Disco polo (today) as an example of extended multimodality

Bogusław Skowronek

Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie
https://orcid.org/0000-0002-4049-4653


Abstract

In the text, I discuss disco polo as a cultural phenomenon, a forum for building a semiotic and emotional community. This trend still functions in the form of various texts – music tracks, music videos and Internet comments. All of them are characterized by multimodality, treated as a combination of various semiotic strands (words, music, moving image). The interaction of these bands and their evocation of various meanings over several decades is what I call extended multimodality.


Keywords:

disco polo, multimodality, textual images of the world, discourse communities, memory work


Borys M. (2019): Polski Bajer. Disco polo i lata 90. Warszawa.   Google Scholar

Boym S. (2019): Nostalgia jako źródło cierpień. „Ruch Literacki” z. 1.   Google Scholar

Bucher H.-J. (2015): Rozumienie multimodalne lub recepcja jako interakcja. Teoretyczne i empiryczne podstawy systematycznej analizy multimodalności. [W:] Lingwistyka mediów. Antologia tłumaczeń. Red. R. Opiłowski, J. Jarosz, P. Staniewski. Wrocław–Dresden.   Google Scholar

Chlebda W. (2018): Pamięć a język. Zarys relacji. [W:] Kultury i języki pamięci. Pamięć w ujęciu lingwistycznym. Zagadnienia teoretyczne i metodyczne. Red. W. Czachur. Warszawa.
Crossref   Google Scholar

Czachur W. (2018): Lingwistyka pamięci. Założenia, zakres badań i metody analizy. [W:] Kultury i języki pamięci. Pamięć w ujęciu lingwistycznym. Zagadnienia teoretyczne i metodyczne. Red. W. Czachur. Warszawa.
Crossref   Google Scholar

Duszak A. (1998): Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa. Warszawa.   Google Scholar

Fiske J. (1987): Television Culture. London–New York–Methuen.   Google Scholar

Krajewski M. (2003): Kultury kultury popularnej. Poznań.   Google Scholar

Lisowska-Magdziarz M. (2000): Bunt na sprzedaż: przemysł muzyczny – reklama – semiotyka. Kraków.   Google Scholar

Lisowska-Magdziarz M. (2019): Znaki na uwięzi. Od semiologii do semiotyki mediów. Kraków.
Crossref   Google Scholar

Loewe I. (2018): Dyskurs telewizyjny w świetle lingwistyki mediów. Katowice.   Google Scholar

Maćkiewicz J. (2016): Jak można badać przekazy multimodalne. „Język Polski” XCVI/2.
Crossref   Google Scholar

Maćkiewicz J. (2017): Badanie mediów multimodalnych – multimodalne badanie mediów. „Studia Medioznawcze” nr 2.
Crossref   Google Scholar

Rak M. (2010): Czym jest językowy obraz świata. [W:] Symbolae grammaticae in honorem Boguslai Dunaj. Red. R. Przybylska, J. Kąś, K. Sikora. Kraków.   Google Scholar

Skowronek B. (2018): Technologia. Multimodalność. Komunikacja. Nowe wyzwania dla mediolingwistyki. [W:] Współczesne media. Media multimodalne. T. 1: Zagadnienia ogólne i teoretyczne. Multimodalność mediów drukowanych. Red. I. Hofman, D. Kępa-Figura. Lublin.   Google Scholar

Skowronek B., Zborowska N. (2021): Disco polo. Analiza lingwistyczno-kulturowa. Kraków.   Google Scholar

Szczęsna E. (2007): Poetyka mediów: polisemiotyczność, digitalizacja, reklama. Warszawa.   Google Scholar

Włodek P. (2018): Kres niewinności. Obraz i upamiętnienie ery Eisenhowera w amerykańskich filmach i serialach – pomiędzy reprezentacją, nostalgią a krytycznym retro. Kraków.
Crossref   Google Scholar

Wójcicka M. (2014): Pamięć zbiorowa a tekst ustny. Lublin.   Google Scholar

Wójcicka M. (2019): Mem internetowy jako multimodalny gatunek pamięci zbiorowej. Lublin.
Crossref   Google Scholar

Zagórska W. (2004): Uczestnictwo młodych dorosłych w rzeczywistości wykreowanej kulturowo. Doświadczenie, funkcje psychologiczne. Kraków.   Google Scholar


Published
2023-09-30

Cited by

Skowronek, B. (2023). Disco polo (today) as an example of extended multimodality. Prace Językoznawcze, 25(3), 229–240. https://doi.org/10.31648/pj.9192

Bogusław Skowronek 
Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie
https://orcid.org/0000-0002-4049-4653