Artykuł Złudzenie wolności. „Truman Show” jako heterotopiczny panoptykon przedstawia miasteczko Seahaven z filmu Petera Weira Truman Show jako konstrukcję wykreowaną na wzór panoptykonu w myśl Jeremy’ego Benthama oraz heterotopii opisanej przez Michela Foucaulta. W tekście za cel główny postawiono wyprowadzenie dowodu na takową konstrukcję miasteczka oraz przedstawienie znaczenia, jakie owy dowód za sobą niesie. Przedmiotem analizy staje się bezpośrednio świat przedstawiony w Truman Show, w którym porównane zostają dwie przestrzenie: sztucznie wykreowane miasteczko – miejsce akcji show oraz przestrzeń spoza studia, z której tytułowy program oglądają widzowie z całego świata. Całość porównana zostaje do rzeczywistości pozafilmowej, z uwzględnieniem lęków społecznych spowodowanych szybkim rozwojem mediów i technologii na przełomie wieków.
Pobierz pliki
Zasady cytowania
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.