Wirale i młoda mowa

Anna Wileczek

Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
https://orcid.org/0000-0002-9851-6114


Аннотация

Artykuł poddaje analizie zjawisko występowania wirali (werbalnych) w nieoficjalnym dyskursie internetowym młodego pokolenia. Struktury wielowyrazowe o statusie tekstu minimalnego lub „uskrzydlonego” cytatu i nieokreślonym (kontekstowym) statusie genologicznym (powiedzenia, riposty, komentarze), wypreparowane z pierwotnego kontekstu, zyskują popularność dzięki licznym udostępnieniom, humorystycznym transformacjom i ironicznym parodiom. Istotne więc staje się także odkrycie procesu performatywnego (wspólnotowa kreacja), który przyczynia się do wiralowości danej struktury. W tekście, wykorzystując metody z obszaru kartografii kulturowej oraz analizy semantyczno-pragmatycznej, wskazuje się i omawia przykładowe funkcje jako następstwa oddziaływania treści na odbiorców (funkcja ludyczna, tożsamościowa, plemienna, edukacyjna, twórcza, regulacji afektu oraz inspirująco-motywacyjna).


Ключевые слова:

wirale werbalne, młodomowa, portale społecznościowe


Austin J.L. (1962): How to Do Things with Words. Londyn.   Google Scholar

Bachtin M. (1986): Estetyka twórczości słownej. Przekład D. Ulicka. Warszawa.   Google Scholar

Bartmiński J. (2004/2005): Pytania o przedmiot językoznawstwa: pojęcia językowego obrazu świata i tekstu w perspektywie polonistyki integralnej. „Postscriptum Polonistyczne” 1–2 (48–49), s. 114–125.   Google Scholar

Berger J. (2013): Contagious: Why Things Catch On. California.   Google Scholar

Bucher H.J. (2015): Rozumienie multimodalne lub recepcja jako interpretacja. Teoretyczne   Google Scholar

i empiryczne podstawy systematycznej analizy multimodalności. [W:] Lingwistyka mediów. Antologia tłumaczeń. Red. J. Jarosz, R. Opiłowski, P. Staniewski. Wrocław–Drezno, s. 79–112.   Google Scholar

Bucki R. (2019): Viral. Jak zarażać ideami i tworzyć wirusowe treści. Warszawa.   Google Scholar

Burkacka I. (2016): Intertekstualność współczesnej komunikacji. Memy a teksty kultury. „Poznańskie Studia Językoznawcze” 32, s. 75–91.
Crossref   Google Scholar

Chlebda W. (2005): Szkice o skrzydlatych słowach. Opole.   Google Scholar

Chlebda W. (2018): Czy mikroteksty mogą być obiektami frazeografii (przekładowej)? [W:] Słowo z perspektywy językoznawcy i tłumacza. T. VII: Frazeologia z perspektywy językoznawcy i tłumacza. Red. A. Pstyga. Gdańsk, s. 40–53.   Google Scholar

Deka S. (2006): O metodzie wyodrębniania skryptów kulturowych i kilku skryptach niemieckich i polskich. [W:] Oblicza komunikacji. Red. I. Kamińska-Szmaj, T. Piekot, M. Zaśko-Zielińska. Wrocław, s. 160–179.   Google Scholar

Dziemidok B. (2011): O komizmie. Od Arystotelesa do dzisiaj. Gdańsk.   Google Scholar

EK (2022): Teksty z TikToka, które zawładnęły aplikacją, , dostęp: 23.08.2023.   Google Scholar

Flynn P. (2021): Superfani. Proste sposoby jak się wyróżnić, wyhodować swoje plemię i odnieść sukces w biznesie. Przekład A. Rosiak. Warszawa.   Google Scholar

Gołębiewska M. (2021): Język i działanie. Performatywność słowa według Karola Irzykowskiego. „Ethos. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II KUL” 34(2), , dostęp: 22.10.2023.   Google Scholar

Grabias S. (2003): Język w zachowaniach społecznych. Lublin.   Google Scholar

Kaca P. (2021): Sny z betonu. Słupsk.   Google Scholar

Kamińska M. (2011): Niecne memy. Dwanaście wykładów o kulturze internetu. Poznań.   Google Scholar

Lapis W., Wierzchoń P. (2003): Rekurencja jako narzędzie do tworzenia segmentów językowych współczesnej polszczyzny. „Investigationes Linguistica” IX, s. 31–38.
Crossref   Google Scholar

Lewicki A.M. (2003): Uwagi o problemie „skrzydlatych słów”. [W:] Studia z teorii frazeologii. Red. A.M. Lewicki. Łask, s. 301–305.   Google Scholar

Maćkiewicz J. (2017): Badanie mediów multimodalnych – multimodalne badanie mediów. „Studia Medioznawcze” 2(69), s. 33–42.
Crossref   Google Scholar

Malczyk M. (2022): TV Kongo przejmuje polskiego Twicha, , dostęp: 23.11.2023.   Google Scholar

Michalak P., Daszkiewicz D., Musz A. (2009): Marketing wirusowy w internecie. Gliwice.   Google Scholar

Pajdzińska A. (2004): Wielonurtowość współczesnych badań frazeologicznych. „Poradnik Językowy” 2, s. 27–38.   Google Scholar

Penenberg A. (2008): Ning’s infinite ambition. Nowy York.   Google Scholar

Pinet S. (2017): Diagrammatic thought in medieval literature. [W:] Literature and cartography. Theories, histories, genres. Red. A. Engberg-Pedersen. Cambridge. s. 173–197.
Crossref   Google Scholar

Skowronek B. (2013): Mediolingwistyka. Wprowadzenie. Kraków.   Google Scholar

Subramani R., Rajagopalan B. (2003): Knowledge-Sharing and Influence in Online Social Networks via Viral Marketing. „Communications of the ACM” 8(12), s. 300–307.
Crossref   Google Scholar

Szlendak T., Olechnicki K. (2017): Nowe praktyki kulturowe Polaków. Megaceremoniały i subświaty. Warszawa.   Google Scholar

Szpila G. (2003): Krótko o przysłowiu. Kraków.   Google Scholar

Walczak M. (2021): Jak różne generacje korzystają z social mediów?, , dostęp: 14.09.2023.   Google Scholar

Wileczek A. (2018): Kod młodości. Młodomowa w kontekstach społeczno-kulturowych. Warszawa.   Google Scholar


Опубликован
2025-03-22

##plugins.themes.libcom.cytowania##
Crossref
0
Scopus
0

Wileczek, A. . (2025). Wirale i młoda mowa. Prace Językoznawcze, 27(1), 131–147. https://doi.org/10.31648/pj.10950

Anna Wileczek 
Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
https://orcid.org/0000-0002-9851-6114