Związek phubbingu z samooceną w kontekście postrzeganych zachowań phubberskich rodziców

Bogumiła Weimann

Uniwersytet Zielonogórski
https://orcid.org/0009-0004-8451-8380

Malwina Cholewa


https://orcid.org/0009-0000-4666-1865

Paweł Kleka

Uniwersytet Zielonogórski
https://orcid.org/0000-0003-0841-0015


Abstrakt

Cel: Pojęcie phubbing można opisać jako zjawisko, polegające na tym, że osoba patrzy w swój telefon komórkowy i korzysta z niego podczas rozmowy z innymi osobami, unikając tym samym komunikacji interpersonalnej (Karadağ i in., 2015). Celem podjętego badania było sprawdzenie, czy phubbing stosowany przez rodziców koreluje ze stosowaniem phubbingu u ich dorosłych dzieci, czy phubbing u rodziców jest skorelowany z samooceną dzieci (w wieku dorosłym) oraz czy samoocena dzieci (w wieku dorosłym) jest skorelowana z poziomem stosowanego przez nich phubbingu.

Metoda: Uczestnikami badania było 107 osób z Polski. Autorzy zastosowali Skalę samooceny Rosenberga (Rosenberg Self-Esteem Scale – SES), Ogólną skalę phubbingu (Generic Scale of Phubbing – GSP), a także pytania własne umożliwiające weryfikację poziomu phubbingu stosowanego przez rodziców badanych.

Rezultaty: Wyniki wykazały dodatnią korelację (r = 0,37; p < 0,001) między phubbingiem rodziców oraz phubbingiem dzieci, a także między samooceną dzieci a phubbingiem stosowanym przez rodziców (r = 0,37; p < 0,001) oraz pomiędzy phubbingiem dzieci a ich samooceną (r = 0,46; p < 0,001).

Konkluzja: Badanie potwierdza modelującą rolę phubbingu rodziców dla natężenia phubingu dzieci, ale jednocześnie nie wykazuje negatywnej roli dla samooceny dzieci. Co więcej, dodatnia korelacja między phubbingiem dzieci a ich samooceną jest sprzeczna z wcześniejszymi wynikami. Phubbing dzieci częściowo pośredniczy w związku między phubbingiem rodziców a swoją samooceną, co wymaga dalszych badań w celu pełniejszego zrozumienia tego mechanizmu.


Słowa kluczowe:

phubbing, phubber, samoocena, rodzicielstwo, smartfony


Al-Saggaf, Y., O'Donnell, S. (2019). Phubbing: Perceptions, reasons behind, predictors, and impacts. Human Behavior and Emerging Technologies, 1(2) 132–140. http://dx.doi.org/10.1002/hbe2.137
Crossref   Google Scholar

Bandura, A. (2007). Teoria społecznego uczenia się. Wydawnictwo Naukowe PWN.   Google Scholar

Beukeboom, C. J., Pollmann, M. (2021). Partner phubbing: Why using your phone during interactions with your partner can be detrimental for your relationship. Computers in Human Behavior, 124, artykuł 106932. http://dx.doi.org/10.1016/j.chb.2021.106932
Crossref   Google Scholar

Chotpitayasunondh, V., M. Douglas, K. M. (2018). Measuring Phone Snubbing Behavior: Development and Validation of the Generic Scale of Phubbing (GSP) and the Generic Scale of Being Phubbed (GSBP). Computers in Human Behavior, 88, 5–17. http://dx.doi.org/10.1016/j.chb.2018.06.020
Crossref   Google Scholar

Ivanova, A., Gorbaniuk, O., Błachnio, A., Przepiórka, A., Mraka, N., Polishchuk, V., Gorbaniuk, J. (2020). Mobile Phone Addiction, Phubbing, and Depression Among Men and Women: A Moderated Mediation Analysis. The Psychiatric Quarterly, 91(3), 656–668. https://doi.org/10.1007/s11126-020-09723-8
Crossref   Google Scholar

Karadağ, E., Tosuntaş, Ş. B., Erzen, E., Duru, P., Bostan, N., Şahin, B. M., Çulha, İ., Babadağ Savas, B. B. (2015). Determinants of phubbing, which is the sum of many virtual addictions: a structural equation model. Journal of Behavioral Addictions, 4(2), 60–74. https://doi.org/10.1556/2006.4.2015.005
Crossref   Google Scholar

Kowaluk-Romanek, M. (2019). Cyfrowe dzieciństwo. Nowe technologie a rozwój dziecka. Edukacja – Technika – Informatyka, 27(1), 194–201. http://dx.doi.org/10.15584/eti.2019.1.25
Crossref   Google Scholar

Liu, R.-D., Wang, J., Gu, D., Ding, Y., Oei, T. P., Hong, W., Zhen, R., Li, Y.-M. (2019). The Effect of Parental Phubbing on Teenager's Mobile Phone Dependency Behaviors: The Mediation Role of Subjective Norm and Dependency Intention. Psychology Research and Behavior Management, 12, 1059–1069. https://doi.org/10.2147%2FPRBM.S224133
Crossref   Google Scholar

Łaguna, M., Lachowicz-Tabaczek, K., Dzwonkowska, I. (2007). Skala samooceny SES Morrisa Rosenberga – polska adaptacja metody. Psychologia Społeczna, 2(4), 164–176. https://www.researchgate.net/publication/285640590_Skala_Samooceny_SES_Morrisa_Rosenberga_-_polska_adaptacja_metody   Google Scholar

Masten, A. S. (2001). Ordinary magic: Resilience processes in development. American Psychologist, 56(3), 227–238. https://doi.org/10.1037/0003-066X.56.3.227
Crossref   Google Scholar

Wang, X., Gao, L., Yang, J., Zhao, F., Wang, P. (2020). Parental Phubbing and Adolescents’ Depressive Symptoms: Self-Esteem and Perceived Social Support as Moderators. Journal of Youth and Adolescence, 49, 427–437. https://doi.org/10.1007/s10964-019-01185-x
Crossref   Google Scholar

Wojciszke, B. (2011). Psychologia społeczna. Wydawnictwo Naukowe Scholar.   Google Scholar

Xie, X., Chen, W., Zhu, X., He, D. (2019). Parents' phubbing increases Adolescents' Mobile phone addiction: Roles of parent-child attachment, deviant peers, and gender. Children and Youth Services Review, 105, artykuł 104426. https://psycnet.apa.org/doi/10.1016/j.childyouth.2019.104426
Crossref   Google Scholar

Xie, X., Xie, J. (2020). Parental phubbing accelerates depression in late childhood and adolescence: A two-path model. Journal of Adolescence, 78, 43–52. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2019.12.004
Crossref   Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2024-12-20

Cited By /
Share

Weimann, B., Cholewa, M., & Kleka, P. (2024). Związek phubbingu z samooceną w kontekście postrzeganych zachowań phubberskich rodziców. Przegląd Psychologiczny, 67(3), 59–70. https://doi.org/10.31648/przegldpsychologiczny.9406

Bogumiła Weimann 
Uniwersytet Zielonogórski
https://orcid.org/0009-0004-8451-8380
Paweł Kleka 
Uniwersytet Zielonogórski
https://orcid.org/0000-0003-0841-0015