Communication in Climbing from a Pragmatic and Lexical Perspective
Mariusz Jakosz
Uniwersytet Śląski w KatowicachAbstract
This article is a review of the monograph Zur Kommunikation von Kletternden – eine pragmatisch und lexikalisch orientierte Analyse by Krzysztof Sakowski, which explores the communication of climbers from a pragmatic and lexical perspective. The study analyzes climbing language in German and Polish, considering both technical terminology and colloquial expressions. A particular focus is placed on the structure and function of rope commands, the naming of climbing routes, and the evolution of climbing jargon with the emergence of disciplines such as bouldering and free solo climbing. Additionally, the role of digital media in the dissemination and standardization of climbing vocabulary is explored. The findings indicate that climbing language is characterized by a combination of precise technical communication and a creatively influenced sociolect that continues to evolve.
Keywords:
technical communication, climbing language, technical terminology, climbing jargon, digital mediaReferences
DeWalt, K./DeWalt, B. (2002), Participant Observation: A Guide for Fieldworkers. Walnut Creek, CA: AltaMira Press. Google Scholar
Klarer, M. (1989), Die textsemiotische Dimension des Titels am Beispiel der englischen und deutschen Kletterroutenbenennung. Grazer Linguistische Studien 32: 39–58. Google Scholar
Klarer, M. (1990), Locker vom Hocker – Die Benennung von Sportkletterrouten. Berg ’90. Alpenvereinsjahrbuch: 91–98. Google Scholar
Kully, R.M. (1996), Hadeswand und Glitzertor. Zur Benennung von Kletterrouten und Höhlengängen. Germanistische Linguistik 131–133: 739–760. Google Scholar
Ostromęcki, T. (1977), O słownictwie taterników. Taternik 4: 145–147. Google Scholar
Rutkowski, M. (2000), Specyfika komunikacji językowej podczas wspinaczki wysokogórskiej. Prace Językoznawcze 2: 149–160. Google Scholar
Sakowski, K. (2023), Zur Kommunikation von Kletternden – eine pragmatisch und lexikalisch orientierte Analyse. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Google Scholar
Scharf, C. (2015), Linguistische Analyse der Namen von Sportkletterrouten. Wien: Praesens. Google Scholar
Swędzioł, W. (2016), Pragmatyka komunikacji werbalnej w przestrzeni wspinaczkowej. Wybrane przykłady z zakresu tyflopedagogiki przeżyć. Zeszyty Pracy Socjalnej 21/3: 133–145. DOI: 10.4467/24496138ZPS.16.009.6532. Google Scholar
Szkałuba, B. (2014), Kreatywność leksykalna w socjolekcie taterników i alpinistów. In: Burska, K./Cieśla, B. (Hrsg.), Kreatywność językowa w komunikowaniu (się). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego: 273–286. Google Scholar
Wildfeuer, A. (2009), Lexotanil, Dialysepatient und Lachgasjunky – Benennungsmotive bei Kletterrouten. In: Anreiter, P. (Hrsg.), Miscellanea Onomastica (= Innsbrucker Beiträge zur Onomastik, Bd. 7). Wien: Praesens: 189–201. Google Scholar
Uniwersytet Śląski w Katowicach
Most read articles by the same author(s)
- Mariusz Jakosz, Lüger, Heinz-Helmut / Bergerová, Hana / Schuppener, Georg (Hrsg.) (2021), Phraseme und ihr kommunikatives Potential (= Beiträge zur Fremdsprachenvermittlung, Sonderheft 28). Landau: Verlag Empirische Pädagogik, S. 270, ISBN: 978-3-944996-80-6. , Acta Neophilologica: Vol. 1 No. XXV (2023): Acta Neophilologica