„To skomplikowane” – o relacjach komunikacyjnych w internecie i ich uwarunkowaniach (studium przypadku)

Alina Naruszewicz-Duchlińska

Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie UWM
https://orcid.org/0000-0002-6214-5454


Abstract

W artykule przedstawia się analizę przyczyn, przebiegu i skutków relacji komunikacyjnej w internecie, gdy werbalne interakcje między twórcą treści zamieszczanych publicznie w sieci i odbiorcami jego komunikatów przestają neutralnie odnosić się do kwestii merytorycznych i ewoluują dwojako, tzn. w konflikt słowny oraz indywidualne i grupowe wsparcie osoby, która poczuła się zagrożona. Punktem wyjścia rozważań jest film „Nie czuję się bezpiecznie na YouTubie”, zamieszczony 13 listopada 2023 r. na kanale „Uwaga! Naukowy bełkot” przez jego założyciela, naukowca i popularyzatora nauki Dawida Myśliwca. W pracy ukazuje się relacje w trójkącie: nadawca (kreator treści) – medium (portal społecznościowy) – odbiorcy (komentatorzy) jako czynniki kontekstowe, które wpłynęły na powstanie tego komunikatu i jego recepcję oraz przedstawia się typy wywołanych przez niego reakcji słownych odbiorców.


Schlagworte:

relacje komunikacyjne, twórcy internetowi, hejt, agresja językowa, empatia w internecie, YouTube jako medium społecznościowe


Bryant L.V. (2020): The YouTube Algorithm and the Alt-Right Filter Bubble, https://www.degruyterbrill.com/document/doi/10.1515/opis-2020-0007/html, dostęp: 08.04.2025.   Google Scholar

Cyrek B. (2020): YouTube jako serwis społecznościowy – w stronę klasyfikacji witryny. „Zarządzanie Mediami”, t. 8, nr 2, s. 119–152.
Crossref   Google Scholar

Dąbkowska A. (2019): Od prywatnego do publicznego. Zwierzenie tradycyjne i zwierzenie w sieci. Warszawa.   Google Scholar

Eves D. (2021): The YouTube Formula: How Anyone Can Unlock the Algorithm to Drive Views, Build an Audience, and Grow Revenue. Hoboken.   Google Scholar

Kaczorowska U. (2024): Algorytmy YouTube rekomendują mniej ekstremistycznych treści, https://naukawpolsce.pl/aktualnosci/news%2C100890%2Calgorytmy-youtube-rekomenduja-mniej-ekstremistycznych-tresci.html, dostęp: 08.04.2025.   Google Scholar

Karpman S. (1968): Fairy tales and script drama analysis. „Transactional Analysis Bulletin” nr 7 (26), s. 39–43. Cyt. za: https://calisphere.org/item/52ceb48d-c76a-4df3-934d-88d7096f3b29/, dostęp: 11.06.2025.   Google Scholar

Kosińska O. (2019): Algorytm nigdy nie mruga. Wpływ algorytmu zarządzającego portalem YouTube na rzeczywistość społeczną. „Kultura Współczesna” 1(104), s. 99–111.   Google Scholar

Naruszewicz-Duchlińska A. (2014): Intencjonalne językowe zakłócenia komunikacji internetowej (trolling, flaming, hejting). „Prace Językoznawcze” XVI/4, s. 89–97.   Google Scholar

Yin R.K. (2014): Case study research. Design and methods (5th ed.). Thousand Oaks.   Google Scholar


Veröffentlicht
2025-12-11

##plugins.themes.libcom.cytowania##

Naruszewicz-Duchlińska, A. (2025). „To skomplikowane” – o relacjach komunikacyjnych w internecie i ich uwarunkowaniach (studium przypadku). Prace Językoznawcze, 27(4), 67–81. https://doi.org/10.31648/pj.11840

Alina Naruszewicz-Duchlińska 
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie UWM
https://orcid.org/0000-0002-6214-5454