Martwienie się a strategie radzenia sobie ze stresem u młodzieży. Mediacyjna rola prężności psychicznej
Elżbieta Talik
Katedra Psychologii Klinicznej, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła IIhttps://orcid.org/0000-0001-7320-6630
Abstrakt
Cel
Celem podjętych badań było ustalenie mediacyjnej roli prężności psychicznej w relacji między martwieniem się a strategiami radzenia sobie ze stresem u młodzieży.
Metoda
Przebadano 404 osoby w wieku 15‒20 lat (M = 18,23; SD = 1,29). Do oceny martwienia się wykorzystano Kwestionariusz martwienia się (PSWQ-C) Chorpity, do pomiaru prężności psychicznej Skalę pomiaru prężności (SPP-18) Ogińskiej-Bulik i Juczyńskiego, a radzenie sobie ze stresem oceniono za pomocą skali „Jak sobie radzisz?” (JSR) Juczyńskiego i Ogińskiej-Bulik.
Wyniki
Uzyskane wyniki wskazują, że prężność jest istotnym mediatorem w relacji między martwieniem się a strategiami radzenia sobie ze stresem, przy czym w odniesieniu do strategii Aktywnego radzenia sobie i Poszukiwania wsparcia społecznego mediacja ma charakter supresji, natomiast w relacji ze strategią Koncentracji na emocjach występuje mediacja częściowa.
Konkluzja
Prężność psychiczna mediuje zależność między martwieniem się a radzeniem sobie ze stresem, przy czym charakter tej mediacji jest złożony i zróżnicowany w odniesieniu do różnych strategii zaradczych.
Słowa kluczowe:
martwienie się, prężność psychiczna, strategie radzenia sobie, analiza mediacji, supresjaBibliografia
Amjad, F., Bokharey, I. Z. (2014). The impact of spiritual wellbeing and coping strategies on patients with generalized anxiety disorder. Journal of Muslim Mental Health, 8(1), 21–38. DOI: 10.3998/jmmh.10381607.0008.102
Crossref
Google Scholar
Ariadna (2022). Ogólnopolski Panel Badawczy. Pobrane z: https://panelariadna.pl/ Google Scholar
Baykan, H., Yargic, I. (2012). Depression, anxiety disorders, quality of life and stress coping strategies in hemodialysis and continuous ambulatory peritoneal dialysis patients. Klinik Psikofarmakoloji Bülteni/ Bulletin of Clinical Psychopharmacology, 22(2), 167–176. DOI: 10.5455/bcp.20120412022430
Crossref
Google Scholar
Borkovec, T. D. (1994). The nature, functions and origins of worry. W: G. C. L. Davey, F. Tallis (red.), Worrying. Perspectives on Theory, Assessment and Treatment (s. 5–33). Chichester: John Wiley & Sons. Google Scholar
Borkovec, T. D., Ray, W. J., Stöber, J. (1998). Worry: A cognitive phenomenon intimately linked to affective, physiological, and interpersonal behavioral processes. Cognitive Therapy and Research, 22(6), 561–576. DOI: 10.1023/A:1018790003416
Crossref
Google Scholar
Bulik, N. O., Zadworna-Cieślak, M. (2014). Rola prężności psychicznej w radzeniu sobie ze stresem związanym z egzaminem maturalnym. Przegląd Badań Edukacyjnych/ Educational Studies Review, 2(19), 7–24. 19. DOI: 10.12775/PBE.2014.019
Crossref
Google Scholar
Chen, J., Johnstone, K. M., Kemps, E. (2022). A randomised controlled trial evaluating two universal prevention programs for children: Building resilience to manage worry. Journal of Affective Disorders, 297, 437–446. DOI: 10.1016/j.jad.2021.10.079
Crossref
Google Scholar
Chorpita, B. F., Tracey, S. A., Brown, T. A., Collica, T. J., Barlow, D. H. (1997). Penn State Worry Questionnaire for Children. PsycTESTS. DOI: 10.1037/t13659-000
Crossref
Google Scholar
Cichocka, A., Bilewicz, M. (2010). Co się kryje w nieistotnych efektach statystycznych? Możliwości zastosowania analizy supresji w psychologii społecznej. Psychologia Społeczna, 2–3(14), 191–198.
Crossref
Google Scholar
Constans, J. I., Mathews, A., Brantley, P. J., James, T. (1999). Attentional reactions to an MI: The impact of mood state, worry, and coping style. Journal of Psychosomatic Research, 46(5), 415–423. DOI: 10.1016/S0022-3999(99)00016-1
Crossref
Google Scholar
Davey, G. C. L. (1994). Worrying, social problem-solving abilities, and social problem-solving confidence. Behaviour Research and Therapy, 32(3), 327–330. DOI: 10.1016/0005-7967(94)90130-9
Crossref
Google Scholar
Davey, G. C., Tallis, F. (red.). (1994). Worrying. Perspectives on Theory, Assessment and Treatment. Chichester: John Wiley & Sons. Google Scholar
de Matos, M. G., Camacho, I., Reis, M., Costa, D., Galvão, D. (2016). Worries, coping strategies and well-being in adolescence: Highlights from HBSC study in Portugal. Vulnerable Children and Youth Studies, 11(3), 274–280. DOI: 10.1080/17450128.2016.1220655
Crossref
Google Scholar
Dryhinicz, M., Rzepa, T. (2018). Poziom lęku, akceptacja choroby i radzenie sobie ze stresem przez pacjentki onkologiczne i nieonkologiczne. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J. Paedagogia-Psychologia, 31(1). DOI: 10.17951/j.2018.31.1.7-21
Crossref
Google Scholar
Folkman, S., Lazarus, R. S., Dunkel-Schetter, C., DeLongis, A., Gruen, R. J. (2000). The dynamics of a stressful encounter. W: E. T. Higgins, A. W. Kruglanski (red.), Motivational science: Social and personality perspectives (s. 111–127). Philadelphia, Pa: Psychology Press. Google Scholar
Gana, K., Martin, B., Canouet, M.-D. (2001). Worry and anxiety: Is there a causal relationship? Psychopathology, 34(5), 221–229. DOI: 10.1159/000049314
Crossref
Google Scholar
Gierus, J., Mosiołek, A., Szulc, A. (2018). Nie tylko „nerwica”. Poziom patologicznego zamartwiania i objawy lęku uogólnionego w populacji a skala zgłoszeń do lekarza podstawowej opieki zdrowotnej. Które zjawisko wyjaśnia więcej? Psychiatria, 15(1), 1–6. Google Scholar
Golędzinowska, M., Sawicka, M., Żochowska, A. (2018). Worrying in people with schizophrenia. Advances in Psychiatry and Neurology/ Postępy Psychiatrii i Neurologii, 27(1), 3–14. DOI: 10.5114/ppn.2018.74324
Crossref
Google Scholar
Groves, D., Clark, L. H., Clark, G. I. (2020). The relationship between worry and intolerance of uncertainty subtypes. Australian Psychologist, 55(2), 132–142. DOI: 10.1111/ap.12421
Crossref
Google Scholar
Hayes, A. F. (2009). Beyond Baron and Kenny: Statistical Mediation Analysis in the New Millennium. Communication Monographs, 76(4), 408–420. DOI: 10.1080/03637750903310360
Crossref
Google Scholar
Hayes, A. F. (2018). Partial, conditional, and moderated moderated mediation: Quantification, inference, and interpretation. Communication Monographs, 85(1), 4–40. DOI: 10.1080/03637751.2017.1352100
Crossref
Google Scholar
Hayes, A. F. (2022). Introduction to Mediation, Moderation, and Conditional Process Analysis: Third Edition: A Regression-Based Approach. New York: Guilford Press. Pobrane z: https://www.guilford.com/books/Introduction-to-Mediation-Moderation-and-Conditional-Process-Analysis/Andrew-Hayes/9781462549030 Google Scholar
Hayes, A. F., Preacher, K. J. (2014). Statistical mediation analysis with a multicategorical independent variable. British Journal of Mathematical and Statistical Psychology, 67(3), 451–470. DOI: 10.1111/bmsp.12028
Crossref
Google Scholar
Heszen-Niejodek, I. (2004). Styl radzenia sobie ze stresem jako indywidualna zmienna wpływająca na funkcjonowanie w sytuacji stresowej. W: J. Strelau (red.), Osobowość a ekstremalny stres (s. 238–263). Gdańsk: GWP. Google Scholar
Janowski, K. (2011). Skłonność do martwienia się u osób w podeszłym wieku. W: S. Steuden, K. Janowski (red.), Starzenie się z godnością (s. 231–240). Lublin: Wydawnictwo KUL. Google Scholar
Janowski, K., Kaczmarek, Ł., Kossowska, M., Niedbał, K. (2009). Skłonność do martwienia się a wykonywanie testu Stroopa przez kobiety. Psychiatria Polska, XLIII(1), 41–51. Google Scholar
Juczyński, Z., Ogińska-Bulik, N. (2009). NPSR – Narzędzia Pomiaru Stresu i Radzenia Sobie ze Stresem. Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Pobrane z: https://www.practest.com.pl/npsr-narz%C4%99dzia-pomiaru-stresu-i-radzenia-sobie-ze-stresem Google Scholar
Kertz, S. J., Stevens, K. T., McHugh, R. K., Björgvinsson, T. (2015). Distress intolerance and worry: The mediating role of cognitive variables. Anxiety, Stress & Coping: An International Journal, 28(4), 408–424. DOI: 10.1080/10615806.2014.974571
Crossref
Google Scholar
Konaszewski, K., Kwadrans, Ł. (2017). Prężność psychiczna a wsparcie społeczne w grupie młodzieży nieprzystosowanej. Badania pilotażowe. Resocjalizacja Polska, 13, 163–173. DOI: 10.22432/pjsr2017.13.11
Crossref
Google Scholar
Levy, S., Guttman, L. (1985). Worry, fear, and concern differentiated. Issues in Mental Health Nursing, 7(1–4), 251–264. DOI: 10.3109/01612848509009457
Crossref
Google Scholar
Messman, B. A., Rafiuddin, H. S., Slavish, D. C., Weiss, N. H., Contractor, A. A. (2022). Examination of daily-level associations between posttraumatic stress disorder symptoms and COVID-19 worries. Psychological Trauma: Theory, Research, Practice, and Policy, 14(3), 497–506. DOI: 10.1037/tra0001170
Crossref
Google Scholar
Meyer, T. J., Miller, M. L., Metzger, R. L., Borkovec, T. D. (1990). Development and validation of the Penn State Worry Questionnaire. Behaviour Research and Therapy, 28(6), 487–495. DOI: 10.1016/0005-7967(90)90135-6
Crossref
Google Scholar
Nitschke, J. B., Heller, W., Imig, J. C., McDonald, R. P., Miller, G. A. (2001). Distinguishing dimensions of anxiety and depression. Cognitive Therapy and Research, 25(1), 1–22. DOI: 10.1023/A:1026485530405
Crossref
Google Scholar
Nowakowski, K., Wróbel, K. (2021). Psychopathic traits, psychological resilience and coping with stress in socially maladjusted youth. Psychiatria Polska, 55(5), 1157–1167. DOI: 10.12740/PP/OnlineFirst/118139
Crossref
Google Scholar
Oathes, D. J., Bruce, J. M., Nitschke, J. B. (2008). Worry facilitates corticospinal motor response to transcranial magnetic stimulation. Depression and Anxiety, 25(11), 969–976. DOI: 10.1002/da.20445
Crossref
Google Scholar
Ogińska-Bulik, N., Juczyński, Z. (2011). Prężność u dzieci i młodzieży: charakterystyka i pomiar – Polska skala SPP-18. Polskie Forum Psychologiczne, XVI(1), 7–28. Google Scholar
Ojala, M. (2012). Regulating worry, promoting hope: How do children, adolescents, and young adults cope with climate change? International Journal of Environmental and Science Education, 7(4), 537–561. Google Scholar
Olszewski, K., Talik, E., Oleś, M. (2016). Martwienie się młodzieży w okresie dorastania a percepcja postaw rodzicielskich. Psychologia Rozwojowa, 21(3), 89–103. DOI: 10.4467/20843879PR.16.018.5529 Google Scholar
O’Neill, G. W. (1985). Is worry a valuable concept? Behaviour Research and Therapy, 23(4), 479–480. DOI: 10.1016/0005-7967(85)90177-9
Crossref
Google Scholar
Pestle, S. L., Chorpita, B. F., Schiffman, J. (2008). Psychometric properties of the Penn State Worry Questionnaire for Children in a large clinical sample. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 37(2), 465–471. DOI: 10.1080/15374410801955896
Crossref
Google Scholar
Pigati, P. A. da S., Righetti, R. F., Nisiaymamoto, B. T. C., Saraiva-Romanholo, B. M., Tibério, I. de F. L. C. (2022). Resilience and its impact on the mental health of physiotherapists during the COVID-19 pandemic in São Paulo, Brazil. Journal of Affective Disorders, 310, 422–428. DOI: 10.1016/j.jad.2022.05.049
Crossref
Google Scholar
Portillo-Reyes, V., Capps, J. W., Loya-Mèndez, Y., Reyes-Leal, G., Quiñones-Soto, J. (2022). Daily stress and coping strategies: Relationships with anxiety and resilience in preadolescents from Ciudad Juarez, Mexico. Current Psychology: A Journal for Diverse Perspectives on Diverse Psychological Issues, 41(4), 1881–1891. DOI: 10.1007/s12144-020-00682-8
Crossref
Google Scholar
Preacher, K. J., Rucker, D. D., Hayes, A. F. (2007). Addressing Moderated Mediation Hypotheses: Theory, Methods, and Prescriptions. Multivariate Behavioral Research, 42(1), 185–227. DOI: 10.1080/00273170701341316
Crossref
Google Scholar
Ramos-Lira, L., Rafful, C., Flores-Celis, K., Mora Ríos, J., García-Andrade, C., Rascón Gasca, M. L., Bautista Aguilar, N., Cervantes Muñoz, C. (2020). Emotional responses and coping strategies in adult Mexican population during the first lockdown of the COVID-19 pandemic: An exploratory study by sex. Salud Mental, 43(6), 243–251. DOI: 10.17711/SM.0185-3325.2020.034
Crossref
Google Scholar
Scotta, A. V., Cortez, M. V., Miranda, A. R. (2021). Insomnia is associated with worry, cognitive avoidance and low academic engagement in argentinian university students during the covid-19 social isolation. Psychology, Health & Medicine, 27(1), 199–214. DOI: 10.1080/13548506.2020.1869796
Crossref
Google Scholar
Sebri, V., Cincidda, C., Savioni, L., Ongaro, G., Pravettoni, G. (2021). Worry during the initial height of the COVID-19 crisis in an italian sample. Journal of General Psychology, 148(3), 327–359. DOI: 10.1080/00221309.2021.1878485
Crossref
Google Scholar
Sęk, H., Cieślak, R. (red.). (2017). Wsparcie społeczne stres i zdrowie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Pobrane z: https://www.profinfo.pl/sklep/wsparcie-spoleczne-stres-i-zdrowie,64430.html Google Scholar
Solarz, A., Janowski, K. (2013). Skłonność do martwienia się, przekonania o martwieniu się a osobowość – analiza wzajemnych zależności i różnic płciowych. Postępy Psychiatrii i Neurologii 22(2), 103–112. Google Scholar
Sugiura, T., Sugiura, Y., Tanno, Y. (2013). Relationships among refraining from catastrophic thinking, worrying, and metacognitive beliefs. Psychological Reports, 113(1), 1–14. DOI: 10.2466/02.09.PR0.113x14z3.
Crossref
Google Scholar
Talik, E. (2022). Zjawisko martwienia się u dzieci i młodzieży – przegląd koncepcji i badań. W: A. Kulik, E. Talik (red.), Konteksty psychosomatyki i psychologii klinicznej w biegu życia. Pamięci Profesora Leszka Szewczyka (s. 187–200). Lublin: TN KUL. Google Scholar
Talik, E., Król, K. (2014). Lęk szkolny a strategie radzenia sobie ze stresem u dzieci. Moderująca rola uogólnionego poczucia własnej skuteczności. Psychologia Rozwojowa, 19(3). Pobrane z: http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-issn-2084-3879-year-2014-volume-19-issue-3-article-5466 Google Scholar
Talik, E., Szewczyk, L. (2010). Wybrane zasoby osobiste a strategie radzenia sobie ze stresem u nastolatków. Polskie Forum Psychologiczne, 2(XV), 154–168. Google Scholar
Tallis, F., Eysenck, M. W., Mathews, A. (1991). Worry: A critical analysis of some theoretical approaches. Anxiety Research, 4(2), 97–108. DOI: 10.1080/08917779108248767
Crossref
Google Scholar
Trzeciecka, M. (2021). Poczucie własnej skuteczności w grupie późnych adolescentów w kontekście prężności psychicznej i stylów radzenia sobie ze stresem. Pobrane z: https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/282679 Google Scholar
Wyszogrodzka, M., Woźniak-Prus, M. (2020). Inteligencja emocjonalna i wsparcie społeczne a prężność u nastolatków w okresie wczesnej adolescencji. Polskie Forum Psychologiczne, XXV(4), 431–449. Google Scholar
Zalewska, O. (2021). Subiektywna jakość życia dzieci a skłonność do martwienia się i poczucie własnej wartości. Studia Paradyskie, 31, 369–386. Google Scholar
Zebb, B. J., Beck, J. G. (1998). Worry versus anxiety: Is there really a difference? Behavior Modification, 22(1), 45–61. DOI: 10.1177/01454455980221003
Crossref
Google Scholar
Katedra Psychologii Klinicznej, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
https://orcid.org/0000-0001-7320-6630
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.