Komunikacyjne strategie emocjonalne w medialnym dyskursie politycznym
Аннотация
Celem artykułu jest zbadanie, w jaki sposób potoczny obraz emocji, który jest w świadomości społecznej, zostaje wykorzystany strategicznie w dyskursie politycznym. Ważnymi elementami tego obrazu są: przeciwstawienie emocji rozumowi, ich spontaniczność, prawdziwość, gwałtowność. Definiuję strategię emocjonalną jako rodzaj celowego i przemyślanego działania, które instrumentalnie wykorzystuje wiedzę na temat społecznych reguł wyrażania emocji oraz odczytywania lub interpretowania oznak emocji w celu perswazyjnego konstruowania sytuacji komunikacyjnej. Materiał badawczy stanowiły nagrania audycji „Poranek Radia Tok FM” od 1 kwietnia 2017 roku do 30 marca 2018 roku. W części analitycznej znajdują się przykłady strategii emocjonalnych, wraz z omówieniem ich mechanizmów i skutków.
Ключевые слова:
dyskurs, media, komunikowanie polityczne, emocje, strategiaБиблиографические ссылки
Cwalina W., 2000, Telewizyjna reklama polityczna. Emocje i poznanie w kształtowaniu preferencji wyborczych, Lublin, Towarzystwo Naukowe KUL. Google Scholar
Data K., 2000, W jaki sposób językoznawcy opisują emocje?, w: Język a Kultura, t. 14: Uczucia w języku i tekście, I. Nowakowska-Kempna, A. Dąbrowska, J. Anusiewicz (red.),Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. Google Scholar
Duszak A., 1998, Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Warszawa, PWN. Google Scholar
Foucault M., 1977, Archeologia wiedzy, przekł. A. Siemek, Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy. Google Scholar
Foucault M., 1995, Historia seksualności, przekł. B. Banasiak i in., Warszawa, Czytelnik. Google Scholar
Golec A., 2002, Konflikt polityczny: myślenie i emocje, Warszawa, Dialog. Google Scholar
Grabias S., 1981, O ekspresywności języka, Lublin, Wydawnictwo Lubelskie. Google Scholar
Grzesiuk A., 1995, Składnia wypowiedzi emocjonalnych, Lublin, Wydawnictwo UMCS. Google Scholar
Grzmil-Tylutki H., 2007, Gatunek w świetle francuskiej teorii dyskursu, Kraków, Wydawnictwo „Universitas". Google Scholar
Labocha J., 2008, Tekst, wypowiedź, dyskurs w procesie komunikacji językowej, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Google Scholar
Michalewski K. (red.), 2006, Wyrażanie emocji, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Google Scholar
Nowakowska-Kempna I., 1986, Konstrukcje zdaniowe z leksykalnymi wykładnikami predykatów uczuć, Katowice, Wydawca : Uniwersytet Śląski. Google Scholar
Oatley K., Jenkins J. M., 2003, Zrozumieć emocje, Warszawa, PWN. Google Scholar
Pałuszyńska E., 2006, Nagłówki w „Gazecie Wyborczej” (ekspresywna leksyka, frazematyka, metaforyka), Łódź, Wydawnictwo „Piktor”. Google Scholar
Pałuszyńska E., 2012, Strategie dziennikarzy i ich rozmówców w medialnym dyskursie telewizyjnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. Google Scholar
Pawełczyk P., 2000, Socjotechniczne aspekty gry politycznej, Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM. Google Scholar
Szkudlarek-Śmiechowicz E., 2010, Tekst w radiowej i telewizyjnej debacie politycznej. Struktura, spójność, funkcjonalność, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Google Scholar