Natura jako element nominacyjny w kreacji nazw miejskich lokali gastronomicznych
Elżbieta Rudnicka-Fira
Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN, KrakówAbstract
The article attempts to examine the nomination of urban gastronomic establishments
that use nature in its creations, a broadly understood nature that
is an inseparable part of urban space.
Keywords:
lokale gastronomiczne, kreacja, nominacja, chrematonimy, nazwy, region, przestrzeń miejska, świat przyrody, natura, wartości, konotacje, asocjacje, reklamaReferences
Afeltowicz B. (2000): Nazwy lokali gastronomicznych w Szczecinie. [W:] Onomastyka polska nowe kierunki językoznawcze. Red. M. Czachorowska, Ł. Szewczyk. Bydgoszcz, s. 195−209. Google Scholar
Biolik M. (2011): Modele strukturalne nazw własnych przedsiębiorstw i lokali branży gastronomicznej w województwie warmińsko-mazurskim. [W:] Chrematonimia jako fenomen współczesności. Red. M. Biolik, J. Duma. Olsztyn. Google Scholar
Breza E. (1988): Nazwy lokali gastronomicznych w województwie gdańskim. „Zeszyty Naukowe UG Prace Językoznawcze” nr 14, s. 115−123. Google Scholar
Dubisz S.(red.) (2006): Uniwersalny słownik języka polskiego. Warszawa. (SJP). Google Scholar
Duszyński H. (2011): Nazwy białoruskich kawiarni, restauracji i barów. [W:] Chrematonimia jako fenomen współczesności. Red. M. Biolik, J. Duma. Olsztyn. Google Scholar
Jaros V. (2000): Konotacje semantyczne nazw częstochowskich pubów. [W:] Onomastyka polska a nowe kierunki językoznawcze. Red. M. Czachorowska, Ł. Szewczyk. Bydgoszcz, s. 341−357. Google Scholar
Matusiak I. (2010): Element wartościujący w określeniach identyfikujących firmy. [W:] Nazwy własne a społeczeństwo. T. II. Red. R. Łobodzińskiej. Łask, s. 295−303. Google Scholar
Naruszewicz A. (2000): Nazwy własne w reklamie. [W:] Onomastyka polska a nowe kierunki językoznawcze. Red. M. Czachorowska, Ł. Szewczyk. Bydgoszcz, s. 235−243. Google Scholar
Przybylska R. (1992): O współczesnych nazwach firm. „Język Polski” LXXII, s. 138−150. Google Scholar
Ritzer G. (2001): Magiczny świat konsumpcji. Przeł. L. Stawowy. Warszawa. Google Scholar
Rogowska-Cybulska E. (2011): Rola słowotwórstwa w kształtowaniu wartości perswazyjnej chrematonimów (na przykładzie nazw gdańskich firm handlowych i usługowych). [W:] Chrematonimia jako fenomen współczesności. Red. M. Biolik, J. Duma, Olsztyn. Google Scholar
Rudnicka-Fira E. (1996): Pragmatyczny aspekt nazw własnych we współczesnej polszczyźnie użytkowej. [W:] 12. Slovenskà Onomastickà Konferencia a 6. Seminàr „Onomastika a škola”. Zbornik referàtov. Zostavili M. Majtàn a František Ruščak. Prešov, s. 68−74. Google Scholar
Rzetelska-Feleszko E., (1994): Najnowsze nazwy sklepów. [W:] Uwarunkowania i przyczyny zmian językowych. Zbiór studiów. Red. E. Wrocławska. Warszawa, s. 133−142. Google Scholar
Rzetelska-Feleszko E. (1995): Nazwy łódzkich sklepów w 1994 roku. [W:] Wielkie miasto. Czynniki integrujące i dezintegrujące. Red. D. Bieńkowska. T. II. Łódź, s. 118−129. Google Scholar
Rzetelska-Feleszko E. (2000): Nazwy firm – chaos czy system? [W:] Onomastyka polska a nowe kierunki językoznawcze. Red. M. Czachorowska, Ł. Szewczyk. Bydgoszcz, s. 99−112. Google Scholar
Siwiec A. (2001): Z problematyki badań nad nazwami placówek handlowo-usługowych w Lublinie. [W:] Toponimia i oronimia. Red. A. Cieślikowa i B. Czopek-Kopciuch. Kraków, s. 383−392. Google Scholar
Siwiec A. (2003): Nazwy sklepów i firm handlowych jako przedmiot badań onomastycznych. [W:] Przeszłość, teraźniejszość i przyszłość onomastyki. Red. R. Łobodzińska. Wrocław, s. 261−270. Google Scholar
Szymczak M. (red.) (1978−1981): Słownik języka polskiego. T. 1−3. Warszawa (SJP). Google Scholar
Tokarski R. (1981): Poziomy konotacji semantycznej. [W:] Język a Kultura. T. 2: Zagadnienia leksykalne i aksjologiczne. Red. J. Puzynina i J. Bartmiński. Wrocław, s. 45−51. Google Scholar
Tomaszewska M. (1996): Polskie mikrotoponimy motywowane wyrażeniami przyimkowymi. Łódź. Google Scholar
Zboralski M. (1995): Nomen omen czyli jak nazwać firmę i produkt. Warszawa. Google Scholar
Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN, Kraków
License
Access to the electronic edition of the journal is open (open access). It does not require any fees, logging in or providing personal data. Every person, regardless of race, gender, sexual orientation, ethnic origin, nationality, faith or political opinion, may read articles published in "Prace Językoznawcze", download versions of texts in PDF file format, identical to the printed version, and submit for publication texts of their authorship, concerning linguistic issues and meeting editorial substantive and editorial requirements and academic ethical standards binding in science.
Authors of texts may place PDF files with their texts or the entire issue of a journal on scientific Internet portals, indicating the source of the text. The number of PDF files to be used is unlimited. It is forbidden to use the texts commercially or to derive material benefits from them. The Editorial Board has the right to publish the received texts in printed and electronic editions and to disseminate their entirety as well as abstracts and keywords on the website of the journal, the publishing platform of the University of Warmia and Mazury, in printed editions and in Internet scientific databases.