Opublikowane: 2021-04-02

Nowe kierunki w kulturze wizualnej Zachodu. Mindfulness, zwrot ku naturze oraz somaestetyka w twórczości i inspiracjach Olafura Eliassona

Anna Teler
Media - Kultura - Komunikacja Społeczna
Dział: Artykuły
https://doi.org/10.31648/mkks.6611

Abstrakt

Artykuł został napisany w celu znalezienia odpowiedzi na pytanie o uniwersalność koncepcji mindfulness, o możliwość odejścia od filozofii i religii Wschodu oraz poszukiwanie nowych inspiracji w myśli zachodniej. Fascynacja Orientem bez pogłębionego zrozumienia doprowadziła do utowarowienia koncepcji mindfulness. Hipoteza badawcza zakłada, że mindfulness nie musi odnosić się wyłącznie do praktyk religijnych. W poszukiwaniu nowych kierunków uważności analizą zostały objęte inspiracje i twórczość Olafura Eliassona, duńskiego artysty islandzkiego pochodzenia. W swoich projektach łączy on fascynację naturą z filozofią somaestetyki. Wnioski badawcze potwierdzają postawioną hipotezę i wykazują obecność nowych kierunków w kulturze wizualnej Zachodu

Słowa kluczowe:

sztuka współczesna, mindfulness, uważność, somaestetyka, kultura wizualna, Olafur Eliasson

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Teler, A. (2021). Nowe kierunki w kulturze wizualnej Zachodu. Mindfulness, zwrot ku naturze oraz somaestetyka w twórczości i inspiracjach Olafura Eliassona. Media - Kultura - Komunikacja Społeczna, 3(16), 51–64. https://doi.org/10.31648/mkks.6611

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.