Opublikowane: 2024-07-021

Specyfika dziennikarstwa internetowego. Fake newsy w przekazach wybranych polskich polityków w 2022 roku

Kamil Wroński
Media - Kultura - Komunikacja Społeczna
Dział: Artykuły
https://doi.org/10.31648/mcsc.9382

Abstrakt

Artykuł skupia się na analizie fake newsów zidentyfikowanych w przekazach dwóch prominentnych polityków w Polsce – Donalda Tuska i Jarosława Kaczyńskiego. Celem artykułu jest wskazanie fake newsów w przekazach obu polityków oraz wyjaśnienie przyczyn, dla których decydują się oni wygłaszać nieprawdziwe informacje na forum publicznym, a następnie pokazanie, jak na te przekazy reagowały portale internetowe: TVP INFO i TVN 24. W pracy zastosowano krytyczną analizę dyskursu medialnego, co pozwoliło na wysnucie  wnioski, z których wynika, że Jarosław Kaczyński w swoich wypowiedziach używa fake newsów, ponieważ to pozwala mu na stworzenie wizji alternatywnej rzeczywistości w celu dyskredytacji przeciwników politycznych i uznanych za wrogie państw i organizacji ponadpaństwowych, odwrócenie uwagi od bieżących zdarzeń i tym samym wywołanie szumu medialnego. Donald Tusk wybiórczo wykorzystuje bieżące problemy Polaków i stara się tworzyć w umysłach odbiorców wizję świata, w której za wszystkie problemy Polaków są odpowiedzialni przedstawiciele partii rządzącej. W obu przypadkach celem wytworzonych przekazów było zdobycie i utrzymanie władzy. Media reagują na manipulację i przyczyniają się tym samym do zwiększenia szumu medialnego i pogłębienia polaryzacji politycznej.

Słowa kluczowe:

fake newsy, polityka, dziennikarstwo, media, media społecznościowe

Zasady cytowania

Wroński, K. (2024). Specyfika dziennikarstwa internetowego. Fake newsy w przekazach wybranych polskich polityków w 2022 roku. Media - Kultura - Komunikacja Społeczna, (20). https://doi.org/10.31648/mcsc.9382

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.