Nowe pokolenie biegłych użytkowników języka angielskiego jako obcego oraz wpływ nieformalnej ekspozycji na język angielski na zasób słownictwa receptywnego
Agata Wolanin
Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowiehttps://orcid.org/0000-0002-8513-2154
Abstrakt
Nowe pokolenie użytkowników języka angielskiego ma kontakt z językiem obcym również poza formalnym kontekstem szkolnym. Celem badania było określenie typu nieformalnej ekspozycji na język angielski, jak również jej wpływu na kompetencję językową grupy badanych. Badanie objęło 120 młodych dorosłych (w wieku 20–26 lat), którzy zgodzili się wypełnić kwestionariusz oraz przystąpić do testu na zasób słownictwa. Kwestionariusz dotyczył zaangażowania uczestników w typy nieformalnych aktywności
w języku angielskim w ich czasie wolnym. Ponadto dziesięciu uczestników zgłosiło się
do udziału w jakościowej części badania, polegającej na prowadzeniu dziennika językowego
oraz udzieleniu krótkiego wywiadu. Zebrane dane pozwoliły na bliższe przyjrzenie się
krajobrazowi językowemu nowego pokolenia użytkowników języka angielskiego jako obcego
w polskim kontekście. Analiza statystyczna zebranych danych wykazała, iż to nie czas
spędzony na danej aktywności, ale typ jej modalności najczęściej koreluje z poziomem
zasobu słownictwa. Badanie wykazało znaczącą zależność między korzystaniem
z platformy YouTube, graniem w gry komputerowe oraz czytaniem tekstów w trybie
online a zasobem słownictwa badanych użytkowników języka angielskiego.
Słowa kluczowe:
nieformalna ekspozycja na język, pozaszkolny język angielski, zasób słownictwa, nowe mediaBibliografia
Arndt H.L., Woore R. (2018): Vocabulary learning from watching YouTube videos and reading blog posts. “Language Learning & Technology” 22(1), pp. 124–142.
Crossref
Google Scholar
Azzolini D., Campregher S., Madia J.E. (2022): Formal instruction vs informal exposure. What matters more for teenagers’ acquisition of English as a second language? “Research Papers in Education” 37(2), pp. 153–181.
Crossref
Google Scholar
Benson P. (2011): Language learning and teaching beyond the classroom: An introduction to the field. [In:] Beyond the language classroom. P. Benson, H. Reinders (eds). Basingstoke, pp. 7–16.
Crossref
Google Scholar
Craik F.I.M., Lockhart R.S. (1972): Levels of processing: A framework for memory research. “Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior” 11, pp. 671–684.
Crossref
Google Scholar
De Wilde V., Brysbaert M., Eyckmans J. (2020): Learning English through out-of-school exposure: How do word-related variables and proficiency influence receptive vocabulary learning? “Language Learning” 70(2), pp. 349–381.
Crossref
Google Scholar
De Wilde V., Eyckmans J. (2017): Game on! Young learners’ incidental language learning of English prior to instruction. “Studies in Second Language Learning and Teaching” 7(4), pp. 673–694.
Crossref
Google Scholar
d’Ydewalle G., Van de Poel M. (1999): Incidental foreign-language acquisition by children watching subtitled television programs. “Journal of Psycholinguistic Research” 28(3), pp. 227–244.
Crossref
Google Scholar
Elgort I., Warren P. (2014): L2 vocabulary learning from reading: explicit and tacit lexical knowledge and the role of learner and item variables. “Language Learning” 64(2), pp. 365–414.
Crossref
Google Scholar
Hannibal Jensen S. (2017): Gaming as an English language learning resource among young children in Denmark. “CALICO Journal” 34(1), pp. 1–19. Google Scholar
Kuppens A.H. (2010): Incidental foreign language acquisition from media exposure. “Learning, Media and Technology” 35(1), pp. 65–85.
Crossref
Google Scholar
Kuure L. (2011): Places for learning: Technology-mediated language learning practices beyond the classroom. [In:] Beyond the language classroom. P. Benson, H. Reinders (eds). Basingstoke, pp. 35–46.
Crossref
Google Scholar
Laufer B., Hulstijn J. (2001): Incidental vocabulary acquisition in a second language: The construct of task-induced involvement. “Applied Linguistics” 22(1), pp. 1–26.
Crossref
Google Scholar
Lindgren E., Muńoz C. (2013): The influence of exposure, parents, and linguistic distance on young European learners’ foreign language comprehension. “International Journal of Multilingualism” 10(1), pp. 105–129.
Crossref
Google Scholar
Muńoz C., Cadierno T. (2021): How do differences in exposure affect English language learning? A comparison of teenagers in two learning environments. “Studies in Second Language Learning and Teaching” 11(2), pp. 185–212.
Crossref
Google Scholar
Nation P. (2012): The Vocabulary Size Test. Online: https://www.wgtn.ac.nz/lals/resources/paul-nations-resources/vocabulary-tests/the-vocabulary-size-test/Vocabulary-Size-Test-information-and-specifications.pdf Google Scholar
Niitemaa M.L. (2020): Informal acquisition of L2 English vocabulary: Exploring the relationship between online out-of-school exposure and words at different frequency levels. “Nordic Journal of Digital Literacy” 15(2), pp. 86–105.
Crossref
Google Scholar
Reinders H., Wattana S. (2012): Talk to me! Games and students’ willingness to communicate. [In:] Digital games in language learning and teaching. H. Reinders (ed.). Basingstoke, s. 156–188.
Crossref
Google Scholar
Rokita-Jaśkow J., Wolanin A., Król-Gierat W., Nosidlak K. (2023): Bridging the ‘dual lives’: school socialization of young bi/multilinguals in the eyes of EFL teachers. “International Journal of Bilingual Education and Bilingualism” 26(4), pp. 395–410.
Crossref
Google Scholar
Schwarz M. (2020): Beyond the walls: A mixed methods study of teenagers’ extramural English practices and their vocabulary knowledge. University of Vienna. Google Scholar
Sockett G., Toffoli D. (2012): Beyond learner autonomy: A dynamic systems view of the informal learning of English in virtual online communities. “ReCALL” 24(2), pp. 138–151.
Crossref
Google Scholar
Sundqvist P. (2009): Extramural English matters: Out-of-school English and its impact on Swedish ninth graders’ oral proficiency and vocabulary. [Doctoral dissertation, Karlstad University]. Google Scholar
Sundqvist P. (2024): Extramural English as an individual difference variable in L2 research: Methodology matters. “Annual Review of Applied Linguistics”, pp. 1–13.
Crossref
Google Scholar
Sundqvist P., Olin-Scheller C. (2013): Classroom vs. extramural English: Teachers dealing with demotivation. “Language and Linguistics Compass” 7(6), pp. 329–338.
Crossref
Google Scholar
Sundqvist P., Sylven L. (2012): World of VocCraft: Computer games and Swedish learners’ L2 English vocabulary. [In:] Digital games in language learning and teaching. H. Reinders (ed.). Springer, pp. 189–208.
Crossref
Google Scholar
Sundqvist P., Wikström P. (2015): Out-of-school digital gameplay and in-school L2 English vocabulary outcomes. “System” 51, pp. 65–76.
Crossref
Google Scholar
Sylvén L.K., Sundqvist P. (2012): Gaming as extramural English L2 learning and L2 proficiency among young learners. “ReCALL” 24(3), pp. 302–321.
Crossref
Google Scholar
Thorne S.L. (2008): Transcultural communication in open Internet environments and massively multiplayer online games. [In:] Mediating Discourse Online. S. Magnan (ed.). Amsterdam, pp. 305–327.
Crossref
Google Scholar
Unsworth S., Persson L., Prins T., de Bot K. (2014): An investigation of factors affecting early foreign language learning in the Netherlands. “Applied Linguistics” 38(5), pp. 1–24.
Crossref
Google Scholar
Wolanin A. (2025): In the webs of the Internet: Generation Z and their informal exposure to English. “Neofilolog” 64(2), pp. 325–345.
Crossref
Google Scholar
Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
https://orcid.org/0000-0002-8513-2154
