Opublikowane: 2024-07-021

Krajobraz Donbasu i jego znaczenia w filmie Atlantyda Walentyna Wasjanowicza

Tomasz Adamski
Media - Kultura - Komunikacja Społeczna
Dział: Artykuły
https://doi.org/10.31648/mcsc.8956

Abstrakt

W artykule poddano analizie krajobraz Donbasu pojawiający się w filmie Atlantyda (2019) w reżyserii Walentyna Wasjanowicza. Autor artykułu zwraca uwagę na topograficzne możliwości odczytania filmu w kontekście estetyki negatywnej A. Berleanta. Podkreśla również, jakie korelacje zachodzą między zniszczonym krajobrazem Donbasu a psychiką Siergieja, głównego bohatera zmagającego się z syndromem PTSD i powojenną traumą. Siergiej, aby przejść przemianę, musi zmienić się sam, ale musi też zmienić swój stosunek do krajobrazu, który po przemianie głównego bohatera stanie się dla niego widokiem, a nie (jak wcześniej) okolicą, w obrębie której prowadził działania. Zmianie ulegnie też postindustrialny krajobraz, określany za A. Storm mianem „postindustrialnej blizny”, która odnosi się nie tylko do przeszłości, ale ma też charakter uzdrawiający.

Słowa kluczowe:

film, Ukraina, krajobraz, lokalizacja, axis mundi

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Adamski, T. (2024). Krajobraz Donbasu i jego znaczenia w filmie Atlantyda Walentyna Wasjanowicza. Media - Kultura - Komunikacja Społeczna, (20). https://doi.org/10.31648/mcsc.8956

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.