Pojęciowe podstawy kulinarnych konceptualizacji w polskim dyskursie o muzyce
Barbara Taraszka-Drożdż
Uniwersytet Śląski w KatowicachAbstrakt
W polskim dyskursie o muzyce odnaleźć można wiele figuratywnych wyrażeń
przywołujących doświadczenia odległe od przeżyć muzycznych. Artykuł poświęcony jest
jednej z tego typu realizacji językowych, tj. wyrażeniom używanym typowo w odniesieniu
do dziedziny kulinarnej. Przyjmując perspektywę gramatyki kognitywnej (Langacker
1987, 2003, 2005, 2009, 2017), autorka stawia sobie za cel wskazanie pojęciowych
podstaw tego typu wyrażeń. W pierwszej kolejności analizie poddane zostaną
wyłaniające się z poszczególnych użyć konceptualizacje, a następnie, na tej podstawie,
wskazane zostają abstrakcyjne struktury motywujące tego typu figuratywne użycia
językowe. W konsekwencji pojęciowe podstawy analizowanych wyrażeń przestawione
zostaną w formie spójnego mentalnego konstruktu obejmującego schematyczną relację
kategoryzującą między dwoma scenariuszami oraz wysoce abstrakcyjną strukturę, dla
której te scenariusze są konkretyzacjami. Autorka podkreśla jednocześnie zakorzenienie
całego konstruktu w encyklopedycznej wiedzy użytkowników języka.
Słowa kluczowe:
gramatyka kognitywna, metafora, muzyka, scenariusz, schemat, konceptualizacja pojęciaBibliografia
Dąbrowska E., Divjak D. (red.) (2015): Handbook of cognitive linguistics. Berlin.
Crossref
Google Scholar
Dirven R. (2002): Metonymy and metaphor: Different mental strategies of conceptualization. [W:] Metaphor and metonymy in comparison and contrast. Red. R. Dirven, R. Pörings. Amsterdam, s. 75–111.
Crossref
Google Scholar
Evans V. (2009): Leksykon językoznawstwa kognitywnego. Przekład M. Buchta et al. Kraków. Google Scholar
Fauconnier G., Turner M. (2002): The Way We Think. Conceptual Blending and the Mind’s Hidden Complexities. New York. Google Scholar
Lakoff G. (1987): Women, fire, and dangerous things. What Categories Reveal about the Mind. Chicago.
Crossref
Google Scholar
Lakoff G., Johnson M. (1980): Metaphors we live by. Chicago. Google Scholar
Lakoff G., Turner M. (1989): More than cool reason. A Field Guide to Poetic Metaphor. Chicago.
Crossref
Google Scholar
Langacker R. (1987): Foundations of Cognitive Grammar. Stanford. Google Scholar
Langacker R. (2003): Model dynamiczny oparty na uzusie językowym. Przekład W. Kubiński. [W:] Akwizycja języka w świetle językoznawstwa kognitywnego. Red. E. Dąbrowska, W. Kubiński. Kraków, s. 30–117. Google Scholar
Langacker R. (2005): Wykłady z gramatyki kognitywnej. Lublin. Google Scholar
Langacker R. (2009): Gramatyka kognitywna. Wprowadzenie. Przekład E. Tabakowska et al. Kraków. Google Scholar
Langacker R. (2017): Ten lectures on the basics of Cognitive Grammar. Leiden.
Crossref
Google Scholar
Lawendowski R. (2011): Osobowościowe uwarunkowania preferencji muzycznych w zależności od wieku. Kraków. Google Scholar
Palmer G.B. (1996): Toward a theory of cultural linguistics. Austin. Google Scholar
Taraszka-Drożdż B. (2014): Schémas d’extension métaphorique. À partir de l’analyse des contenus et des organisations conceptuels de certaines unités lexicales se référant à la lumière. Katowice. Google Scholar
Taraszka-Drożdż B. (2016): Lexical and grammatical dimensions of metaphor – a Cognitive Grammar perspective. [W:] Studies in lexicogrammar: theory and applications. Red. G. Drożdż. Amsterdam, s. 175–192.
Crossref
Google Scholar
Taylor J.R. (2007): Gramatyka kognitywna. Przekład M. Buchta, Ł. Wiraszka. Kraków. Google Scholar
Uniwersytet Śląski w Katowicach
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.