Nazwy autorskich wypieków w polskich show kulinarnych
Katarzyna Burska
Uniwersytet ŁódzkiАннотация
Nazwy potraw odgrywają istotną rolę, gdyż nierzadko wpływają na wybór konsumenta
w restauracji lub sklepie albo też zachęcają do samodzielnego ich przyrządzenia. Celem
artykułu jest semantyczno-pragmatyczna analiza nazw autorskich wypieków w polskim
show kulinarnym „Bake off – Ale ciacho!” emitowanym w TVP2 w latach 2016–2019.
Materiał badawczy składa się z 300 przykładów. Niemalże obligatoryjnym elementem
każdej analizowanej nazwy jest imię uczestnika, które pełni funkcję informacyjną.
W wielu nazwach na pierwszy plan wysuwa się funkcja marketingowa. Onimy te nie tylko
przekazują informacje o składnikach, pochodzeniu produktów, właściwościach wypieku,
jego przeznaczeniu bądź sposobie wykonania, lecz także mają za zadanie pobudzić zmysły,
narzucają pozytywne wartościowanie, nierzadko wykorzystując bogatą metaforykę.
Ключевые слова:
wypiek, show kulinarne, onomastyka, chrematonimy, nazwy ciastБиблиографические ссылки
Badyda E. (2011): O problemach z ustaleniem postaci chrematonimu – na przykładzie nazw polskich wyrobów cukierniczych. [W:] Chrematonimia jako fenomen współczesności. Red. M. Biolik, J. Duma. Olsztyn, s. 31–41. Google Scholar
Dawidziak-Kładoczna M. (2013): Nazwy potraw a marketing. Perswazyjne środki językowe we współczesnym nazewnictwie gastronomicznym. „Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Filologia Polska. Językoznawstwo” IX, s. 85–108. Google Scholar
Dąbrowska A. (1998): O językowym zachowaniu się przy stole. Dlaczego upiększamy nazwy potraw. [W:] Oczywisty urok biesiadowania. Red. P. Kowalski. Wrocław, s. 248–253. Google Scholar
Doroszewski W. (red.): Słownik języka polskiego, , dostęp: 21.04.2020. Google Scholar
Gałkowski A. (2014): Motywacja w procesie tworzenia chrematonimii marketingowej. „Poznańskie Spotkania Językoznawcze” XXVII, s. 63–72.
Crossref
Google Scholar
Jaros V. (2011): Techniki nominacyjne w zakresie współczesnego nazewnictwa wyrobów piekarniczych i cukierniczych. [W:] Chrematonimia jako fenomen współczesności. Red. M. Biolik, J. Duma. Olsztyn, s. 215–233. Google Scholar
Jaros V. (2012): Techniki nominacyjne w zakresie współczesnej leksyki specjalistycznej odnoszącej się do wyrobów piekarniczych i cukierniczych. „Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Językoznawstwo” VIII, s. 103–120. Google Scholar
Kowalonek-Janczarek M. (2018): „Świat na talerzu”, czyli o nazwach potraw i napojów w reportażach kulinarnych. „Prace Językoznawcze” XX/3, s. 61–77.
Crossref
Google Scholar
Lech-Kirstein D. (2011): Kreacje nazewnicze w nazwach drinków. [W:] Chrematonimia jako fenomen współczesności. Red. M. Biolik, J. Duma. Olsztyn, s. 283–292. Google Scholar
Słownik języka polskiego PWN, , dostęp: 21.04.2020. Google Scholar
Sujkowska-Sobisz K. (2012): Kulturowe uwarunkowania nazw alkoholowych napojów mieszanych sprzed roku 1989 i po nim w perspektywie kognitywno-stylistycznej. „Postscriptum Polonistyczne” (1)9, s. 253–264. Google Scholar
Szczęk J., Kałasznik M. (2014): Czy nomen to zawsze jest omen? – rzeczywistość i fikcja w kręgu nazw kulinarnych w języku niemieckim i polskim. „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Germanica” 10, s. 113–126. Google Scholar
Witaszek-Samborska M. (2005): Studia nad słownictwem kulinarnym we współczesnej polszczyźnie. Poznań. Google Scholar
Wojcieszek A. (2016): Od „Grzesznego kąska” po „Gejzer namiętności”. Onimy w świecie kuchni erotycznej. „Prace Językoznawcze” XVIII/3, s. 207–218. Google Scholar
Wojtczuk K. (2008): Chrematonimy jako nazwy handlowe (na przykładzie współczesnych polskich nazw wędlin). [W:] Język w marketingu. Red. K. Michalewski. Łódź, s. 401–409. Google Scholar
Uniwersytet Łódzki