Uchwycić ideę Uniwersytetu – o przekraczaniu granic języka w idiolekcie Paula Ricoeura na przykładzie analizy tekstów: Faire l’Université, Réforme et révolution dans l’Université i L’avenir de l’Université

Patrycja Bobowska-Nastarzewska

Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu


Abstrakt

Celem artykułu jest analiza idiolektu Paula Ricoeura w tekstach dotyczących reformy
(wciąż aktualnej) Uniwersytetu. Metoda badawcza zaczerpnięta jest z językoznawstwa
kognitywnego, szczególnie z teorii metafor konceptualnych G. Lakoffa i M. Johnsona.
Ricoeur, kreśląc zakres koniecznych zmian na uczelni, używa wielu metafor konceptualnych,
m.in. z języka wojskowego (REFORMA UNIWERSYTETU TO WOJNA),
przemysłowego (UNIWERSYTET TO DOSTAWCA), medycznego (UNIWERSYTET
TO LABORATORIUM). Przekraczając granice języka, Ricoeur w oryginalny sposób
konceptualizuje pojęcie uniwersytetu, podkreślając tym samym trudność w opisie skomplikowanej
struktury uniwersytetu, jego roli w państwie oraz relacji profesor–student.


Słowa kluczowe:

uniwersytet, Paul Ricoeur, metafora konceptualna, granice języka


Ricoeur P. (1991): Faire l’Université (1964). [In:] Lectures 1. Autour du politique. P. Ricoeur. Éditions du Seuil, pp. 369–380.   Google Scholar

Ricoeur P. (1991): Réforme et révolution dans l’Université (1968). [In:] Lectures 1. Autour du politique. P. Ricoeur. Éditions du Seuil, pp. 381–398.   Google Scholar

Ricoeur P. L’avenir de l’Université. [In:] L’enseignement supérieur: bilans et prospective (1971). Léon Dion , accessed: 10.05.2020.„Cahiers de praxématique 44”. (2005): L’idiolecte. Du singulier dans le langage.   Google Scholar

Dobrzyńska T. (1984): Metafora. Wrocław–Warszawa–Kraków.   Google Scholar

Filar D., Głaz A. (2016): Język a struktury wiedzy w umyśle (teoria schematów poznawczych w opisie semantycznym). „Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego” LXXII, p. 191–210.   Google Scholar

Gibbs R., Steen G. (Eds.). (1999): Metaphor in cognitive linguistics. Amsterdam.
Crossref   Google Scholar

Głaz A. (2014): Koncepcja etnolingwistyki według Jamesa Underhilla. „Etnolingwistyka” 26, p. 141–154.
Crossref   Google Scholar

Kozłowska A. (2015): Miejsce badań nad idiolektem w obrębie językoznawstwa. „Poznańskie Spotkania Językoznawcze”. Poznań Linguistic Forum, 30, p. 71–83.
Crossref   Google Scholar

Lakoff G., Mark J. (1984): Metaphors We Live By. Chicago.   Google Scholar

Ricoeur P. (1975): La métaphore vive. Paris.
Crossref   Google Scholar

Ricoeur P. (1978): The Metaphorical Process as Cognition, Imagination, and Feeling. „Critical Inquiry”. Vol. 5, No. 1. Special Issue on Metaphor, pp. 143–159. Online:
Crossref   Google Scholar

humanities.uci.edu/poeticshistorytheory/user_files/Ricoeur.pdf>, accessed: 10.05.2020.   Google Scholar

Ricoeur P. (1989): Metafora i symbol. [In:] Język, tekst, interpretacja. Wybór pism. P. Ricoeur. Warszawa, pp. 123–155.   Google Scholar

Ricoeur P. (1995): La critique et la conviction. Entretien avec François Azouvi et Marc de Launay. Paris.   Google Scholar

Rybarkiewicz D. (2017): Metafora w działaniu. Łódź.   Google Scholar

Rybarkiewicz D. (2018): Metakolaż. O kanonie myślenia metaforycznego. Łódź.
Crossref   Google Scholar

Sokólska U.: Naukowy – i nie tylko – potret Piotra Wróblewskiego,   Google Scholar

portret_Profesora_Piotra_Wroblewskiego.pdf>, accessed: 20.05.2021.   Google Scholar

Szwedek A. (2011): Rola metafor w kształtowaniu „pojęć abstrakcyjnych”. [In:] Pojęcia. Jak reprezentujemy i kategoryzujemy świat. (Eds.) J. Bremer, A. Chuderski. Kraków, pp. 215–230.   Google Scholar

Świątek J. (1998): W świecie powszechnej metafory. Metafora językowa. Kraków.   Google Scholar

Vansina F.D. (2008): Paul Ricoeur. Bibliographie primaire et secondaire 1935–2008. Leuven.   Google Scholar

Wróblewski P. (1998): Struktura, typologia i frekwencja polskich metafor. Białystok.   Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2022-03-31

Cited By /
Share

Bobowska-Nastarzewska, P. (2022). Uchwycić ideę Uniwersytetu – o przekraczaniu granic języka w idiolekcie Paula Ricoeura na przykładzie analizy tekstów: Faire l’Université, Réforme et révolution dans l’Université i L’avenir de l’Université. Prace Językoznawcze, 24(1), 151–166. https://doi.org/10.31648/pj.7605

Patrycja Bobowska-Nastarzewska 
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu