Pozycjonowanie języka mówionego jako kluczowe (bardzo potrzebne) pojęcie edukacyjne
Abstrakt
Artykuł wprowadza pojęcie pozycjonowania języka mówionego, niezauważanego w teorii kształcenia pomimo wpływu, jaki wywiera ono na wielu poziomach edukacji. Tekst obejmuje cztery sekcje dotyczące tego, jak – kolejno – rozumieć, przedstawiać, badać i wdrażać tytułowe pojęcie. Na wstępie tekst omawia charakter i wagę pozycjonowania na przykładzie języka mówionego. Następnie przedstawia je jako podstawę podejścia holistycznego do języka mówionego, traktowanego jako albo pojęcie dające się przedstawić na skali, albo jako wielowymiarowy (niedający się skalować) konstrukt. Sformułowane są cztery zasady wynikające z holistycznego podejścia. Dalsza część tekstu to analiza tego, jak pozycjonowanie języka mówionego, rozumiane hybrydowo, można badać poprzez dwa
komplementarne typy metodologii. Hybrydowy rodzaj badań przedstawiony jest w formie
dwóch etapów – pierwszego (‘Uogólnienie’), ujmowanego pozytywistycznie, oraz drugiego
(‘Uszczegółowienie’), opartego na konstruktywizmie. Tekst zamyka dyskusja na temat
tego, (a) co pojęcie pozycjonowania odsłania dla całego systemu kształcenia, (b) jak – mimo
jego braku w badaniach pedagogicznych – paradygmatyczne jest to pojęcie, oraz (c) jak
uzupełnia i poszerza ono pojęcie konstruowania wiedzy.
Słowa kluczowe:
język mówiony, pozycjonowanie, edukacja, badanie mieszane, podejście holistyczne do mowyBibliografia
Beck H. (2019): Scatterbrain. How the Mind’s Mistakes Make Humans Creative, Innovative, and Successful. Vancouver/Berkeley. Google Scholar
Bryman A. (2012): Social Research Methods. Oxford/New York. Google Scholar
Collins Dictionary, online (2024), , accessed on 15 March 2024. Google Scholar
Creswell J.W. (2003): Research Design. Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches. Second Edition. California. Google Scholar
Dickson A., Ankrah K., Yeboh A. (2016): Constructivism philosophical paradigm: implication for research, teaching and learning. “Global Journal of Arts Humanities and Social Sciences”. Vol. 4, No. 10, October 2016, pp.1–9. Google Scholar
Fekete A. (2020): Desire, freedom, and pain in English learners’ emotional responses to SLA: A holistic look at English learners’ multilingual identity construction. “Educational Role of Language Journal”. Vol. 2020-2(2), pp. 84–99.
Crossref
Google Scholar
Fekete A. (2021): Examining teachers’ well-being during the pandemic: a mixed method study on teachers’ psychological, emotional, and identity responses to online education. “Educational Role of Language Journal”. Vol. 2021-2(6), pp. 46–65.
Crossref
Google Scholar
Guba E.G., Lincoln Y.S. (2014): Kontrowersje wokół paradygmatów, sprzeczności i wyłaniające się zbieżności. [In]: Metody badań jakościowych. Vol. 1. N.K. Denzin & Y.S. Lincoln (Eds.). Warszawa, pp. 281–314. Google Scholar
Haugan J. (2020): Norwegian linguistic identity through history – from national identity to linguistic individualism. “Educational Role of Language Journal”. Vol. 2020-2(4), pp. 42–55.
Crossref
Google Scholar
Janiszewska K., Insch A. (2012): The strategic importance of brand positioning in the place brand concept – elements, structure and application of the positioning statement. “Journal of International Studies”. Vol. 5, No. 1, pp. 9–19.
Crossref
Google Scholar
Jenkins R. (2008): Social Identity. 3rd Edition. New York.
Crossref
Google Scholar
Joseph J.E. (2004): Language and Identity. National Ethnic, Religious. Springer.
Crossref
Google Scholar
Measurement and Measurement Scales (2024, , accessed on 14 March 2024. Google Scholar
Niemierko B. (2019): Diagnostyka edukacyjna. Warszawa. Google Scholar
Okoń W. (1967): Podstawy wykształcenia ogólnego. Warszawa. Google Scholar
Sławecki B. (2012): Znaczenie paradygmatów w badaniach jakościowych. [In:] Badania jakościowe. Podejścia i teoria. Vol. 1. Warszawa, pp. 57–88. Google Scholar
Yunusova Y. (2024): Overcoming speaking barriers. International Innovation Magazine, , accessed on 13 March 2024. Google Scholar
