Oczekiwania związane z wdrożeniem budżetu zadaniowego w gminach

Joanna Dynowska

Katedra Rachunkowości, Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie

Sandra Janet Cereola

School of Accounting, James Madison University


Abstrakt

Samorządy adaptują budżetowanie zadaniowe z wielu powodów zidentyfikowanych w różnych obszarach funkcjonowania gminy - zarządzania usługami, organizacji pracy, procesie decyzyjnym, a przede wszystkim na każdym etapie procesu budżetowego. Wcześniejsze badania koncentrują się głównie na takich efektach wdrożenia budżetu zadaniowego, jak: większa efektywność zarządzania zasobami finansowymi, większa przejrzystość i otwartość budżetu, możliwość racjonalizacji kosztów realizacji konkretnych zadań, poprawa alokacji środków publicznych. Celem badań przeprowadzonych z wykorzystaniem metody ankiety była identyfikacja oczekiwań władz lokalnych związanych z wdrażaniem budżetu zadaniowego w gminach. Opisano również rodzaje dokumentów, z którymi należy powiązać budżet wykonania zadań, oraz określono, kto powinien odpowiadać za jego wdrożenie w gminach. Badaniem objęto 45 wybranych gmin zlokalizowanych w województwie warmińsko-mazurskim. Badania wykazały, że po wdrożeniu budżetu zadaniowego najbardziej jest oczekiwane lepsze zarządzanie finansami w gminie oraz utworzenie budżetu bardziej przejrzystego dla kadry zarządzającej, pracowników i mieszkańców gminy. Zdaniem ankietowanych osobami, które powinny być zaangażowane w proces opracowania budżetu w nowym układzie zadaniowym, powinien być wójt bądź skarbnik gminy. Większość gmin proponuje stronę internetową gminy oraz tablicę informacyjną w urzędzie gminy jako środek przekazu informacji o założeniach budżetu. 


Słowa kluczowe:

budżet zadaniowy, gminy, oczekiwania, dokumenty


Allen R., Tomassi D. 2001. Managing Public Expenditure. A Reference Book for Transition Countries. OECD, Sigma, Paris.   Google Scholar

Będzieszak M. 2009. Model budżetu zadaniowego samorządów w świetle badań. In: Finanse 2009. Teoria i praktyka. Finanse publiczne. II. Eds. B. Filipiak, B. Walczak. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 547, Ekonomiczne Problemy Usług, 37.   Google Scholar

Bielawski R. 2013. Budżet zadaniowy– nowa koncepcja w finansach publicznych gminy. Studia i Materiały „Miscellanea Oeconomicae”, 2: 199.   Google Scholar

Budżet jako narzędzie zarządzania w administracji samorządowej, czyli jak osiągać cele przy ekonomicznym wykorzystaniu zasobów. 2000. Ed. K. Pakoński. In: Zintegrowane zarządzanie finansami. T. 3. Municipium, Warszawa.   Google Scholar

Budżet władz lokalnych. 2002. Ed. S. Owsiak. PWE, Warszawa.   Google Scholar

Budżet zadaniowy w Polsce. Reorientacja z wydatkowania na zarządzanie pieniędzmi publicznymi 2007. Eds. T. Lubińska. Difin, Warszawa.   Google Scholar

Chojna-Duch E. 2006. Polskie prawo finansowe. Finanse publiczne. Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis, Warszawa.   Google Scholar

Erkutlu H.V., Tanc S.G., Koçyiğit S.C. 2017. The Factors Used to Create Performance-Based Budgeting: A Research on Turkey. In: Accounting and Corporate Reporting, Today and Tomorrow. Intech, Croatia.   Google Scholar

Filipiak B. 2011. Efektywność w zarządzaniu finansami samorządowymi. Skutek kryzysu czy obiektywna konieczność? Zeszyty Naukowe Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego, 10.   Google Scholar

Gilmour J.B., Lewis D.E. 2006.. Does Performance Budgeting Work? An Examination of the Office of Management and Budget’s PART Scores. Public Administration Review, September/October, p. 742.   Google Scholar

Joyce P.G. 1999. Performance-Based Budgeting. In: Handbook of Government Budgeting. Ed. T.R. Meyers. Jossey-Bass, San Francisco, p. 597–619.   Google Scholar

Kaczurak-Kozak M. 2013. Wdrażanie i konstrukcja budżetu zadaniowego w Polsce. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Sulechowie, Studia Lubuskie, IX.   Google Scholar

Kargol-Wasiluk A., Wojewódko E. 2016. Budżet zadaniowy jako narzędzie poprawy jakości rządzenia (na przykładzie Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego). Optimum. Studia Ekonomiczne, 2(86).   Google Scholar

Lewis V. 1952. Toward a Theory of Budgeting. Public Administration Review, 12(1).   Google Scholar

Modzelewski P. 2014. Kontrola zarządcza w jednostkach sektora publicznego w zakresie pomiaru skuteczności i efektywności. In: Bezpieczeństwo ‒ efektywność ‒ budżet zadaniowy. Eds. P. Sienkiewicz, H. Świeboda. Akademia Obrony Narodowej, Warszawa.   Google Scholar

Pakoński K. 2001. Zintegrowane zarządzanie finansami zorientowane na cele. In: Zintegrowane zarządzanie finansami. T. 3. Municipium, Warszawa.   Google Scholar

Robinson M. 2007. Performance Budgeting Models and Mechanisms. In: Performance Budgeting. Linking Funding and Results. Ed. M. Robinson. International Monetary Fund, New York.   Google Scholar

Samorząd terytorialny w Polsce. 2014. Eds. E. Wojciechowski. Instytut Diagnoz i Analiz Społecz¬nych, Łódź.   Google Scholar

Schick A. 2007. Performance Budgeting and Accrual Budgeting: Decision Rules or Analytic Tools? OECD Journal on Budgeting, 7(2).   Google Scholar

Sierak J. 2011. Budżet zadaniowy jako narzędzie wzrostu efektywności gospodarowania finansami w jednostkach samorządu terytorialnego. Studia i Prace Kolegium Zarządzania, 107.   Google Scholar

Szołno O. 2014. Uwarunkowania efektywnego funkcjonowania budżetowania w jednostkach samorządu terytorialnego. In: Rachunkowość a controlling. Eds. E. Nowak, M. Nieplowicz. Prace Naukowe Uniwersytetu Wrocławskiego we Wrocławiu, 344: 504.   Google Scholar

Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, Dz.U. z 2009 r., nr 157, poz. 1240 ze zm.   Google Scholar

Weber M. 2011. Budżet zadaniowy w gminach. Rzeczpospolita. Prawo, Samorząd, Finanse. http://www.rp.pl/artykul/716743-Budzet-zadaniowy-w-gminach.html#ap-1 (Access 14.05.2017).   Google Scholar


Opublikowane
2018-12-03

Cited By /
Share

Dynowska, J., & Cereola, S. J. (2018). Oczekiwania związane z wdrożeniem budżetu zadaniowego w gminach. Olsztyn Economic Journal, 13(4), 475–486. https://doi.org/10.31648/oej.2747

Joanna Dynowska 
Katedra Rachunkowości, Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Sandra Janet Cereola 
School of Accounting, James Madison University



Licencja

Każdy Autor składa oświadczenie, że praca nie była wcześniej publikowana (pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji) oraz nie narusza praw autorskich innych osób. Jednocześnie Autor przenosi na wydawcę wyłączne prawo wydania i rozpowszechniania tego utworu drukiem w formie zwartej publikacji czasopisma oraz w formie publikacji elektronicznej.

Oświadczenie Autora

Czasopismo udostępnione jest na licencji Creative Commons  CC-BY-NC-ND