„Świat na talerzu”, czyli o nazwach potraw i napojów w reportażach kulinarnyc
Monika Kowalonek-Janczarek
PoznańAbstrakt
Culinary reportages are a subgenre of travel reportages which so far has not
been extensively examined. They are informative and, at the same time, persuasive
texts addressed to a large variety of readers potentially interested in visiting
other parts of the world. The following paper investigates selected texts excerpted
from the travel magazine “National Geographic Traveler Polska” (October,
2016), which concentrate on one common main theme, namely the traditional
food of ten different European, Asian, South American and African countries.
The main focus of the study is on analyzing the most common mechanisms
of nomination used to describe the names of dishes, beverages and foodstuffs
and the functions they may play in the text.
Słowa kluczowe:
reportaż podróżniczy, reportaż kulinarny, zapożyczenie, słownictwo kulinarne, mechanizmy nominacjiBibliografia
Berelson B. (1971): Content Analysis in Communications Research. Londyn. Google Scholar
Buczkowska-Gołąbek K. (2016): Antropologia jedzenia w podróży. „Folia Turistica” 39, s. 45−64. Google Scholar
Biolik M., Duma J. (red.) (2011): Chrematonimia jako fenomen współczesności. Olsztyn. Google Scholar
Burger H. (2005): Medienlinguistik. Eine Einführung in Sprache und Kommunikationsformen der Massenmedien. Berlin. Google Scholar
Burger H., Luginbühl M. (2014): Medienlinguistik. Eine Einführung in Sprache und Kommunikationsformen der Massenmedien. Berlin. Google Scholar
Dann G. (1996): The language of tourism: a sociolinguistic perspective. Wallingford. Google Scholar
Dąbrowska A. (1998): O językowym zachowaniu przy stole. Dlaczego upiększamy nazwy potraw. [W:] Oczywisty urok biesiadowania. Red. P. Kowalski. Wrocław, s. 248−253. Google Scholar
Gansel Ch. (2008): Textsorten in Reisekatalogen — Wirklichkeitskonstruktion oder realitätsnahe Beschreibung. [W:] Textsorten und Systemtheorie. Red. Ch. Gansel. Göttingen, s. 155−172. Google Scholar
Getz D., Robinson R., Andersson T., Vujicic S. (2014): Foodies & Food Tourism. Oxford. Google Scholar
Grucza F. (2010): O tekstach nazywanych „ustawami”, językowych brakach ustawy „Prawo o szkolnictwie wyższym” oraz lingwistyce legislatywnej. „Lingwistyka Stosowana” 2, s. 7−39. Google Scholar
Kowalonek-Janczarek M. (2017): Potrawy i napoje, dla których warto wyruszyć w podróż, czyli o zapożyczeniach w reportażach kulinarnych. „Folia Turistica” 45, s. 141–155. Google Scholar
Pilch T., Bauman T. (2001): Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa. Google Scholar
Rejter A. (2000): Kształtowanie się gatunku reportażu podróżniczego w perspektywie stylistycznej i pragmatycznej. Katowice. Google Scholar
Szczęk J., Kałasznik M. (2014): Czy nomen jest zawsze omen?. „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Germanica” 10, s. 113−126. Google Scholar
Szulczewski M. (1976): Publicystyka. Problemy teorii i praktyki. Warszawa. Google Scholar
Walczak B. (2003): Język polski jako nośnik kultury europejskiej. „Polonistyka” 6, s. 324−328. Google Scholar
Witaszek-Samborska M. (2005): Studia nad słownictwem kulinarnym we współczesnej polszczyźnie. Poznań. Google Scholar
Żarski W. (2013): Językowo-kulturowy obraz Śląska i Ślązaków w przewodnikach turystycznych. [W:] Śląskie pogranicza kultur. T. 2. Red. M. Ursel, O. Taranek-Wolańska. Wrocław, s. 159−184. Google Scholar
Poznań