Krajobraz Donbasu i jego znaczenia w filmie Atlantyda Walentyna Wasjanowicza

Tomasz Adamski

Uniwersytet w Białymstoku
https://orcid.org/0000-0002-4702-5665


Abstrakt

W artykule poddano analizie krajobraz Donbasu pojawiający się w filmie Atlantyda (2019) w reżyserii Walentyna Wasjanowicza. Autor artykułu zwraca uwagę na topograficzne możliwości odczytania filmu w kontekście estetyki negatywnej A. Berleanta. Podkreśla również, jakie korelacje zachodzą między zniszczonym krajobrazem Donbasu a psychiką Siergieja, głównego bohatera zmagającego się z syndromem PTSD i powojenną traumą. Siergiej, aby przejść przemianę, musi zmienić się sam, ale musi też zmienić swój stosunek do krajobrazu, który po przemianie głównego bohatera stanie się dla niego widokiem, a nie (jak wcześniej) okolicą, w obrębie której prowadził działania. Zmianie ulegnie też postindustrialny krajobraz, określany za A. Storm mianem „postindustrialnej blizny”, która odnosi się nie tylko do przeszłości, ale ma też charakter uzdrawiający.


Słowa kluczowe:

film, Ukraina, krajobraz, lokalizacja, axis mundi


Bordwell, Dawid, Thompson, Kristin (2010). Film art. Sztuka filmowa, (tłum. Bogna Rosińska), Warszawa: Wydawnictwo Wojciech Marzec.   Google Scholar

Copik, Ilona (2017). Topografie krajobrazu filmowego, Annales Uniersitatis Paedagogicae Cracoviensis, Studia de Cultura 9(4), 6-18.
Crossref   Google Scholar

dell’ Agnese, Ellena (2014). Post-apocalypse now: landscape and environmental values in The Road and Walking dead, Geographia Polonica, vol 87, nr 3, 327-341.
Crossref   Google Scholar

Frydryczak, Beata (2013). Krajobraz. Od estetyki the picturesque do doświadczenia topograficznego, W: Frydryczak, Beata, Ciesielski, Mieszko, (red.) Krajobraz kulturowy. Poznań: WPTPN.   Google Scholar

Frydryczak, Beata (2014). O dwóch sensach krajobrazu, W: Frydryczak, Beata, Ciesielski, Mieszko, (red.) Krajobraz kulturowy. Poznań: WPTPN.   Google Scholar

Harbison, Robert (1999). Zbudowane, niezbudowane i nie do zbudowania. W poszukiwaniu znaczenia rchitektonicznego, (tłum. B. Gadomska), Warszawa: Murator.   Google Scholar

Helman, Alicja, Ostaszewski, Jacek (2007). Historia myśli filmowej. Podręcznik, Gdańsk: słowo/obraz terytoria.   Google Scholar

Ingold, Tim (2018). Splatać otwarty świat, Kraków: Instytut Architektury.   Google Scholar

Łoza, Katarzyna (2022). Ukraina. Soroczka i kiszone arbuzy, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.   Google Scholar

Ostrowska, Elżbieta (2000). Przestrzeń filmowa, Kraków: Rabid.   Google Scholar

Shevchuk, Yuri (2021). Interviev with Valentyn Vasyanovych, KinoKultura nr 71. (http://www.kinokultura.com/2021/71-INT_vasyanovych.shtml) (dostęp: 13.03.2023)   Google Scholar

Valls Oyarzun, Eduardo, Rebeca, Gualberto Valverde, Noelia, Malla Garcia, Maria Colom Jimenez, Rebeca, Cordero, Sanchez (2020). Avenging nature. The role of nature in modern and contemporary art and literature, London: Lexington Books.   Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2024-07-02

Cited By /
Share

Adamski, T. (2024). Krajobraz Donbasu i jego znaczenia w filmie Atlantyda Walentyna Wasjanowicza. Media - Kultura - Komunikacja Społeczna, (20). https://doi.org/10.31648/mcsc.8956

Tomasz Adamski 
Uniwersytet w Białymstoku
https://orcid.org/0000-0002-4702-5665