Pozycjonowanie języka mówionego jako kluczowe (bardzo potrzebne) pojęcie edukacyjne

Michał Daszkiewicz

Uniwersytet Gdański
https://orcid.org/0000-0003-2463-393X


Abstrakt

Artykuł wprowadza pojęcie pozycjonowania języka mówionego, niezauważanego w teorii kształcenia pomimo wpływu, jaki wywiera ono na wielu poziomach edukacji. Tekst obejmuje cztery sekcje dotyczące tego, jak – kolejno – rozumieć, przedstawiać, badać i wdrażać tytułowe pojęcie. Na wstępie tekst omawia charakter i wagę pozycjonowania na przykładzie języka mówionego. Następnie przedstawia je jako podstawę podejścia holistycznego do języka mówionego, traktowanego jako albo pojęcie dające się przedstawić na skali, albo jako wielowymiarowy (niedający się skalować) konstrukt. Sformułowane są cztery zasady wynikające z holistycznego podejścia. Dalsza część tekstu to analiza tego, jak pozycjonowanie języka mówionego, rozumiane hybrydowo, można badać poprzez dwa
komplementarne typy metodologii. Hybrydowy rodzaj badań przedstawiony jest w formie
dwóch etapów – pierwszego (‘Uogólnienie’), ujmowanego pozytywistycznie, oraz drugiego
(‘Uszczegółowienie’), opartego na konstruktywizmie. Tekst zamyka dyskusja na temat
tego, (a) co pojęcie pozycjonowania odsłania dla całego systemu kształcenia, (b) jak – mimo
jego braku w badaniach pedagogicznych – paradygmatyczne jest to pojęcie, oraz (c) jak
uzupełnia i poszerza ono pojęcie konstruowania wiedzy.


Słowa kluczowe:

język mówiony, pozycjonowanie, edukacja, badanie mieszane, podejście holistyczne do mowy


Beck H. (2019): Scatterbrain. How the Mind’s Mistakes Make Humans Creative, Innovative, and Successful. Vancouver/Berkeley.   Google Scholar

Bryman A. (2012): Social Research Methods. Oxford/New York.   Google Scholar

Collins Dictionary, online (2024), , accessed on 15 March 2024.   Google Scholar

Creswell J.W. (2003): Research Design. Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches. Second Edition. California.   Google Scholar

Dickson A., Ankrah K., Yeboh A. (2016): Constructivism philosophical paradigm: implication for research, teaching and learning. “Global Journal of Arts Humanities and Social Sciences”. Vol. 4, No. 10, October 2016, pp.1–9.   Google Scholar

Fekete A. (2020): Desire, freedom, and pain in English learners’ emotional responses to SLA: A holistic look at English learners’ multilingual identity construction. “Educational Role of Language Journal”. Vol. 2020-2(2), pp. 84–99.
Crossref   Google Scholar

Fekete A. (2021): Examining teachers’ well-being during the pandemic: a mixed method study on teachers’ psychological, emotional, and identity responses to online education. “Educational Role of Language Journal”. Vol. 2021-2(6), pp. 46–65.
Crossref   Google Scholar

Guba E.G., Lincoln Y.S. (2014): Kontrowersje wokół paradygmatów, sprzeczności i wyłaniające się zbieżności. [In]: Metody badań jakościowych. Vol. 1. N.K. Denzin & Y.S. Lincoln (Eds.). Warszawa, pp. 281–314.   Google Scholar

Haugan J. (2020): Norwegian linguistic identity through history – from national identity to linguistic individualism. “Educational Role of Language Journal”. Vol. 2020-2(4), pp. 42–55.
Crossref   Google Scholar

Janiszewska K., Insch A. (2012): The strategic importance of brand positioning in the place brand concept – elements, structure and application of the positioning statement. “Journal of International Studies”. Vol. 5, No. 1, pp. 9–19.
Crossref   Google Scholar

Jenkins R. (2008): Social Identity. 3rd Edition. New York.
Crossref   Google Scholar

Joseph J.E. (2004): Language and Identity. National Ethnic, Religious. Springer.
Crossref   Google Scholar

Measurement and Measurement Scales (2024, , accessed on 14 March 2024.   Google Scholar

Niemierko B. (2019): Diagnostyka edukacyjna. Warszawa.   Google Scholar

Okoń W. (1967): Podstawy wykształcenia ogólnego. Warszawa.   Google Scholar

Sławecki B. (2012): Znaczenie paradygmatów w badaniach jakościowych. [In:] Badania jakościowe. Podejścia i teoria. Vol. 1. Warszawa, pp. 57–88.   Google Scholar

Yunusova Y. (2024): Overcoming speaking barriers. International Innovation Magazine, , accessed on 13 March 2024.   Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2025-09-30

Cited By /
Share

Daszkiewicz, M. (2025). Pozycjonowanie języka mówionego jako kluczowe (bardzo potrzebne) pojęcie edukacyjne. Prace Językoznawcze, 27(3), 257–273. https://doi.org/10.31648/pj.11539

Michał Daszkiewicz 
Uniwersytet Gdański
https://orcid.org/0000-0003-2463-393X