Opublikowane: 2020-12-301

Żegnaj, moja konkubino – film operowy jako alegoria polityczna

Krzysztof Loska
Media - Kultura - Komunikacja Społeczna
Dział: Artykuły
https://doi.org/10.31648/mkks.6245

Abstrakt

Punktem wyjścia niniejszych rozważań jest koncepcja alegorii politycznej w ujęciu Ann W. Astell. Przywołana badaczka twierdzi, że podstawą utworzenia alegorii politycznej jest nawiązanie porozumienia między autorem i odbiorcą, czyli obecność wspólnej wiedzy oraz pamięci kulturowej, pozwalającej odczytać zakodowane w tekście znaki. Celem zaprezentowanej interpretacji filmu Żegnaj, moja konkubino Chena Kaige jest pokazanie, po pierwsze, związku między traumą osobistą a zbiorową, po drugie przyjrzenie się sposobom włączania historycznych wydarzeń i postaci w fikcyjną opowieść o dwóch aktorach opery pekińskiej, a po trzecie zastanowienie się nad funkcjonowaniem dzieła filmowego jako alegorii.

Słowa kluczowe:

kino chińskie, film operowy, sztuka i polityka, alegoria, Chen Kaige

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Loska, K. (2020). Żegnaj, moja konkubino – film operowy jako alegoria polityczna. Media - Kultura - Komunikacja Społeczna, 4(15), 57–67. https://doi.org/10.31648/mkks.6245

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.