Zaburzenia artykulacji a funkcje fizjologiczne układu stomatognatycznego u młodzieży szkolnej

Agnieszka Banaszkiewicz

Uniwersytet Gdański
https://orcid.org/0000-0001-5630-7237


Abstrakt

Artykuł przedstawia wpływ uwarunkowań biologicznych - funkcji fizjologicznych narządów mowy - na jakość artykulacji młodzieży szkolnej.


Słowa kluczowe:

zaburzenia artykulacji, dysfunkcje układu stomatognatycznego, dysfunkcja oddychania, dysfunkcja połykania, estetyka słowa


Banaszkiewicz A., Walencik-Topiłko A. (2016): Współpraca logopedy z rodzicami dzieci poddawanych terapii logopedycznej. [W:] Wczesna interwencja logopedyczna. Red. K. Kaczorowska-Bray, S. Milewski. Gdańsk, s. 728-741.   Google Scholar

Binkuńska E. (2016/2017): Artykulacja oraz cechy anatomiczne i fizjologiczne narządów mowy u dzieci pięcio- i sześcioletnich. „Biuletyn logopedyczny”. Nr 1-2, s. 55-73.   Google Scholar

Cytowska B. (2008): Stymulowanie rozwoju niemowląt. [W:] Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Red. B. Cytowska, B. Winczura, Kraków, s. 102–112.   Google Scholar

Czaplewska E. (2012): Diagnoza zaburzeń rozwoju artykulacji. [W:] Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki. Red. E. Czaplewska, S. Milewski. Sopot, s. 65-120.   Google Scholar

Hortis-Dzierzbicka M., Zomkowska E., Osowicka-Kondratowicz M., Gonet W. (2014/2015): Ocena foniatryczna kandydatów na studia logopedyzne - wynki badań, spostrzeżenia, uwagi. „Logopedia”. T. 43/44, s. 135-148.   Google Scholar

Jastrzębowska G. (2003): Dyslalia. [W:] Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki. T 2. Red. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska. Opole, s. 143-175.   Google Scholar

Jeżewska-Krasnodębska E. (2011): Obwodowe uwarunkowania zaburzeń artykulacji półgłosek u dzieci 7-letnich. [W:] Nowa Logopedia. T. 2: Biologiczne uwarunkowania rozwoju i zaburzeń mowy. Red. M. Michalik. Kraków, s. 97-113.   Google Scholar

Kaczmarek L. (1977): Nasze dziecko uczy się mowy. Lublin, 98-99.   Google Scholar

Karłowska I. (Red.) (2008): Zarys współczesnej ortodoncji. Podręcznik dla studentów i lekarzy dentystów (wyd. 3, uaktual. i rozsz.). Warszawa, s. 64-66.   Google Scholar

Konopska L. (2002): Jakość wymowy osób z wadą zgryzu. „Logopedia”. T. 31, s. 157-198.   Google Scholar

Konopska L. (2007): Wymowa osób z wadą zgryzu. Szczecin, s. 118.   Google Scholar

Litko M., Kleinrok J. (2007): Dysfunkcje narządu żucia u młodocianych - przegląd piśmiennictwa. „Protetyka Stomatologiczna”. T. 57. Nr 2, s. 105-111.   Google Scholar

Łuszczuk M. (2013): Czynnościowe uwarunkowania zaburzeń artykulacji. [W:] Nowa Logopedia. T. 4: Interakcyjne uwarunkowania rozwoju i zaburzeń mowy. Red. M. Michalik, A. Siudak, H. Pawłowska-Jaroń. Kraków, s. 209-220.   Google Scholar

Mackiewicz B. (1992) Współzależność wad zgryzu i wymowy na tle przyczynowym. „Magazyn Stomatologiczny”, R. 2, nr 2, s. 28-30.   Google Scholar

Masgutowa S., Regner A. (2009): Rozwój mowy dziecka w świetle integracji sensomotorycznej. Wrocław, s. 17-23.   Google Scholar

Minczakiewicz E. M. (1997): Mowa. Rozwój - zaburzenia - terapia. Kraków, s. 210-211.   Google Scholar

Mirecka U. (2015): Z zagadnień oceny zrozumiałości wypowiedzi osób z zaburzeniami mowy. [W:] Metodologia badań logopedycznych z perspektywy teorii i praktyki. Red. nauk. Stanisław Milewski, Katarzyna Kaczorowska-Bray. Gdańsk, 74-85.   Google Scholar

Ołtuszewski W. (1905): Szkic nauki o mowie i jej zboczeniach: niemota, bełkotanie, mowa nosowa, jąkanie itd. oraz hygiena mowy. Warszawa, s. 23.   Google Scholar

Ostapiuk B. (2000): Zaburzenia dźwiękowej realizacji fonemów języka polskiego - propozycja terminów i klasyfikacji. „Logopedia”. T. 28, s. 123-143.   Google Scholar

Pluta-Wojciechowska D. (2011): O ćwiczeniach tak zwanej pionizacji języka. [W:] Nowa Logopedia. T. 2: Biologiczne uwarunkowania rozwoju i zaburzeń mowy. Red. M. Michalik. Kraków, s. 209-221.   Google Scholar

Raftowicz-Wójcik K., Matthews-Brzozowska T. (2005): Wady zgryzu a wady wymowy – przegląd piśmiennictwa. „Dental and medical problems”. Nr 42(1), s. 149–154.   Google Scholar

Raftowicz-Wójcik K. Matthews-Brzozowska T., Kawala B. (2010): Współzależność wad zgryzu i wad wymowy. [W:] Wpływ wad wrodzonych i nabytych części twarzowej czaszki na mowę. Red. T. Matthews-Brzozowska, B. Kawala. Wrocław, s. 89-102.   Google Scholar

Rokitiańska M. (2004): Podstawy ortodoncji dla logopedów, Bydgoszcz, s. 32-33 i 45-47.   Google Scholar

Sambor B. (2013): Zaburzenia realizacji fonemów samogłoskowych u młodych aktorów - analiza przyczyn. „Zeszyty Naukowe PWST”. Nr 5, s. 84-93.   Google Scholar

Siebert B., Kamińska B. (2014): Wybrane zagadnienia z anatomii i fizjologii układu stomatognatycznego. Układ stomatognatyczny a artykulacja. [W:] Biomedyczne podstawy logopedii, red. S. Milewski, J. Kuczkowski, K. Kaczorowska-Bray. Gdańsk, s. 141-165.   Google Scholar

Sołtys-Chmielowicz A. (2003): Problem zrozumiałości wypowiedzi w przypadkach dyslalii. „Logopedia”. T. 32, s. 157-165.   Google Scholar

Sołtys-Chmielowicz A. (2008): Zaburzenia artykulacji. Teoria i praktyka, Kraków.   Google Scholar

Stecko E., Hortis-Dzierzbicka M., Kulewicz M. (2005): Zależność pomiędzy oddychaniem i połykaniem a wadami zgryzu i artykulacji u małych dzieci. „Pediatria Polska”, nr 89(10), s. 895–898.   Google Scholar

Spionek I. (1985): Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne, Warszawa, s. 154-186.   Google Scholar

Walencik-Topiłko A., Banaszkiewicz A. (2016): Profilaktyka logopedyczna. [W:] Wczesna interwencja logopedyczna. Red. K. Kaczorowska-Bray, S. Milewski. Gdańsk, s. 712-727.   Google Scholar

Wojnarowska E. (1983): Zaburzenia mowy. Słownik. Warszawa, s.103.   Google Scholar

Zdunkiewicz-Jedynak D., Hortis-Dzierzbicka M. (2005): Lingwistyczne podstawy oceny i dokumnetacji zaburzeń mowy u dzieci z wadą rozszczepową twarzy. [W:] Mowa pacjenta z rozszczepem podniebienia. Szkice foniatryczno-logopedyczne. Warszawa, s. 54-79.   Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2019-04-12

Cited By /
Share

Banaszkiewicz, A. (2019). Zaburzenia artykulacji a funkcje fizjologiczne układu stomatognatycznego u młodzieży szkolnej. Prace Językoznawcze, 21(1), 5–21. https://doi.org/10.31648/pj.3699

Agnieszka Banaszkiewicz 
Uniwersytet Gdański
https://orcid.org/0000-0001-5630-7237