Accessibility of public health information on COVID-19 outbreak: Analysis of the first European official TV releases [Dostępność informacji na temat zdrowia publicznego w związku z wybuchem pandemii COVID-19: analiza pierwszych oficjalnych europejskich przekazów telewizyjnych]
Tanja Kostanjevac
University North, Koprivnica, CroatiaZeljka Bagaric
University North, Koprivnica, Croatiahttps://orcid.org/0000-0002-4085-8736
Abstrakt
Ze względu na występowanie chorób towarzyszących osoby niepełnosprawne należą do grup najbardziej zagrożonych, a pod względem śmiertelności są grupą najbardziej dotkniętą kryzysem wywołanym przez globalne pandemie. Kryzys ten bardzo pogłębił nierówności i wykluczenie społeczne osób niepełnosprawnych w zakresie dostępu do informacji o zdrowiu publicznym.
W niniejszym artykule opisano badania na temat stopnia udostępniania osobom z upośledzeniem słuchu treści AV zawartych w komunikatach dotyczących pandemii COVID-19 przez państwa europejskie.
Analizę treści przeprowadzono po wdrożeniu działań zapobiegawczych pandemii (luty/marzec 2020 r.) w państwach objętych badaniem. Na jednostkę analizy składają się pierwsze audycje telewizyjne z oficjalnymi oświadczeniami państw członkowskich UE (N=27), państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego (N=3) i Szwajcarii oraz oficjalne materiały wideo Światowej Organizacji Zdrowia i Komisji Europejskiej (N=2).
Ze wszystkich analizowanych telewizyjnych materiałów informacyjnych (N=33) 8 oficjalnych źródeł zapewniało dostępność informacji o zdrowiu dla osób niedosłyszących z wykorzystaniem tłumacza języka migowego, 12 źródeł – napisy, a 11 źródeł nie zapewniało żadnej formy dostępności informacji o pandemii COVID-19 (w tym komunikatu telewizyjnego WHO). Tylko 4 krajowe, oficjalne, źródła zapewniły pełną dostępność do treści komunikatu.
Uzyskane wyniki wskazują na sytuację charakteryzującą się niewystarczającą integracją społeczną i ochroną prawa do informacji i komunikacji oraz naruszaniem prawa do zdrowia i życia osób niepełnosprawnych na poziomie europejskim. Wyniki te są sprzeczne z przyjętymi na świecie regulacjami i proklamowaną ochroną podstawowych praw i wolności oraz praw wynikających z instrumentu solidarności międzynarodowej. Konieczne jest podniesienie poziomu świadomości globalnej odpowiedzialności społecznej, zwłaszcza w mediach telewizyjnych, w celu całkowitego włączenia osób z dysfunkcją słuchu w przestrzeń publiczną. Misją instytucji szkolnictwa wyższego powinno być przezwyciężanie słabej społecznej odpowiedzialności mediów poprzez wprowadzanie mechanizmów dostępności cyfrowej i doskonalenie umiejętności międzykulturowych przyszłych pracowników mediów.
Słowa kluczowe:
osoby niesłyszące, integracja społeczna, informacje o zdrowiu publicznym, prawa kulturowe osób niepełnosprawnych, dostępność treści medialnychBibliografia
Althaus, Scott. (2002). American news consumption during times of national crisis. Political Science & Politics, 35(3), 517-521. https://experts.illinois.edu/en/publications/american-news-consumption-during-times-of-national-crisis (22.09.2021).
Crossref
Google Scholar
Bagaric, Zeljka. (2021). Inclusive Journalist Education in Croatia: Transformative Potential of Media. Proceedings of The 3rd International Conference on Future of Social Sciences. Berlin: Diamond Scientific Publishing, 35-46. https://www.dpublication.com/wp-content/uploads/2021/02/22-1072.pdf (23.08.2021). Google Scholar
Batarelo Kokić, Ivana, Kisovar-Ivanda, Tamara. (2014). Utjecaj komunikacijsko-informacijske tehnologije na obrazovanje odraslih osoba s invaliditetom, Školski vjesnik: Časopis za pedagoška i školska pitanja, 63(4), 501-514. Google Scholar
https://hrcak.srce.hr/index.php?show=clanak&id_clanak_jezik=200688 (16.07.2021) Google Scholar
Bryman, A. (2008). Social Research Methods. New York: Oxford University Press. Google Scholar
Karlsson, Michael Bo. (2010) Participatory Journalism and Crisis Communications: A Swedish Case Study of Swine Flu Coverage. Observatorio Journal, 4(1), 201-220. https://www.academia.edu/3551683/ (09.07.2021). Google Scholar
Krippendorff, K. (2004). Content Analysis: An Introduction to Its Methodology (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage. Google Scholar
Perinic, Jadran. (2011). Javno mnijenje kao subjektivna značajka krizne situacije: Utjecaj medija i službi za odnose s javnošću na javno mnijenje. [Public opinion as a subjective trait of a crisis situation – the influence of the media and public relations services on public opinion]. Dissertation. Filozofski fakultet u Zagrebu, https://www.bib.irb.hr/800959 (04.07.2021). Google Scholar
Weber, R. P. (1990). Basic Content Analysis. (2nd ed.) Thousand Oaks, CA: SAGE Oaks, CA: SAGE
Crossref
Google Scholar
Wilson, Lowrey. (2004). Media Dependency During a Large-Scale Social Disruption: The Case of September 11. Mass Communication and Society, 7(3), 339-357. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1207/s15327825mcs0703_5 (11.09.2021).
Crossref
Google Scholar
(European) Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms. (1950) (1970, 1994, 1998, 2010, 2021). https://www.echr.coe.int/documents/convention_eng.pdf . (14.08.2021). Google Scholar
[Act on Croatian Sign Language and Other Communication Systems of Deaf and Deaf Blind Persons in the Republic of Croatia] (OG 82/15). https://www.zakon.hr/z/815/Zakon-o-hrvatskom-znakovnom-jeziku-i-ostalim-sustavima-komunikacije-gluhih-i-gluhoslijepih-osoba-u-Republici-Hrvatskoj (01.09.2021). Google Scholar
Charter of Fundamental Rights of the European Union. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex%3A12012P%2FTXT (11.08.2021). Google Scholar
Council of Europe Strategy on the Rights of Persons with Disabilities 2017-2023. http://posi.hr/wp-content/uploads/2018/02/Strategija-Vijeca-Europe-za-osobe-s-invaliditetom-2017-2023.pdf (23.08.2021). Google Scholar
Digital Accessibility Guidelines, CARNET (2019). Hrvatska akademska i istraživačka mreža – CARNET. Smjernice za osiguravanje digitalne pristupačnosti. https://www.carnet.hr/wp-content/uploads/2019/11/Smjernice-digitalne-pristupac/ (23. 08. 2021). Google Scholar
(European) Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms. (1950) (1970, 1994, 1998, 2010, 2021). https://www.echr.coe.int/documents/convention_eng.pdf . (14.08.2021). Google Scholar
Guidelines for Accessible Information (ICT4IAL) (2015). https://www.europeanagency.org/sites/default/files/Guidelines/ (23.08.2021) Google Scholar
Law on confirming the European Social Charter, Additional Protocol to the European Social Charter, Protocol amending the European Social Charter and Additional Protocol to the European Social Charter. Hrvatski sabor (2019). https://www.czss-daruvar.hr/wp-content/uploads/2015/04/Zakon-o-potvrdjivanju-Europske-socijalne-povelje.pdf (06.08.2021). Google Scholar
Law on implementing the Convention on the Rights of Persons with Disabilities and its Optional Protocol on the Convention on the Rights of Persons with Disabilities. Hrvatski Sabor, (2007). https://narodne-novine.nn.hr/clanci/medunarodni/2007_06_6_80.html (04.08.2021). Google Scholar
[Operational Programme Efficient Human Resources 2014-2020]. (2016) Operativni program Konkurentnost i kohezija (2014. - 2020.) – Upute za prijavitelje i korisnike operativnog programa „Konkurentnost i kohezija“ o provedbi horizontalnih načela. https://strukturnifondovi.hr/wp-content/uploads/2017/03/Upute-za-prijavitelje-horizontalna.pdf (25. 08. 2021). Google Scholar
State of subtitling access in EU: Report 2015. European Federation of Hard of Hearing People (EFHOH), 2015. Retrieved from https://efhoh.org/wp-content/uploads/2017/01/EFHOH-State-of-Subtitling-2015-English.pdf . (22.10.2021). Google Scholar
UN Convention on the Rights of Persons with Disabilities (CRPD). (2006). https://www.un.org/development/desa/disabilities/convention-on-the-rights-of-persons-with-disabilities.html (30.08.2021). Google Scholar
University North, Koprivnica, Croatia
Licencja
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.