Pojęcie intencji komunikacyjnej w modelach wytwarzania mowy
Abstract
W artykule przedstawiono aktualny stan badań nad modelami wytwarzania mowy. Autor omawia różnorodne modele mówienia odpowiednie dla osób posługujących się językiem ojczystym (J1), dwujęzycznych oraz te, które odnoszą się do procesu przyswajania języka drugiego (J2). Swoją uwagę kieruje on na rolę i miejsce intencji komunikacyjnej w omawianych modelach wytwarzania mowy. Niektóre z nich nie wspominają o niej eksplicytnie, w innych intencja ta pojawia się w fazie konceptualizacji. Tymczasem znaczenie tego zasadniczego etapu kognitywnego, zachodzącego jeszcze przed tą fazą, daje wystarczające dowody jej niezwykle istotnej roli komunikacyjnej we wszystkich współczesnych modelach wytwarzania mowy.
Schlagworte:
model wytwarzania mowy, intencja komunikacyjna, produkcja mowy, konceptualizacja, poznanieLiteraturhinweise
Bonin P. (2003): Production verbale de mots. Approche cognitive. Bruxelles. Google Scholar
Bot (de) K. (1992): A Bilingual Processing Model: Levelt’s ʽSpeaking’ Model Adapted (w:) „Applied Linguistics”, 13, s. 1-24. Google Scholar
Bot (de) K. (2004): The Multilingual Lexicon: Modeling Selection and Control (w:) „The international journal of multilingualism”, 1 (1), s. 17-32. Google Scholar
Caramazza A. (1997): How many levels of processing are there in lexical access? (w:) „Cognitive Neuropsychology”, 14, s. 177-208. Google Scholar
Dakowska M. (2007): Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki języków obcych. Warszawa. Google Scholar
Dewaele J.-M. (1998): Lexical Inventions: French Interlanguage as L2 versus L3 (w:) „Applied Linguistics”, 19/4, s. 471-490. Google Scholar
Fayol M. (2001/2002): Des idées aux mots, la production du langage (w:) „Sciences Humaines”, 35, s. 54-58. Google Scholar
Fayol M. (dir.) (2002): Production du langage. Paris. Google Scholar
Ferrand L. (2001): La production du langage: une vue d’ensemble (w:) „La production du langage”, 46, 1. Grenoble, s. 3-15. Google Scholar
Fromkin V.A., Ratner, N.B. (2005 [1998]): Wytwarzanie mowy, (w:) J.B. Gleason, N.B. Ratner (red.) „Psycholingwistyka”. Gdańsk, s. 333-374. Google Scholar
Grzegorczykowa R. (2010): Wprowadzenie do semantyki językoznawczej. Warszawa. Google Scholar
Harley T.A. (2008): The psychology of language: from date to theory. New York. Google Scholar
Humphreys G.W., Riddoch M.J., Quinlan P.T. (1998): Cascade processes in picture identidication (w:) „Cognitive Neuropychology”, 5, s. 67-103. Google Scholar
Kormos J. (2006): Speech Production and Second Language Acquisition. Mahwah (New Jersey). Google Scholar
Krashen S.D., Terrell T.D. (1995 [1983]): The natural approach: language acquisition in the classroom. New York, London, Toronto, Sydney, Tokyo, Singapore. Google Scholar
Kurcz I. (2011): Charakterystyka kompetencji językowej – wytwarzanie i percepcja mowy (w:) I. Kurcz, H. Okuniewska (red.) „Język jako przedmiot badań psychologicznych. Psycholingwistyka ogólna i neurolingwistyka”. Warszawa, s. 66-79. Google Scholar
Levelt W.J.M. (1989): Speaking: From Intention to Articulation. Cambridge, MA. Google Scholar
Levelt W.J.M., Roelofs A., Meyer A.S. (1999): A theory of lexical access in speech production (w:) „Behavioral and Brain Sciences”, 22, s. 1-75. Google Scholar
Rondal J.-A. (1997): L’évaluation du langage. Bruxelles. Google Scholar
Searle J.R. (1996): Les actes de langage. Essai de philosophie du langage. Paris. Google Scholar
Segui J., Ferrand L. (2000): Leçon de parole. Paris. Google Scholar
Sperber D., Wilson D. (2011 [1996]): Relewancja. Komunikacja i poznanie. Kraków. Google Scholar
Szymczak M. (red) (1993) : Słownik języka polskiego. Warszawa. Google Scholar
Wiater A. (2016): Stimuler la parole à travers la peinture. L’entraînement à la créativité dans la perspective du développement de l’expression orale en langue étrangère. Wrocław. Google Scholar
Lizenz
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Keine Bearbeitungen 4.0 International.