Konkurencyjność gospodarcza a dostępność do infrastruktury drogowej
Paweł Merło
Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztyniehttps://orcid.org/0000-0002-6881-2852
Jakub Juszkiewicz
Student Wydziału Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w OlsztynieSzymon Łątkowski
Student Wydziału Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w OlsztynieAbstrakt
Poziom rozwoju infrastruktury drogowej przekłada się na zmniejszanie czasów podróży, redukowanie kosztów transportu, poprawę bezpieczeństwa i wiele innych aspektów. Wynika z tego, że rozwój infrastruktury transportowej pozytywnie oddziałuje na rozwój regionu. Jest to niezwykle istotne chociażby z punktu widzenia przedsiębiorstw. Celem badań była ocena wpływu dostępności do infrastruktury drogowej na konkurencyjność gospodarczą polskich województw. W tym celu porównano wskaźnik RCI ze wskaźnikiem gęstości dróg o twardej nawierzchni przypadających na 100 km2. Przeprowadzona analiza wskazała, że najwyższym poziomem konkurencyjności regionalnej, z jednocześnie wysoką gęstością dróg, charakteryzują się województwa śląskie, małopolskie i mazowieckie. Najliczniejszą grupą regionów w Polsce są jednak województwa z obydwoma wskaźnikami na poziomie ujemnym. Są to regiony znajdujące się we wschodniej części kraju, a także województwa lubuskie i zachodniopomorskie.
Słowa kluczowe:
konkurencyjność gospodarcza, rozwój regionu, infrastruktura drogowa, transportBibliografia
Ambroziak, T., & Pyza, D. (2011). Problematyka wykorzystania różnych form transportu w aspekcie zrównoważonego rozwoju infrastruktury transportu. Logistyka, 4. Google Scholar
Aschauer, D.A. (1989). Is public expenditure productive? Journal of Monetary Economics, 23(2), 177–200.
Crossref
Google Scholar
Burnewicz, J., & Grzywacz, W. (1989). Ekonomika transportu. Warszawa: Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Google Scholar
Calderón, C., & Servén, L. (2004). The Effects of Infrastructure Development on Growth and Income Distribution. Washington DC: The World Bank.
Crossref
Google Scholar
Dijkstra, L., Annoni, P., & Kozovska, K. (2011). A New Regional Competitiveness Index: Theory, Methods and Findings. European Union Regional Policy Working Papers, 02. Google Scholar
Domańska, A. (2006). Wpływ infrastruktury transportu drogowego na rozwój regionalny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Google Scholar
Główny Urząd Statystyczny. (2019). Retrieved from https://stat.gov.pl (19.08.2021). Google Scholar
Hawlena, J. (2012). Konkurencja na rynku lotniczych przewozów pasażerskich w warunkach globalizacji. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Google Scholar
Kaczyńska, W., & Korycińska, K. (2014). Wpływ infrastruktury transportu drogowego na rozwój regionu. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, 30(103), 319-324. Google Scholar
Kamerschen, D.R., McKenzie, R.B., & Nardinelli, C. (1991). Ekonomia. Fundacja Gospodarcza NSZZ “Solidarność”, Gdańsk, p. 47. Google Scholar
Knoke, D., Bohrnstestedt, G., & Potter Mee, A. (2002). Statistic for Social Data Analysis. F.E. Peacock Publisher Inc., Itasca, Illinois. Google Scholar
Koźlak, A. (2007). Poprawa dostępności transportowej regionów peryferyjnych w polityce spójności Unii Europejskiej. In M. Michałowska (Ed.). Procesy integracyjne wybranych systemów transportowych. Katowice: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, p. 73–86. Google Scholar
Koźlak, A., & Pawłowska, B. (2014). Rola infarstruktury transportowej jako czynnika poprawy konkurencyjności Europy. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania. 37(2). Google Scholar
Nazarczuk, J.M. (2013). Potencjał rozwojowy a aktywność inwestycyjna województw i podregionów Polski. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. Google Scholar
Nurkse, R. (1963). Wpływ obrotów międzynarodowych na rozwój gospodarczy. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, p. 84-85. Google Scholar
Pawłowska, B. (2013). Zrównoważony rozwój transportu na tle współczesnych procesów społeczno- Google Scholar
-gospodarczych. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, chapter 4. Google Scholar
Pojęcia stosowane w statystyce publicznej. (no data). Główny Urząd Statystyczny. Retrieved from https://stat.gov.pl/metainformacje/slownik-pojec/pojecia-stosowane-w-statystyce-publicznej/3898,pojecie.html (06.08.2021). Google Scholar
Pyza, D. (2010). System transportowy i jego ukształtowanie w Systemie logistycznym Polski. Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej, Transport, 76. Google Scholar
Ratajczak, M. (1999). Infrastruktura w gospodarce rynkowej. Poznañ: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu. Google Scholar
Ratajczak, M. (2000). Infrastruktura a wzrost i rozwój gospodarczy. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, 4. Google Scholar
RCI scorecards. (2019). European Regional Competitiveness Index. Retrieved from https://ec.europa.eu/regional_policy/en/information/maps/regional_competitiveness/ (19.08.2021). Google Scholar
Rosenstein-Rodan, P.N. (1959). Uwagi o teorii „wielkiego pchnięcia”. Ekonomista, 2. Google Scholar
Rozwój usług w Polsce. (2021). Zintegrowana Platforma Edukacyjna. Ministerstwo Edukacji i Nauki. Retrieved from https://zpe.gov.pl/a/rozwoj-uslug-w-polsce/DOY6bBRPa (19.08.2021). Google Scholar
Wacek, P. (2013). Modelowanie relacji między infrastrukturą transportu a innowacyjnością w kontekście rozwoju gospodarczego. Zagadnienia Naukoznawstwa, 3(197). Google Scholar
Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0000-0002-6881-2852
Student Wydziału Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Student Wydziału Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Każdy Autor składa oświadczenie, że praca nie była wcześniej publikowana (pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji) oraz nie narusza praw autorskich innych osób. Jednocześnie Autor przenosi na wydawcę wyłączne prawo wydania i rozpowszechniania tego utworu drukiem w formie zwartej publikacji czasopisma oraz w formie publikacji elektronicznej.
Czasopismo udostępnione jest na licencji Creative Commons CC-BY-NC-ND