Komunikacyjne strategie emocjonalne w medialnym dyskursie politycznym

Edyta Pałuszyńska

Uniwersytet Łódzki
https://orcid.org/0000-0003-3036-0827


Аннотация

Celem artykułu jest zbadanie, w jaki sposób potoczny obraz emocji, który jest w świadomości społecznej, zostaje wykorzystany strategicznie w dyskursie politycznym. Ważnymi elementami tego obrazu są: przeciwstawienie emocji rozumowi, ich spontaniczność, prawdziwość, gwałtowność. Definiuję strategię emocjonalną jako rodzaj celowego i przemyślanego działania, które instrumentalnie wykorzystuje wiedzę na temat społecznych reguł wyrażania emocji oraz odczytywania lub interpretowania oznak emocji w celu perswazyjnego konstruowania sytuacji komunikacyjnej. Materiał badawczy stanowiły nagrania audycji „Poranek Radia Tok FM” od 1 kwietnia 2017 roku do 30 marca 2018 roku. W części analitycznej znajdują się przykłady strategii emocjonalnych, wraz z omówieniem ich mechanizmów i skutków.


Ключевые слова:

dyskurs, media, komunikowanie polityczne, emocje, strategia


Cwalina W., 2000, Telewizyjna reklama polityczna. Emocje i poznanie w kształtowaniu preferencji wyborczych, Lublin, Towarzystwo Naukowe KUL.   Google Scholar

Data K., 2000, W jaki sposób językoznawcy opisują emocje?, w: Język a Kultura, t. 14: Uczucia w języku i tekście, I. Nowakowska-Kempna, A. Dąbrowska, J. Anusiewicz (red.),Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.   Google Scholar

Duszak A., 1998, Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Warszawa, PWN.   Google Scholar

Foucault M., 1977, Archeologia wiedzy, przekł. A. Siemek, Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy.   Google Scholar

Foucault M., 1995, Historia seksualności, przekł. B. Banasiak i in., Warszawa, Czytelnik.   Google Scholar

Golec A., 2002, Konflikt polityczny: myślenie i emocje, Warszawa, Dialog.   Google Scholar

Grabias S., 1981, O ekspresywności języka, Lublin, Wydawnictwo Lubelskie.   Google Scholar

Grzesiuk A., 1995, Składnia wypowiedzi emocjonalnych, Lublin, Wydawnictwo UMCS.   Google Scholar

Grzmil-Tylutki H., 2007, Gatunek w świetle francuskiej teorii dyskursu, Kraków, Wydawnictwo „Universitas".   Google Scholar

Labocha J., 2008, Tekst, wypowiedź, dyskurs w procesie komunikacji językowej, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.   Google Scholar

Michalewski K. (red.), 2006, Wyrażanie emocji, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.   Google Scholar

Nowakowska-Kempna I., 1986, Konstrukcje zdaniowe z leksykalnymi wykładnikami predykatów uczuć, Katowice, Wydawca : Uniwersytet Śląski.   Google Scholar

Oatley K., Jenkins J. M., 2003, Zrozumieć emocje, Warszawa, PWN.   Google Scholar

Pałuszyńska E., 2006, Nagłówki w „Gazecie Wyborczej” (ekspresywna leksyka, frazematyka, metaforyka), Łódź, Wydawnictwo „Piktor”.   Google Scholar

Pałuszyńska E., 2012, Strategie dziennikarzy i ich rozmówców w medialnym dyskursie telewizyjnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.   Google Scholar

Pawełczyk P., 2000, Socjotechniczne aspekty gry politycznej, Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM.   Google Scholar

Szkudlarek-Śmiechowicz E., 2010, Tekst w radiowej i telewizyjnej debacie politycznej. Struktura, spójność, funkcjonalność, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.   Google Scholar


Опубликован
2019-08-20

##plugins.themes.libcom.cytowania##

Pałuszyńska, E. (2019). Komunikacyjne strategie emocjonalne w medialnym dyskursie politycznym. Prace Językoznawcze, 21(3), 161–171. https://doi.org/10.31648/pj.4437

Edyta Pałuszyńska 
Uniwersytet Łódzki
https://orcid.org/0000-0003-3036-0827