ROZSZERZENIA SEMANTYCZNE NAZW DŹWIĘKÓW WYDAWANYCH PRZEZ ISTOTĘ ŻYWĄ W OPISIE MUZYCZNYCH WRAŻEŃ SŁUCHOWYCH

Barbara Taraszka-Drożdż

Instytut Języków Romańskich i Translatoryki Uniwersytet Śląski


Abstrakt

This paper concerns the linguistic means used in order to describe auditory sensations
or, more specifically, linguistic expressions that musicians apply to describe the sounds
of different instruments of the drum set. The analysis concerns one of the types of such
expressions – names of sounds produced by the living creature, that is, linguistic items
that refer to articulate and inarticulate sounds produced by the human being and sounds
that are typically associated with animals. From the Cognitive Grammar perspective,
these names are analyzed as semantic extensions, which enables us to indicate schematic
structures emerging from them – patterns of semantic extension.


Słowa kluczowe:

categorisation, conceptualisation, naming auditory sensations, schematic structures, semantic extension


Biłas-Pleszak Ewa. 2005. Język a muzyka. Lingwistyczne aspekty związków intersemiotycznych.
Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Bańko Mirosław. 2008. Współczesny polski onomatopeikon: ikoniczność w języku. Warszawa:
Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kładoczny Piotr. 2012a. Semantyka nazw dźwięków w języku polskim. T. 1. Łask: Oficyna
Wydawnicza Leksem.

Kładoczny Piotr. 2012b. Semantyka nazw dźwięków w języku polskim. T. 2. Łask: Oficyna
Wydawnicza Leksem.

Kładoczny Piotr. 2014. Nazwy dźwięków wydawanych przez instrumenty muzyczne
w świetle Narodowego Korpusu Języka Polskiego. W: Język a muzyka. Ujęcia filologiczne
i muzykologiczne. Red. Kuć J., Wojtczuk K. Siedlce: Pracownia Wydawnicza Wydziału
Humanistycznego Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach: 53-69 .

Lakoff George, Johnson Mark. 1980. Metaphors We Live By. Chicago-London: The University
of Chicago Press.

Langacker Ronald. 1987. Foundations of Cognitive Grammar. Stanford, CA: Stanford
University Press.

Langacker Ronald. 2000. A Dynamic Usage-Based Model. In: Usage-based models
of language. Red. Kemmer S., Barlow M. Stanford, CA: CSLI Publications: 1-63.

Langacker Ronald. 2009. Gramatyka kognitywna. Wprowadzenie. Kraków: Universitas.

Miśkiewicz Andrzej. 2002. Wysokość, głośność i barwa – badanie wymiarów wrażeniowych
dźwięków muzycznych. Warszawa: Akademia Muzyczna im. F. Chopina.

Pisarkowa Krystyna. 1963. Pomocnicze elementy języka muzykologii. „Język Polski”
nr 3: 113-128.

Prochowicz Anna. 2013. Jak mówimy o śpiewaniu? Metafory synestezyjne jako element
językowego obrazu śpiewu ludzkiego w polszczyźnie. „Linguarum Silva” t. 2 : 55-70.

Rhodes Richard. 1994. Aural images. In: Sound Symbolism. Eds. Hinton L., Nichols J.,
Ohala J.J. Cambridge: Cambridge University Press: 276-292.

SJP – Słownik języka polskiego PWN. W: http://sjp.pwn.pl/ [Dostęp 14 X 2016 – 18 XII 2016]

Taraszka-Drożdż Barbara. 2014. Schémas d’extension métaphorique. Katowice: Wydawnictwo
Uniwersytetu Śląskiego.

Taraszka-Drożdż Barbara. 2016a. Lexical and grammatical dimensions of metaphor –
a Cognitive Grammar perspective. In: Studies in Lexicogrammar: Theory and Applications.
Ed. Drożdż G. Amsterdam-Philadelphia: John Benjamins Publishing: 175-192.

Taraszka-Drożdż Barbara. 2016b. Zmysłowe wymiary dźwięku w terminologii muzycznej.
W: Dyskursy specjalistyczne. Rejestry, gatunki, tłumaczenia. Red. Gwóźdź G., Mamet P.
Częstochowa: Wydawnictwo im. S. Podobińskiego Akademii im. J. Długosza: 171-187.

Taraszka-Drożdż Barbara. [w druku]. Angielskie zapożyczenia onomatopeiczne używane
do opisu dźwięków wydawanych przez instrumenty perkusyjne
Pobierz


Opublikowane
2017-06-01

Cited By /
Share

Taraszka-Drożdż, B. (2017). ROZSZERZENIA SEMANTYCZNE NAZW DŹWIĘKÓW WYDAWANYCH PRZEZ ISTOTĘ ŻYWĄ W OPISIE MUZYCZNYCH WRAŻEŃ SŁUCHOWYCH. Acta Neophilologica, 1(XIX), 43–54. https://doi.org/10.31648/an.667

Barbara Taraszka-Drożdż 
Instytut Języków Romańskich i Translatoryki Uniwersytet Śląski