Opublikowane: 2021-09-151

Złudzenie wolności. Truman Show jako heterotopiczny panoptykon

Sylwia Zazulak
Media - Kultura - Komunikacja Społeczna
Dział: Artykuły
https://doi.org/10.31648/mkks.6122

Abstrakt

Artykuł Złudzenie wolności. „Truman Show” jako heterotopiczny panoptykon przedstawia miasteczko Seahaven z filmu Petera Weira Truman Show jako konstrukcję wykreowaną na wzór panoptykonu w myśl Jeremy’ego Benthama oraz heterotopii opisanej przez Michela Foucaulta. W tekście za cel główny postawiono wyprowadzenie dowodu na takową konstrukcję miasteczka oraz przedstawienie znaczenia, jakie owy dowód za sobą niesie. Przedmiotem analizy staje się bezpośrednio świat przedstawiony w Truman Show, w którym porównane zostają dwie przestrzenie: sztucznie wykreowane miasteczko – miejsce akcji show oraz przestrzeń spoza studia, z której tytułowy program oglądają widzowie z całego świata. Całość porównana zostaje do rzeczywistości pozafilmowej, z uwzględnieniem lęków społecznych spowodowanych szybkim rozwojem mediów i technologii na przełomie wieków.

Słowa kluczowe:

Truman Show, heterotopia, panoptykon, Michel Foucault, Jeremy Bentham

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Zazulak, S. (2021). Złudzenie wolności. Truman Show jako heterotopiczny panoptykon. Media - Kultura - Komunikacja Społeczna, (17). https://doi.org/10.31648/mkks.6122

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.