny a język i literatura, red. B. Walczak, A. Niekrewicz, J. Żurawska-Chaszczewska, Gorzów Wielkopolski 2014.
Practicing History: New Directions in Historical Writing after the Linguistic Turn, red. G.M. Spiegel, New Jork–London 2004.
RFID Pet Feeder, [online] <http://www.instructables.com/id/RFID-pet-feeder/>, dostęp: 26.01.2015.
Robertson T., The Process of Innovation and the Diffusion of Innovation, „Journal of Marketing” 1967, vol. 31, nr 1, s. 14–19.
Rogers E., Diffusion of Innovation, New York 1995.
TED, Massimo Banzi: How Arduino Is Open-Sourcing Imagination, [online] <https://www.youtube.com/watch?v=UoBUXOOdLXY>, dostęp: 26.01.2015.
Toffler A., Trzecia fala, tłum. E. Woydyłło, Warszawa 1997.
WebUrbanist, Bio-Wearables: Tech Tattoos Put Working Circuits on Your Skin, [online] <http://weburbanist.com/2015/11/29/bio-wearables-tech-tattoos-put-working-circuits-on-your-skin/>,dostęp: 26.01.2015.
Pobierz


Opublikowane
2019-02-14

Cited By /
Share

Kopecka-Piech, K. (2019). Nowe media jako kreator kultury innowacyjności. Media - Kultura - Komunikacja Społeczna, 3(12), 57–71. https://doi.org/10.31648/mkks.3053

Katarzyna Kopecka-Piech 
Wydział Nauk o Sporcie Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu
<p>dr nauk humanistycznych, medioznawczyni, pracownik Zakładu Komunikacji Społecznej i Mediów Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu. Prowadzi badania nad nowymi mediami. Interesuje się problematyką transformacji medialnej, mediatyzacji, innowacyjności. Autorka m.in. monografii: Media Convergence Strategies. Polish Examples (Wrocław 2011) oraz Leksykon konwergencji mediów (Kraków 2015).</p>  Polska

dr nauk humanistycznych, medioznawczyni, pracownik Zakładu Komunikacji Społecznej i Mediów Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu. Prowadzi badania nad nowymi mediami. Interesuje się problematyką transformacji medialnej, mediatyzacji, innowacyjności. Autorka m.in. monografii: Media Convergence Strategies. Polish Examples (Wrocław 2011) oraz Leksykon konwergencji mediów (Kraków 2015).