Gry w relacji jednostka – państwo jako przejaw deformacji tożsamości obywatelskiej
Nihora Khazratova
Zachodnioukraiński Uniwersytet Narodowy, Tarnopolhttps://orcid.org/0000-0002-1471-3234
Inha Petrovska
Lwowski Uniwersytet Narodowy im. Iwana Frankihttps://orcid.org/0000-0001-7544-945X
Abstrakt
Cel: Celem artykułu jest przedstawienie koncepcji ujmowania tożsamości obywatelskiej, a w szczególności jej relacji z państwem w paradygmacie podmiot–przedmiot jako gry.
Metody: Analiza transakcyjna Erica Berne’a i podejście podmiotowe zostały wykorzystane jako podstawa autorskiej koncepcji gier obywatelskich. W rozważaniach prezentujemy również teoretyczne modele gier obywatelskich, a także analizę każdej gry zgodnie ze schematem Berne’a, ze szczegółowym omówieniem graczy, korzyści psychologicznych, głównych transakcji gry i wzorców wyjścia z niej. Wyniki analizy posłużyły do zaproponowania koncepcji gier deformujących tożsamość obywatelską oraz do scharakteryzowania gier według schematu analizy transakcyjnej Berne’a: „Prześladowanie”, „Patriota”, „Obrażony”, „Pasożyt”, „Heroiczny pracownik”.
Konkluzja: Gry zastępują zdrową relację między jednostką a państwem, która powinna składać się ze wzajemnie korzystnych i niezbędnych transakcji. Jeśli zdrowa wymiana jest niemożliwa, używa się gry w celu zapewnienia każdemu graczowi psychologicznego zysku. Analiza gry może poszerzać świadomość jednostki w zakresie samorealizacji obywatelskiej, daje szansę „wyjścia z gry” i optymalizacji relacji z państwem.
Słowa kluczowe:
tożsamość obywatelska, gry, relacje, państwoBibliografia
Berne, E. (1964). Games People Play – The Basic Handbook of Transactional Analysis. Ballantine Books. Google Scholar
Brušlinskij, A. V. (1996). Subʺekt: Myšlenieučenie. Voobraženie. Institut praktičeskoj psihologii [Брушлинский, А. В. (1996). Субъект: Мышление Учение. Воображение. Институт практической психологии]. Google Scholar
Cohen, A. K., Chaffee, B. W. (2013) The relationship between adolescents’ civic knowledge, civic attitude, and civic behavior and their self-reported future likelihood of voting. Education, Citizenship and Social Justice, 8(1), 43–47. https://doi.org/10.1177/1746197912456339
Crossref
Google Scholar
Constant, A. F., Zimmermann, K. F. (2012). Immigrants, Ethnic Identities and the Nation-State. IZA Discussion Paper No. 7020. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2183553
Crossref
Google Scholar
Curticapean, A. (2007). “Are you Hungarian or Romanian?”. On the study of national and ethnic identity in Central and Eastern Europe. Nationalities Papers, 35(3), 411–427. https://doi.org/10.1080/00905990701368654
Crossref
Google Scholar
Duckitt, J., Sibley, С. (2016). Personality, ideological attitudes, and group identity as predictors of political behavior in majority and minority ethnic groups. Political Psychology, 39(1), 109–124. https://doi.org/10.1111/pops.12222
Crossref
Google Scholar
Grabovska, S., Petrovska, I. (2017). Individual Psychological Characteristics of Students with Different Types of Civic Identity. Journal of Education, Culture and Society, 8(1), 138–147. https://doi.org/10.15503/jecs20171.138.147
Crossref
Google Scholar
Guibernau, M. (2008). National Identity Versus Cosmopolitan Identity. W: D. Held, H. L. Moore i K. Young (red.), Cultural Politics in a Global Age: Uncertainty, Solidarity and Innovation (s. 148–156). Oneworld Publications. Google Scholar
Higgins, E. T., Roney, C. J. R., Crowe, E., Hymes, C. (1994). Ideal versus ought predilections for approach and avoidance distinct self-regulatory systems. Journal of Personality and Social Psychology, 66(2), 276–286. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0022-3514.66.2.276
Crossref
Google Scholar
Hristova, L., Cekik, A. (2013). Between the ethnic and the civic identity – on the perceptions of the student population in the Republic of Macedonia. New Balkan Politics, 13, 45–70. https://www.newbalkanpolitics.org.mk/item/Between-the-ethnic-and-the-civic-identity%E2%80%93on-the-perceptions-of-the-student-population-in-the-Republic-of-Macedonia Google Scholar
Jung, C. G. (1958). The undiscovered Self (Present and Future). Routledge & Kegan Paul. Google Scholar
Kaldor, М. (2013). Identity and war. Global Policy, 4(4), 336–346. https://doi.org/10.1111/1758-5899.12084
Crossref
Google Scholar
Khazratova, N. V. (2004). Psihologìâ vìdnosin osobistostì j deržavi. RVV VDU Veža [Хазратова, Н. В. (2004). Психологія відносин особистості й держави. РВВ ВДУ Вежа]. Google Scholar
Khazratova, N. V. (2015). Gromadânsʹka ìdentičnìstʹ u strukturì osobistìsnih ìdentičnostej. Problemi polìtičnoï psihologìï, 2(16), 112‒125 [Хазратова, Н. В. (2015). Громадянська ідентичність у структурі особистісних ідентичностей. Проблеми політичної психології, 2(16), 112‒125]. Google Scholar
Krzywosz-Rynkiewicz, B., Zalewska, A. (2011). Psychologiczne portrety młodych obywateli. Wydawnictwo SWPS. Google Scholar
Odaynik, V. (1981). Psihologiâ politiki. Progress [Одайник, В. (1981). Психология политики. Прогресс]. Google Scholar
Petrovska, I. (2016). Emigration Sentiment among Students in the Context of their Civic Identity. Journal of Education Culture and Society, 7(2), 100–110. https://doi.org/10.15503/jecs20162.100.110
Crossref
Google Scholar
Petrovska, I. (2019а). Civic Identity Development: Ontogenetic Aspect. Social Welfare: Interdisciplinary Approach, 9(2), 29–43. https://doi.org/10.21277/sw.v2i9.423
Crossref
Google Scholar
Petrovska, I. (2019b). Peculiarities of Various Types of Civic Identity. Journal of Education Culture and Society, 10(2), 43–54. https://doi.org/10.15503/jecs20192.43.54
Crossref
Google Scholar
Petrovska, I. (2021). Psychological Model of Civic Identity Formation. Journal of Education Culture and Society, 12(2), 167–178. https://doi.org/10.15503/jecs2021.2.167.178
Crossref
Google Scholar
Pittinsky, T. L, Shih, M., Ambady, N. (1999). Identity adaptiveness: Affect across multiple identities. Journal of Social Issues, 55(3), 503–518. https://doi.org/10.1111/0022-4537.00130
Crossref
Google Scholar
Sekulić, D., Šporer, Ž. (2008) European and Croatian Identity: Cognitive Mobilization or Latent Conflict. Sociologija i prostor, 46(1), 3–22. https://hrcak.srce.hr/24961 Google Scholar
Sofìnska, Ì. D. (2019). Fìlosofsʹko-pravova doktrina gromadânstva [disertacìâ na zdobuttâ nauk. stupenâ dokt. polìt. nauk]. Lʹvìvsʹka polìtehnìka [Софінська, І. Д. (2019). Філософсько-правова доктрина громадянства [дисертація на здобуття наук. ступеня докт. політ. наук]. Львівська політехніка]. Google Scholar
Tatenko, V. O. (2006). Subêktno-včinkova paradigma v sučasnìj psihologìï. W: V. O. Tatenko (red.), Lûdina. Subêkt. Včinok: fìlosofsʹko-psihologìčnì studìï (s. 316‒358). Libìdʹ [Татенко, В. О. (2006). Субєктно-вчинкова парадигма в сучасній психології. W: В. О. Татенко (ред.), Людина. Субєкт. Вчинок: філософсько-психологічні студії (с. 316‒358). Либідь]. Google Scholar
Zachodnioukraiński Uniwersytet Narodowy, Tarnopol
https://orcid.org/0000-0002-1471-3234
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.