Językowe przejawy naruszania zasad etyki dziennikarskiej (na przykładzie nagrody Złotego Goebbelsa)

Alina Naruszewicz-Duchlińska

Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0000-0002-6214-5454


Анотація

Tekst przedstawia wyniki analizy językowej materiałów zamieszczanych w profilu facebookowym „Nagroda Złotego Goebbelsa”. Autorzy przytaczanych i omawianych na tej podstronie serwisu społecznościowego wypowiedzi stosują różnego typu manipulacje, których celem jest kreowanie zamierzonego obrazu danego wydarzenia lub wizerunku wybranej osoby. Łamanie zasad etyki dziennikarskiej dokonuje się m.in. poprzez kłamstwa, wymianę składowych materiału (np. ścieżki dźwiękowej czy zdjęcia) oraz ujemnie wartościujące, nieuzasadnione merytorycznie porównania.


Ключові слова:

manipulacja, etyka, media społecznościowe, Nagroda Złotego Goebbelsa


Bertrand C.-Jean, 2007, Deontologia mediów, tłum. Tomasz Szymański, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa.   Google Scholar

Czarnecki Paweł, 2008, Etyka mediów, Difin, Warszawa.   Google Scholar

Fiut S. Ignacy, 2009, Etyka publiczności i mediów. Zarys problematyki. W: Współczesne media. Status, aksjologia, funkcjonowanie, t. I, red. Iwona Hofman, Danuta Kępa-Figura, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 94-104.   Google Scholar

Iłowiecki Maciej, 2003, Krzywe zwierciadło. O manipulacji w mediach, Wydawnictwo Archidiecezji Lubelskiej, „Gaudium”, Lublin.   Google Scholar

Kęciek Krzysztof, 2010, Goebbels – zbrodniarz i narcyz, „Przegląd”, https://www.tygodnikprzeglad.pl/goebbels-zbrodniarz-narcyz/, dostęp: 8.10.2018.   Google Scholar

Jastrzębski Jerzy, 2009, Na rynku wartości. O mediach i etyce dziennikarskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.   Google Scholar

Nowak Ewa, Cern Karolina M., 2008, Ethos w życiu publicznym, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.   Google Scholar

Pratkanis Anthony, Aronson Elliot, 2008, Wiek propagandy. Używanie i nadużywanie perswazji na co dzień, tłum. Józef Radzicki, Marcin Szuster, Wydawnictwo Naukowe PWN.   Google Scholar

Rivers William L., Mathews Cleve, 1995, Etyka środków przekazu, tłum. Jan Zakrzewski, Ewa Krasnodębska, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1995.   Google Scholar

Stankiewicz Piotr, 2018, 21 polskich grzechów głównych, Bellona, Warszawa.   Google Scholar

Taczkowska-Olszewska Joanna, 2011, Manipulacja w mediach i poprzez media – analiza postaw dziennikarzy i reakcji ze strony prawa. W: Etyka w mediach, vol. 8. Kodyfikacja czy modyfikacja norm?, red. Witold Machura, Jacek Sobczak, Scriptorium, Poznań – Opole, s. 9-22.   Google Scholar

Warchala Jacek, 2004, Horyzonty manipulacji: perswazja, manipulacja, interpretacja. W: Manipulacja w języku, red. Piotr Krzyżanowski, Paweł Nowak, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 41-60.   Google Scholar

##plugins.themes.libcom.download##


Опубліковано
2019-04-12

##plugins.themes.libcom.cytowania##

Naruszewicz-Duchlińska, A. (2019). Językowe przejawy naruszania zasad etyki dziennikarskiej (na przykładzie nagrody Złotego Goebbelsa). Prace Językoznawcze, 21(1), 145–155. https://doi.org/10.31648/pj.3700

Alina Naruszewicz-Duchlińska 
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0000-0002-6214-5454



Ліцензія

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.uk