Summer Wars: międzypokoleniowe anime

Agnieszka Kamrowska

Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie
https://orcid.org/0000-0001-9474-9271


Abstrakt

Celem autorki artykułu jest analiza konfliktu pokoleń wpisującego się w szerszą opozycję japońskiej tradycji i nowoczesności w animowanym filmie autorstwa Mamoru Hosody. Reżyser przedstawia w nim tradycyjną, wielopokoleniową japońską rodzinę, której nestorka będzie obchodzić 90. urodziny. Przygotowania do uroczystości zostają zakłócone przez atak na wirtualną platformę społecznościową Oz, którego skutki są odczuwalne w świecie realnym. W obliczu zagrożenia rodzina jednoczy się i wspólnymi siłami pokonuje wirtualnego wroga. Reżyser skonfrontował ze sobą dwa światy: japońskiej tradycji, która powoli odchodzi w zapomnienie, oraz współczesności, która rozgrywa się głównie w cyberprzestrzeni. Do zobrazowania wirtualnego świata wykorzystał stylistykę japońskiego ruchu artystycznego Superflat. Z niebywałym pietyzmem przedstawił w filmie strukturę japońskiego rodu, składającego się z linii głównej i linii
bocznych, uwikłanych we wzajemne zależności. W sytuacji zagrożenia rodzina jednoczy się ponad familijnymi waśniami i pokoleniowymi konfliktami, aby działając razem w przestrzeni wirtualnej i fizycznej, pokonać wroga. Film Hosody ukazuje, że nawet w zdigitalizowanym współczesnym świecie wciąż jest miejsce na tradycyjne wartości i międzypokoleniową solidarność.


Słowa kluczowe:

anime, superflat, świat wirtualny, sztuczna inteligencja, japońska tradycja

Instytucje finansujące

Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie


Davis, Roger J., i Ikeno, Osamu. 2002. The Japanese Mind. Understanding Contemporary Japanese Culture. Tokyo – Singapore: Tuttle Publishing.

Murakami, Takashi. 2000. SUPER FLAT. Tokyo: Madra Publishing.

Potocka, Elżbieta. 2004. Japonia – przemiany wewnętrzne w ostatnim dziesięcioleciu XX wieku. Od społeczeństwa grupowego do zagubionej jednostki. W: Potocka, Elżbieta, i Pietrasik, Małgorzata (red.). Współczesna Japonia – mocarstwo na rozdrożu, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 154–172.

Sugimoto, Yoshio. 2003. An Introduction to Japanese Society. Cambridge: Cambridge University Press.

Netografia

Lubow, Arthur. 3.04.2005. The Murakami Method. [Online]. The New York Times. Dostęp: http://www.nytimes.com/2005/04/03/magazine/the-murakami-method.html?mcubz=1 [10.02.2018].

Schilling, Mark. 7.08.2009. ‘Summer Wars’ The Future King of Japanese Animation May be With Us. [Online]. Japan Times. Dostęp: https://www.japantimes.co.jp/culture/2009/08/07/films/film-reviews/summer-wars/#.WZTOfvlJbIV [11.02.2018].

Sevakis, Justin. 2009. Interview with Mamoru Hosoda. [Online]. Anime News Network. Dostęp: https://www.animenewsnetwork.com/interview/2009-12-22/interview-mamoru-hosoda?ann-edition=-uk [15.02.2018].

Filmografia

Summer Wars (Samā Wōzu, 2009), reż. Mamoru Hosoda
Pobierz


Opublikowane
2020-02-19

Cited By /
Share

Kamrowska, A. (2020). Summer Wars: międzypokoleniowe anime. Media - Kultura - Komunikacja Społeczna, 3(15), 45–53. https://doi.org/10.31648/mkks.5148

Agnieszka Kamrowska 
Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie
https://orcid.org/0000-0001-9474-9271