Językowe przejawy naruszania zasad etyki dziennikarskiej (na przykładzie nagrody Złotego Goebbelsa)
Alina Naruszewicz-Duchlińska
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztyniehttps://orcid.org/0000-0002-6214-5454
Анотація
Tekst przedstawia wyniki analizy językowej materiałów zamieszczanych w profilu facebookowym „Nagroda Złotego Goebbelsa”. Autorzy przytaczanych i omawianych na tej podstronie serwisu społecznościowego wypowiedzi stosują różnego typu manipulacje, których celem jest kreowanie zamierzonego obrazu danego wydarzenia lub wizerunku wybranej osoby. Łamanie zasad etyki dziennikarskiej dokonuje się m.in. poprzez kłamstwa, wymianę składowych materiału (np. ścieżki dźwiękowej czy zdjęcia) oraz ujemnie wartościujące, nieuzasadnione merytorycznie porównania.
Ключові слова:
manipulacja, etyka, media społecznościowe, Nagroda Złotego GoebbelsaПосилання
Bertrand C.-Jean, 2007, Deontologia mediów, tłum. Tomasz Szymański, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa. Google Scholar
Czarnecki Paweł, 2008, Etyka mediów, Difin, Warszawa. Google Scholar
Fiut S. Ignacy, 2009, Etyka publiczności i mediów. Zarys problematyki. W: Współczesne media. Status, aksjologia, funkcjonowanie, t. I, red. Iwona Hofman, Danuta Kępa-Figura, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 94-104. Google Scholar
Iłowiecki Maciej, 2003, Krzywe zwierciadło. O manipulacji w mediach, Wydawnictwo Archidiecezji Lubelskiej, „Gaudium”, Lublin. Google Scholar
Kęciek Krzysztof, 2010, Goebbels – zbrodniarz i narcyz, „Przegląd”, https://www.tygodnikprzeglad.pl/goebbels-zbrodniarz-narcyz/, dostęp: 8.10.2018. Google Scholar
Jastrzębski Jerzy, 2009, Na rynku wartości. O mediach i etyce dziennikarskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław. Google Scholar
Nowak Ewa, Cern Karolina M., 2008, Ethos w życiu publicznym, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Google Scholar
Pratkanis Anthony, Aronson Elliot, 2008, Wiek propagandy. Używanie i nadużywanie perswazji na co dzień, tłum. Józef Radzicki, Marcin Szuster, Wydawnictwo Naukowe PWN. Google Scholar
Rivers William L., Mathews Cleve, 1995, Etyka środków przekazu, tłum. Jan Zakrzewski, Ewa Krasnodębska, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1995. Google Scholar
Stankiewicz Piotr, 2018, 21 polskich grzechów głównych, Bellona, Warszawa. Google Scholar
Taczkowska-Olszewska Joanna, 2011, Manipulacja w mediach i poprzez media – analiza postaw dziennikarzy i reakcji ze strony prawa. W: Etyka w mediach, vol. 8. Kodyfikacja czy modyfikacja norm?, red. Witold Machura, Jacek Sobczak, Scriptorium, Poznań – Opole, s. 9-22. Google Scholar
Warchala Jacek, 2004, Horyzonty manipulacji: perswazja, manipulacja, interpretacja. W: Manipulacja w języku, red. Piotr Krzyżanowski, Paweł Nowak, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 41-60. Google Scholar
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0000-0002-6214-5454
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.