Opublikowane: 2023-10-041

Pious protagonists: Using the screen to expand images of Muslim faith beyond the dichotomy of “good” and “bad” [Pobożni bohaterowie: wykorzystanie ekranu do poszerzenia ujęcia wiary muzułmańskiej poza dychotomią „dobrego” i „złego”]

Tomas Axelson
Media - Kultura - Komunikacja Społeczna
Dział: Artykuły
https://doi.org/10.31648/mkks.8325

Abstrakt

W niniejszym artykule analizie poddano sposób, w jaki kinematografia od ponad wieku przedstawia pejoratywny i stereotypowy obraz o muzułmanach i Arabach, głównie w ramach dychotomii między „złymi” fanatycznymi religijnymi ekstremistami a „dobrymi” niereligijnymi, zsekularyzowanymi muzułmanami. Ponadto celem opracowania było zbadanie różnych sposobów narracji z zastosowaniem modelu opisującego zaangażowanie emocjonalne widzów. W konkluzji autor stwierdza, że choć w głównym nurcie filmowym nadal obciążony jest stereotypowymi obrazami islamu/muzułmanów, to sytuacja się zmienia. W ostatnim czasie pojawiają się opowieści, które pokazują szersze spektrum muzułmańskich tożsamości religijnych, obejmujące przykłady religijnej mądrości i duchowej integralności, oferując odbiorcom obrazy wykraczające poza dychotomię „dobrego” i „złego”. Poza głównym nurtem kinematografii hollywoodzkiej i europejskiej pojawiają się nowe głosy, dzięki którym możliwe jest ukazanie szerszego wachlarza postaw.

Słowa kluczowe:

film, religia, Muzułmanie, islamofobia, "gęste widzenie", zmiana kulturowa

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Axelson, T. (2023). Pious protagonists: Using the screen to expand images of Muslim faith beyond the dichotomy of “good” and “bad” [Pobożni bohaterowie: wykorzystanie ekranu do poszerzenia ujęcia wiary muzułmańskiej poza dychotomią „dobrego” i „złego”]. Media - Kultura - Komunikacja Społeczna, (19). https://doi.org/10.31648/mkks.8325

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.