Wyrażenie kryzys moralny i jego kontekstowe bliskoznaczniki w wypowiedziach użytkowników polszczyzny

Karolina Lisczyk

Uniwersytet Śląski w Katowicach
https://orcid.org/0000-0002-8741-1595


Abstrakt

Cel artykułu stanowi próba dotarcia do przekonań użytkowników polszczyzny dotyczących tego, czym jest kryzys moralny. Materiał do badań zaczerpnięty z korpusu MoncoPL liczy 2714 konkordancji. Składają się na nie wypowiedzenia zawierające połączenia przymiotnika moralny z rzeczownikiem kryzys lub jego kontekstowymi bliskoznacznikami: bagno, bankructwo, błoto, degradacja, degrengolada, destrukcja, dno, erozja, gangrena, korozja, nihilizm, rozkład, rozpad, rozprężenie, ruina, spustoszenie, szambo, upadek, zepsucie, zgnilizna. Analiza tematów, które podjęte zostały w zgromadzonych wypowiedziach, pokazuje, że kryzys moralny najczęściej łączony jest z następującymi problemami: naruszanie reguł społecznych, problemy ekonomiczne, żądza władzy i złe decyzje polityczne, nadużycia i dewiacje seksualne, przestępstwa przeciwko życiu lub zdrowiu, odejście od nauk Kościoła oraz kwestie związane ze środowiskiem LGBTQ+. Analiza specyfiki użycia poszczególnych wyrażeń pozwala m.in. stwierdzić, że połączenie kryzys moralny jest najczęściej wykorzystywane w wypowiedziach o funkcji perswazyjnej, nacechowane emocjonalnie związki wyrazowe dno moralne i bagno moralne – w wypowiedziach anonimowych internautów, połączenia zepsucie moralne i zgnilizna moralna cechują się najwyższym odsetkiem poświadczeń dotyczących przestępstw i dewiacji seksualnych oraz odnoszących się do osób LGBTQ+, a wyrażenie nihilizm moralny właściwe jest wypowiedziom dotyczącym czyichś poglądów.


Słowa kluczowe:

kryzys moralny, moralność, badania korpusowe, aksjolingwistyka, semantyka


Adamski F. (1995): Sytuacja społeczno-moralna narodu u zarania Trzeciej Rzeczypospolitej i jej aspekty wychowawcze. „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace Pedagogiczne” 21: Wartości – społeczeństwo – wychowanie. Studia z pedagogiki społecznej, s. 9–19.   Google Scholar

Budzyńska E. (2012): Rząd czy nierząd? Socjologiczna refleksja nad kondycją moralną społeczeństwa polskiego. „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica” 40, s. 11–31.   Google Scholar

CBOS (2022): Źródła zasad moralnych, , dostęp: 24.08.2023.   Google Scholar

Drożdż A. (2011): „Homo supermercatus” poważnym wyzwaniem moralnym dla kaznodziejstwa. „Studia Pastoralne” 7, s. 131–147.   Google Scholar

Eder M. (2016): Słowa znaczące, słowa kluczowe, słowozbiory – o statystycznych metodach wyszukiwania wyrazów istotnych. „Przegląd Humanistyczny” 3, s. 31–44.   Google Scholar

Marczuk S. (2001): Orientacje wartościujące nauczycieli w III Rzeczypospolitej. Studium socjologii edukacji. Rzeszów.   Google Scholar

Mariański J. (2015a): Anomia moralna. [W:] Leksykon socjologii moralności. Red. J. Mariański. Lublin.   Google Scholar

Mariański J. (2015b): Bezład moralny. [W:] Leksykon socjologii moralności. Red. J. Mariański. Lublin.   Google Scholar

Mariański J. (2020): Indywidualizacja jako proces społeczno-kulturowy a moralność. „Pedagogika. Studia i Rozprawy” 29, s. 11–33.
Crossref   Google Scholar

Michalczyk T. (2004): Nierówności społeczne a kryzys społeczno-moralny. „Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy” 4, s. 9–26.   Google Scholar

Pęzik P. (2020): Budowa i zastosowania korpusu monitorującego MoncoPL. „Forum Lingwistyczne” 7, s. 133–150.
Crossref   Google Scholar

Sztompka P. (2002): Socjologia. Analiza społeczeństwa. Kraków.   Google Scholar

Szymonik M. (2011): Współczesny kryzys państwa. „Częstochowskie Studia Teologiczne” XXXIX, s. 213–223.   Google Scholar

Żmigrodzki P. (red.): Wielki słownik języka polskiego PAN, , dostęp: 24.08.2023. WSJP PAN   Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2025-03-22

Cited By /
Share
Crossref
0
Scopus
0

Lisczyk, K. (2025). Wyrażenie kryzys moralny i jego kontekstowe bliskoznaczniki w wypowiedziach użytkowników polszczyzny. Prace Językoznawcze, 27(1), 199–212. https://doi.org/10.31648/pj.10954

Karolina Lisczyk 
Uniwersytet Śląski w Katowicach
https://orcid.org/0000-0002-8741-1595