Entrepreneurship of Small and Medium-Sized Enterprises in Poland in the Context of the Regions and International Activity

Beata Glinkowska

Faculty of Management, University of Lodz
https://orcid.org/0000-0002-6915-3297


Abstract

The main objective of this study was to identify the state of entrepreneurship of small and medium-sized enterprises in Poland in the context of individual regions and to try to identify the relationship between entrepreneurship and international activity, with particular focus on foreign direct investment. This goal was also chosen to inspire more researchers to fill the research gap in this respect. To achieve this goal, research was carried out, consisting of comparative analyses of existing official reports and documents regarding the state of entrepreneurship and internationalization, which would then show the activity of enterprises in relation to their revenues, investment expenditures and their internationalization. It should be mentioned that there are no compact, uniform studies regarding the relationship between entrepreneurship and internationalization of activities broken down into individual voivodships. It is definitely a research gap. For the purpose of this study, it was necessary to explain the fact that the author identified the international activity of enterprises with their internationalization and used this nomenclature interchangeably in this study. The author understands internationalization to be every activity of enterprise in relation to their various forms: from sporadic export and import contacts in an indirect way (i.e. through foreign intermediaries), to direct trade activities (direct export and import), cooperative contacts, strategic alliances and foreign direct investments (FDI). The study is not about showing what forms dominate in individual regions, but what the state of entrepreneurship is there, evaluated through the prism of such indicators as revenues per company from the SME sector in PLN million, investment outlays in PLN thousands and the so-called Synthetic indicator (WS). This action was performed to bring the following results: a comparison of the entrepreneurship of small and medium enterprises in Poland in relation to their regionalization and to draw attention to the relationship between the state of entrepreneurship and the state of internationalization.


Keywords:

entrepreneurship, internationalization, SMS, region


Aktywność inwestycyjna polskich przedsiębiorstw za granicą w postaci inwestycji bezpośrednich. Raport z badania. (2009). W. Karaszewski, M. Jaworek, M. Kuzel, M. Szałucka, A. Szóstek & K. Długołęcka (Eds.). Toruń: UMK.

Andersen, O. (2013). On the Internationalization Process of Firms: a Critical Analysis. In K. Przybylska (Ed.). Born Global nowa generacja małych przedsiębiorstw. Kraków: Uniwersytet Ekonomiczny.

Ashcroft, B., & Love, J.H. (1996). Firm births and employment change in the British counties: 1981–1989. Papers in Regional Science, 25(4), 483-500. https://doi.org/10.1007/bf02412291.

Audretsch, D.B., & Keilbach, M. (2004). Entrepreneurship and regional growth: an evolutionary interpretation. Journal of Evolutionary Economics, 14, 605-616. https://doi.org/10.1007/s00191-004-0228-6.

Braunerhjelm, P., & Borgman, B. (2004). Geographical concentration, entrepreneurship and regional growth: evidence from regional data in Sweden 1975-99. Regional Studies, 38(8), 929-947.

Deržavna Služba Ukrainy. Retrieved from www.ukrstat.gov.ua, p. 4 (15.09.2017).

Drucker, P.F. (1992). Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady. Warszawa: PWE.

Glinkowska, B., & Kaczmarek, B. (2016a). Zarządzanie międzynarodowe i internacjonalizacja przedsiębiorstw. Teoria i praktyka. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Glinkowska, B., & Kaczmarek, B. (2016b). Zarządzanie międzynarodowe. Strategie i studia przypadków. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Główny Urząd Statystyczny. Retrieved from http://stat.gov.pl/ (03.02.2018).

Griffin, R. (2009). Podstawy zarządzania organizacjami. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Gruszecki, T. (1994). Przedsiębiorca. Warszawa: CEDOR.

Johanson, J., & Vahlne, J.R. (1977). The Internationalization Process of the Firm. A Model of Knowledge Development and Increasing Commitments. Journal of International Business Studies, 8(1), 23-32. https://doi.org/10.1057/palgrave.jibs.8490676.

Kaczmarek, B. (2013). Współczesne wyzwania dla zarządzania przedsiębiorstwami. Toruń: Wydawnictwo „Dom Organizatora”.

Kapitał ludzki a kształtowanie przedsiębiorczości. (2004). M. Juchnowicz (Ed.). Warszawa: Poltext.

Koźmiński, A.K. (2004). Zarządzanie w warunkach niepewności. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.

Luostarinen, R.K. (2013). Internationalization: Evolution of a Concept. In K. Przybylska (Ed.). Born Global, nowa generacja małych przedsiębiorstw. Kraków: Uniwersytet Ekonomiczny.

Matejun, M. (2003). Bariery rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw (na przykładzie aglomeracji łódzkiej). In K. Piech & M. Kulikowski (Eds.). Przedsiębiorczość: szansą na sukces rządu, gospodarki, przedsiębiorstw, społeczeństwa. Warszawa: Instytut Wiedzy.

Nowy słownik języka polskiego. (2003). E. Sobol (Ed.). Warszawa: PWN.

Onak-Szczepanik, B. (2007). Miejsce i rola sektora małych i średnich przedsiębiorstw w gospodarce Polski. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy. Regionalizacja i Globalizacja, 9(2).

Pietrasieński, P. (2005). Międzynarodowe strategie marketingowe. Warszawa: Wyd. PWE.

Przybylska, K. (2005). Proces internacjonalizacji przedsiębiorstwa w teorii ekonomicznej. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Bochni, 3, 73.

Przybylska, K. (2010). Born Global- nowa generacja małych przedsiębiorstw. Gospodarka Narodowa, 7–8, 63-84.

Raport desk research – internacjonalizacja przedsiębiorstw. (2013). Warszawa: PARP.

Raport o przedsiębiorczości. (2004). Monitor Unii Europejskiej, 1.

Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce. (2017). A. Tarnawa & A. Skowrońska (Eds.). Warszawa: PARP.

Reynolds, P.D. (1994). Autonomous firm dynamics and economic growth in the United States, 1986–90. Regional Studies, 27, 429-442. https://doi.org/10.1080/00343409412331348376.

Rymarczyk, J. (2004). Internacjonalizacja i globalizacja przedsiębiorstwa. Warszawa: Wyd. PWE.

Targalski, J. (2003). Przedsiębiorczość i zarządzanie. Warszawa: Wyd. C.H. Beck.

Towary eksportowe polskich województw. Business Insider. Polska. Retrieved from https://businessinsider.com.pl/finanse/handel/polski-eksport-i-import-handel-zagraniczny-w-i-polroczu-2017/2q881wx (5.02.2018).

Zarządzanie małym i średnim przedsiębiorstwem. Uwarunkowania europejskie. (2002). M. Strużycki (Ed.). Warszawa: Difin.
Download


Published
2019-03-31

Cited by

Glinkowska, B. (2019). Entrepreneurship of Small and Medium-Sized Enterprises in Poland in the Context of the Regions and International Activity. Olsztyn Economic Journal, 14(1), 101–112. https://doi.org/10.31648/oej.3649

Beata Glinkowska 
Faculty of Management, University of Lodz
https://orcid.org/0000-0002-6915-3297



License

An Author declares that his paper has not been published before (under the same or another title, or is a part of another publication) and does not infringe copyrights of other persons**. At the same time, the Author transfers to the Publisher the exclusive right to publish and to circulate this work in print in the form of a non-serial journal publication and in a form of an electronic publication.

Author's statement

The journal is available on Creative Common license CC-BY-NC-ND