Krajobraz Donbasu i jego znaczenia w filmie Atlantyda Walentyna Wasjanowicza
Abstrakt
W artykule poddano analizie krajobraz Donbasu pojawiający się w filmie Atlantyda (2019) w reżyserii Walentyna Wasjanowicza. Autor artykułu zwraca uwagę na topograficzne możliwości odczytania filmu w kontekście estetyki negatywnej A. Berleanta. Podkreśla również, jakie korelacje zachodzą między zniszczonym krajobrazem Donbasu a psychiką Siergieja, głównego bohatera zmagającego się z syndromem PTSD i powojenną traumą. Siergiej, aby przejść przemianę, musi zmienić się sam, ale musi też zmienić swój stosunek do krajobrazu, który po przemianie głównego bohatera stanie się dla niego widokiem, a nie (jak wcześniej) okolicą, w obrębie której prowadził działania. Zmianie ulegnie też postindustrialny krajobraz, określany za A. Storm mianem „postindustrialnej blizny”, która odnosi się nie tylko do przeszłości, ale ma też charakter uzdrawiający.
Słowa kluczowe:
film, Ukraina, krajobraz, lokalizacja, axis mundiBibliografia
Bordwell, Dawid, Thompson, Kristin (2010). Film art. Sztuka filmowa, (tłum. Bogna Rosińska), Warszawa: Wydawnictwo Wojciech Marzec. Google Scholar
Copik, Ilona (2017). Topografie krajobrazu filmowego, Annales Uniersitatis Paedagogicae Cracoviensis, Studia de Cultura 9(4), 6-18.
Crossref
Google Scholar
dell’ Agnese, Ellena (2014). Post-apocalypse now: landscape and environmental values in The Road and Walking dead, Geographia Polonica, vol 87, nr 3, 327-341.
Crossref
Google Scholar
Frydryczak, Beata (2013). Krajobraz. Od estetyki the picturesque do doświadczenia topograficznego, W: Frydryczak, Beata, Ciesielski, Mieszko, (red.) Krajobraz kulturowy. Poznań: WPTPN. Google Scholar
Frydryczak, Beata (2014). O dwóch sensach krajobrazu, W: Frydryczak, Beata, Ciesielski, Mieszko, (red.) Krajobraz kulturowy. Poznań: WPTPN. Google Scholar
Harbison, Robert (1999). Zbudowane, niezbudowane i nie do zbudowania. W poszukiwaniu znaczenia rchitektonicznego, (tłum. B. Gadomska), Warszawa: Murator. Google Scholar
Helman, Alicja, Ostaszewski, Jacek (2007). Historia myśli filmowej. Podręcznik, Gdańsk: słowo/obraz terytoria. Google Scholar
Ingold, Tim (2018). Splatać otwarty świat, Kraków: Instytut Architektury. Google Scholar
Łoza, Katarzyna (2022). Ukraina. Soroczka i kiszone arbuzy, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie. Google Scholar
Ostrowska, Elżbieta (2000). Przestrzeń filmowa, Kraków: Rabid. Google Scholar
Shevchuk, Yuri (2021). Interviev with Valentyn Vasyanovych, KinoKultura nr 71. (http://www.kinokultura.com/2021/71-INT_vasyanovych.shtml) (dostęp: 13.03.2023) Google Scholar
Valls Oyarzun, Eduardo, Rebeca, Gualberto Valverde, Noelia, Malla Garcia, Maria Colom Jimenez, Rebeca, Cordero, Sanchez (2020). Avenging nature. The role of nature in modern and contemporary art and literature, London: Lexington Books. Google Scholar
Licencja
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.