Konkurencyjność gospodarcza a dostępność do infrastruktury drogowej

Paweł Merło

Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0000-0002-6881-2852

Jakub Juszkiewicz

Student Wydziału Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie

Szymon Łątkowski

Student Wydziału Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie


Abstrakt

Poziom rozwoju infrastruktury drogowej przekłada się na zmniejszanie czasów podróży, redukowanie kosztów transportu, poprawę bezpieczeństwa i wiele innych aspektów. Wynika z tego, że rozwój infrastruktury transportowej pozytywnie oddziałuje na rozwój regionu. Jest to niezwykle istotne chociażby z punktu widzenia przedsiębiorstw. Celem badań była ocena wpływu dostępności do infrastruktury drogowej na konkurencyjność gospodarczą polskich województw. W tym celu porównano wskaźnik RCI ze wskaźnikiem gęstości dróg o twardej nawierzchni przypadających na 100 km2. Przeprowadzona analiza wskazała, że najwyższym poziomem konkurencyjności regionalnej, z jednocześnie wysoką gęstością dróg, charakteryzują się województwa śląskie, małopolskie i mazowieckie. Najliczniejszą grupą regionów w Polsce są jednak województwa z obydwoma wskaźnikami na poziomie ujemnym. Są to regiony znajdujące się we wschodniej części kraju, a także województwa lubuskie i zachodniopomorskie.


Słowa kluczowe:

konkurencyjność gospodarcza, rozwój regionu, infrastruktura drogowa, transport


Ambroziak, T., & Pyza, D. (2011). Problematyka wykorzystania różnych form transportu w aspekcie zrównoważonego rozwoju infrastruktury transportu. Logistyka, 4.   Google Scholar

Aschauer, D.A. (1989). Is public expenditure productive? Journal of Monetary Economics, 23(2), 177–200.
Crossref   Google Scholar

Burnewicz, J., & Grzywacz, W. (1989). Ekonomika transportu. Warszawa: Wydawnictwo Komunikacji i Łączności.   Google Scholar

Calderón, C., & Servén, L. (2004). The Effects of Infrastructure Development on Growth and Income Distribution. Washington DC: The World Bank.
Crossref   Google Scholar

Dijkstra, L., Annoni, P., & Kozovska, K. (2011). A New Regional Competitiveness Index: Theory, Methods and Findings. European Union Regional Policy Working Papers, 02.   Google Scholar

Domańska, A. (2006). Wpływ infrastruktury transportu drogowego na rozwój regionalny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.   Google Scholar

Główny Urząd Statystyczny. (2019). Retrieved from https://stat.gov.pl (19.08.2021).   Google Scholar

Hawlena, J. (2012). Konkurencja na rynku lotniczych przewozów pasażerskich w warunkach globalizacji. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.   Google Scholar

Kaczyńska, W., & Korycińska, K. (2014). Wpływ infrastruktury transportu drogowego na rozwój regionu. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, 30(103), 319-324.   Google Scholar

Kamerschen, D.R., McKenzie, R.B., & Nardinelli, C. (1991). Ekonomia. Fundacja Gospodarcza NSZZ “Solidarność”, Gdańsk, p. 47.   Google Scholar

Knoke, D., Bohrnstestedt, G., & Potter Mee, A. (2002). Statistic for Social Data Analysis. F.E. Peacock Publisher Inc., Itasca, Illinois.   Google Scholar

Koźlak, A. (2007). Poprawa dostępności transportowej regionów peryferyjnych w polityce spójności Unii Europejskiej. In M. Michałowska (Ed.). Procesy integracyjne wybranych systemów transportowych. Katowice: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, p. 73–86.   Google Scholar

Koźlak, A., & Pawłowska, B. (2014). Rola infarstruktury transportowej jako czynnika poprawy konkurencyjności Europy. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania. 37(2).   Google Scholar

Nazarczuk, J.M. (2013). Potencjał rozwojowy a aktywność inwestycyjna województw i podregionów Polski. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.   Google Scholar

Nurkse, R. (1963). Wpływ obrotów międzynarodowych na rozwój gospodarczy. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, p. 84-85.   Google Scholar

Pawłowska, B. (2013). Zrównoważony rozwój transportu na tle współczesnych procesów społeczno-   Google Scholar

-gospodarczych. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, chapter 4.   Google Scholar

Pojęcia stosowane w statystyce publicznej. (no data). Główny Urząd Statystyczny. Retrieved from https://stat.gov.pl/metainformacje/slownik-pojec/pojecia-stosowane-w-statystyce-publicznej/3898,pojecie.html (06.08.2021).   Google Scholar

Pyza, D. (2010). System transportowy i jego ukształtowanie w Systemie logistycznym Polski. Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej, Transport, 76.   Google Scholar

Ratajczak, M. (1999). Infrastruktura w gospodarce rynkowej. Poznañ: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.   Google Scholar

Ratajczak, M. (2000). Infrastruktura a wzrost i rozwój gospodarczy. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, 4.   Google Scholar

RCI scorecards. (2019). European Regional Competitiveness Index. Retrieved from https://ec.europa.eu/regional_policy/en/information/maps/regional_competitiveness/ (19.08.2021).   Google Scholar

Rosenstein-Rodan, P.N. (1959). Uwagi o teorii „wielkiego pchnięcia”. Ekonomista, 2.   Google Scholar

Rozwój usług w Polsce. (2021). Zintegrowana Platforma Edukacyjna. Ministerstwo Edukacji i Nauki. Retrieved from https://zpe.gov.pl/a/rozwoj-uslug-w-polsce/DOY6bBRPa (19.08.2021).   Google Scholar

Wacek, P. (2013). Modelowanie relacji między infrastrukturą transportu a innowacyjnością w kontekście rozwoju gospodarczego. Zagadnienia Naukoznawstwa, 3(197).   Google Scholar


Opublikowane
2021-11-30

Cited By /
Share

Merło, P., Juszkiewicz, J. ., & Łątkowski, S. . (2021). Konkurencyjność gospodarcza a dostępność do infrastruktury drogowej. Olsztyn Economic Journal, 16(1), 113–121. https://doi.org/10.31648/oej.7317

Paweł Merło 
Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0000-0002-6881-2852
Jakub Juszkiewicz 
Student Wydziału Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Szymon Łątkowski 
Student Wydziału Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Każdy Autor składa oświadczenie, że praca nie była wcześniej publikowana (pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji) oraz nie narusza praw autorskich innych osób. Jednocześnie Autor przenosi na wydawcę wyłączne prawo wydania i rozpowszechniania tego utworu drukiem w formie zwartej publikacji czasopisma oraz w formie publikacji elektronicznej.

Oświadczenie Autora

Czasopismo udostępnione jest na licencji Creative Commons  CC-BY-NC-ND