A complex perspective on digital education development: From economic impact to community advancement [Czynniki i ścieżki rozwoju edukacji cyfrowej – kompleksowa perspektywa od gospodarki do rozwoju społeczności lokalnej]

Gabriella Velics

Eötvös Loránd University, Faculty of Education and Psychology, Institute of Education and Psychology at Szombathely";}
https://orcid.org/0000-0002-9761-0168


Abstrakt

Edukacja stara się przygotowywać kolejne pokolenia na przyszłość, niemniej innowacje technologiczne wpływają na teraźniejszość i najbliższą przyszłość do tego stopnia, że to, na co przyszłe pokolenia powinny być rzeczywiście gotowe, staje się coraz bardziej nieprzewidywalne. Asumptem do podjęcia badań był projekt firmy Microsoft z 2018 roku pt. „Transforming education – Empowering the students of today to create the world of tomorrow”. W podsumowaniu raportu z tych badań zapisano spostrzeżenia na temat najczęstszych błędów popełnianych w edukacji cyfrowej oraz wskazano sposoby, jak można ich uniknąć.

Pierwsza część artykułu stanowi obszerny przegląd literatury dotyczącej społecznych czynników i imperatywów rzutujących na zmiany w edukacji, natomiast druga przedstawia proces transformacji organizacyjnej od strony praktycznej. Choć w artykule omówione zostały przykłady z Węgier, może on stać się przyczynkiem do przemyśleń w szerszej perspektywie regionalnej, badanie rzeczonego procesu ujawnia bowiem uderzający kontrast pomiędzy potencjalnymi i bieżącymi wysiłkami w zakresie transformacji. Cel w postaci zakupu sprzętu technologicznego i wyposażenia szkół w nowe technologie edukacyjne nie zostaje osiągnięty, ponieważ brakuje środków finansowych.


Słowa kluczowe:

rozwój edukacji cyfrowej, rewolucja technologiczna, zmiana społeczna


Allianz Global Investors (2010, January). The sixth Kondratieff – long waves of prosperity, [online]. Access: https://www.allianz.com/content/dam/onemarketing/azcom/Allianz_com/migration/media/press/document/other/kondratieff_en.pdf [27.10.2022].   Google Scholar

Bródy, András (2007). A ciklus oka és hatása [Cause and impact of the cycle], Közgazdasági Szemle, LIV, 903–914.   Google Scholar

Csath, Magdolna (2010). Versenyképesség menedzsment [Competitiveness management]. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó.   Google Scholar

Forbes Insights and Deloitte (15.02.2018). How Executives Around The World View Industry 4.0., [online]. Access: https://www.forbes.com/sites/insights-deloitte/2018/02/15/how-executives-around-the-world-view-industry-4-0/#792f997557a7 [15.05.2019].   Google Scholar

Inzelt, Annamária (1998). Bevezetés az innovációmenedzsmentbe [Introduction to the innovation management]. Budapest: Műszaki Könyvkiadó.   Google Scholar

Kiss, János (2005). Az innováció és a technológiai fejlődés elmélete az evolucionista közgazdaságtanban [The theory of innovation and technological development in evolutionary economics], BCE Műhelytanulmányok, 59.
Crossref   Google Scholar

Kiss, T. Tamás (2008). Civilizációk, kultúrák, közösségek [Civilizations, cultures, communities]. Szeged: Szegedi Egyetemi Kiadó.   Google Scholar

Koncz, Andrea (2017). Szinte a semmiből termett itt egy okosiskola [A smart school has grown up here almost from scratch], [online]. Access: https://divany.hu/szuloseg/2017/05/07/szinte_a_semmibol_termett_itt_egy_okosiskola/ [10.11.2022].   Google Scholar

Microsoft. (2018). Transformin Education – Empowering the students of today to create the world of tomorrow. Anthony, Salcito & Tierney, Sean (eds.). Australia: Microsoft.   Google Scholar

Mile, Anikó (2012). Tudás és tanulás a világháló korában [Knowledge and learning in the age of the web]. In: Sárdi Csilla (ed.), A felsőoktatás pedagógiai kihívásai a 21. században [Pedagogical challenges for higher education in the 21st century]. Budapest: Eötvös József Kiadó, 21–29.   Google Scholar

Molnár, Szilárd (2018). A negyedik ipari forradalom nem várt hatásai. [The unexpected impact of the fourth industrial revolution], Új Magyar Közigazgatás, 11(3), 43–51.   Google Scholar

Perlman, Robert and Gurin, Arnold (1993). Közösségszervezés és társadalmi tervezés [Community organisation and social engineering]. Budapest: Közösségfejlesztők Egyesülete.   Google Scholar

Schumpeter, Joseph A. (1980). A gazdasági fejlődés elmélete [Theory of economic development]. Budapest: Közgazdasági és Jogi Kiadó.   Google Scholar

Tari, Annamária (2010). Y generáció [Generation Y]. Budapest: Jaffa Kiadó.   Google Scholar

Törőcsik, Mária (2015). A Z generáció magatartása és kommunikációja [Generation Z – behaviour and communication]. Pécs: Pécsi Tudományegyetem.   Google Scholar

Varga, Tamás and Vercseg, Ilona (2001). Közösségfejlesztés [Community development]. Budapest: Magyar Művelődési Intézet.   Google Scholar


Opublikowane
2023-10-04

Cited By /
Share

Velics, G. (2023). A complex perspective on digital education development: From economic impact to community advancement [Czynniki i ścieżki rozwoju edukacji cyfrowej – kompleksowa perspektywa od gospodarki do rozwoju społeczności lokalnej]. Media - Kultura - Komunikacja Społeczna, (19). https://doi.org/10.31648/mkks.8411

Gabriella Velics 
Eötvös Loránd University, Faculty of Education and Psychology, Institute of Education and Psychology at Szombathely";}
https://orcid.org/0000-0002-9761-0168