Dystrybucja i promocja filmów Stowarzyszenia Otwarte Klatki: między aktywistyczną agendą a marketingiem cyfrowym

Patrycja Chuszcz

Instytut Kultury Współczesnej, Uniwersytet Łódzki
https://orcid.org/0000-0002-4520-6497


Abstrakt

Artykuł ma na celu analizę praktyk dystrybucji i promocji filmów Stowarzyszenia Otwarte Klatki (SOK), które działa na rzecz praw zwierząt tzw. hodowlanych. Organizacja promuje i dystrybuuje utwory audiowizualne w sposób świadomy, głównie w mediach społecznościowych. Nadrzędnym zadaniem produkcji audiowizualnej jest realizacja celów SOK. Aktywiści tworzą więc filmy, uwzględniając specyfikę mediów społecznościowych, oraz kształcą twórców (wolontariuszy) pod kątem kryteriów obowiązujących na konkretnych platformach, a nie teorii sztuki filmowej jako takiej. Tym samym stają się aktywnymi aktorami technologicznego ekosystemu, wyzyskującego użytkowników sieci. W pewnej mierze kłóci się to z pozasystemowym, aktywistycznym charakterem organizacji. Strategia SOK jest jednak przemyślana. Wynika z filozofii efektywnego altruizmu i nadrzędnej misji organizacji – dążenia do zmiany społecznej, która ma przynieść koniec eksploatacji zwierząt. Artykuł stanowi podsumowanie badań zrealizowanych na podstawie analizy danych zastanych, kwerendy z zakresu produkcji i dystrybucji filmowej, nowych mediów i edukacji medialnej, a także dziewięciu wywiadów indywidualnych przeprowadzonych z aktywistami.

Słowa kluczowe:

wideoaktywizm, dystrybucja filmowa, promocja filmowa, film niefikcjonalny, studia nad zwierzętami, media społecznościowe


Anima Charity Evaluators. Access: https://animalcharityevaluators.org/ [15.02.2023].   Google Scholar

Czerski, Piotr (2012). Kim są dzieci sieci?, [online]. Polityka. Dostęp: https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/nauka/1524947,1,kim-sa-dzieci-sieci.read/ [15.02.2023] [oryginalny tytuł tekstu: Do analogowych. Polityka, 10(2849)].   Google Scholar

Deuze, Mark (2011). Media life. Media, Culture & Society, 33(1), 137–148.
Crossref   Google Scholar

Fuchs, Christian (2014). Chapter 3: Social Media as Participatory Culture. Social Media: A Critical Introduction. London: SAGE Publications Ltd.   Google Scholar

Fuchs, Christian and Sevignani, Sebastian (2013). What is Digital Labour? What is Digital Work? What’s their Difference? And why do these Questions Matter for Understanding Social Media? triple, 11(2).
Crossref   Google Scholar

Kvale, Steinar (2010). Prowadzenie wywiadów. Tłum. Agata Dziuban. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.   Google Scholar

Morozov, Evgeny (2011). The Net Delusion: The Dark Side of Internet Freedom. New York: PublicAffairs.Morozov, Evgeny (2009). How the Net aids dictatorships, [online]. TEDGlobal 2009. Access: https://www.ted.com/talks/evgeny_morozov_how_the_net_aids_dictatorships/ [15.02.2023].   Google Scholar

Otwarte Klatki. O nas, [online]. Dostęp: https://www.otwarteklatki.pl/o-nas/ [15.02.2023].   Google Scholar

Ożóg, Maciej (2018). Życie w krzemowej klatce. Sztuka nowych mediów jako krytyczna analiza praktyk cyfrowego nadzoru. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.   Google Scholar

Ptaszek, Grzegorz (2019). Edukacja medialna 3.0. Krytyczne rozumienie mediów cyfrowych w dobie Big Data i algorytmizacji. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.   Google Scholar


Opublikowane
2023-10-04

Cited By /
Share

Chuszcz, P. (2023). Dystrybucja i promocja filmów Stowarzyszenia Otwarte Klatki: między aktywistyczną agendą a marketingiem cyfrowym. Media - Kultura - Komunikacja Społeczna, (19). https://doi.org/10.31648/mkks.8355

Patrycja Chuszcz 
Instytut Kultury Współczesnej, Uniwersytet Łódzki
https://orcid.org/0000-0002-4520-6497