Wirale i młoda mowa
Аннотация
Artykuł poddaje analizie zjawisko występowania wirali (werbalnych) w nieoficjalnym dyskursie internetowym młodego pokolenia. Struktury wielowyrazowe o statusie tekstu minimalnego lub „uskrzydlonego” cytatu i nieokreślonym (kontekstowym) statusie genologicznym (powiedzenia, riposty, komentarze), wypreparowane z pierwotnego kontekstu, zyskują popularność dzięki licznym udostępnieniom, humorystycznym transformacjom i ironicznym parodiom. Istotne więc staje się także odkrycie procesu performatywnego (wspólnotowa kreacja), który przyczynia się do wiralowości danej struktury. W tekście, wykorzystując metody z obszaru kartografii kulturowej oraz analizy semantyczno-pragmatycznej, wskazuje się i omawia przykładowe funkcje jako następstwa oddziaływania treści na odbiorców (funkcja ludyczna, tożsamościowa, plemienna, edukacyjna, twórcza, regulacji afektu oraz inspirująco-motywacyjna).
Ключевые слова:
wirale werbalne, młodomowa, portale społecznościoweБиблиографические ссылки
Austin J.L. (1962): How to Do Things with Words. Londyn. Google Scholar
Bachtin M. (1986): Estetyka twórczości słownej. Przekład D. Ulicka. Warszawa. Google Scholar
Bartmiński J. (2004/2005): Pytania o przedmiot językoznawstwa: pojęcia językowego obrazu świata i tekstu w perspektywie polonistyki integralnej. „Postscriptum Polonistyczne” 1–2 (48–49), s. 114–125. Google Scholar
Berger J. (2013): Contagious: Why Things Catch On. California. Google Scholar
Bucher H.J. (2015): Rozumienie multimodalne lub recepcja jako interpretacja. Teoretyczne Google Scholar
i empiryczne podstawy systematycznej analizy multimodalności. [W:] Lingwistyka mediów. Antologia tłumaczeń. Red. J. Jarosz, R. Opiłowski, P. Staniewski. Wrocław–Drezno, s. 79–112. Google Scholar
Bucki R. (2019): Viral. Jak zarażać ideami i tworzyć wirusowe treści. Warszawa. Google Scholar
Burkacka I. (2016): Intertekstualność współczesnej komunikacji. Memy a teksty kultury. „Poznańskie Studia Językoznawcze” 32, s. 75–91.
Crossref
Google Scholar
Chlebda W. (2005): Szkice o skrzydlatych słowach. Opole. Google Scholar
Chlebda W. (2018): Czy mikroteksty mogą być obiektami frazeografii (przekładowej)? [W:] Słowo z perspektywy językoznawcy i tłumacza. T. VII: Frazeologia z perspektywy językoznawcy i tłumacza. Red. A. Pstyga. Gdańsk, s. 40–53. Google Scholar
Deka S. (2006): O metodzie wyodrębniania skryptów kulturowych i kilku skryptach niemieckich i polskich. [W:] Oblicza komunikacji. Red. I. Kamińska-Szmaj, T. Piekot, M. Zaśko-Zielińska. Wrocław, s. 160–179. Google Scholar
Dziemidok B. (2011): O komizmie. Od Arystotelesa do dzisiaj. Gdańsk. Google Scholar
EK (2022): Teksty z TikToka, które zawładnęły aplikacją, , dostęp: 23.08.2023. Google Scholar
Flynn P. (2021): Superfani. Proste sposoby jak się wyróżnić, wyhodować swoje plemię i odnieść sukces w biznesie. Przekład A. Rosiak. Warszawa. Google Scholar
Gołębiewska M. (2021): Język i działanie. Performatywność słowa według Karola Irzykowskiego. „Ethos. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II KUL” 34(2), , dostęp: 22.10.2023. Google Scholar
Grabias S. (2003): Język w zachowaniach społecznych. Lublin. Google Scholar
Kaca P. (2021): Sny z betonu. Słupsk. Google Scholar
Kamińska M. (2011): Niecne memy. Dwanaście wykładów o kulturze internetu. Poznań. Google Scholar
Lapis W., Wierzchoń P. (2003): Rekurencja jako narzędzie do tworzenia segmentów językowych współczesnej polszczyzny. „Investigationes Linguistica” IX, s. 31–38.
Crossref
Google Scholar
Lewicki A.M. (2003): Uwagi o problemie „skrzydlatych słów”. [W:] Studia z teorii frazeologii. Red. A.M. Lewicki. Łask, s. 301–305. Google Scholar
Maćkiewicz J. (2017): Badanie mediów multimodalnych – multimodalne badanie mediów. „Studia Medioznawcze” 2(69), s. 33–42.
Crossref
Google Scholar
Malczyk M. (2022): TV Kongo przejmuje polskiego Twicha, , dostęp: 23.11.2023. Google Scholar
Michalak P., Daszkiewicz D., Musz A. (2009): Marketing wirusowy w internecie. Gliwice. Google Scholar
Pajdzińska A. (2004): Wielonurtowość współczesnych badań frazeologicznych. „Poradnik Językowy” 2, s. 27–38. Google Scholar
Penenberg A. (2008): Ning’s infinite ambition. Nowy York. Google Scholar
Pinet S. (2017): Diagrammatic thought in medieval literature. [W:] Literature and cartography. Theories, histories, genres. Red. A. Engberg-Pedersen. Cambridge. s. 173–197.
Crossref
Google Scholar
Skowronek B. (2013): Mediolingwistyka. Wprowadzenie. Kraków. Google Scholar
Subramani R., Rajagopalan B. (2003): Knowledge-Sharing and Influence in Online Social Networks via Viral Marketing. „Communications of the ACM” 8(12), s. 300–307.
Crossref
Google Scholar
Szlendak T., Olechnicki K. (2017): Nowe praktyki kulturowe Polaków. Megaceremoniały i subświaty. Warszawa. Google Scholar
Szpila G. (2003): Krótko o przysłowiu. Kraków. Google Scholar
Walczak M. (2021): Jak różne generacje korzystają z social mediów?, , dostęp: 14.09.2023. Google Scholar
Wileczek A. (2018): Kod młodości. Młodomowa w kontekstach społeczno-kulturowych. Warszawa. Google Scholar
Лицензия

Это произведение доступно по лицензии Creative Commons «Attribution» («Атрибуция») 4.0 Всемирная.