Communication in Climbing from a Pragmatic and Lexical Perspective

Mariusz Jakosz

Uniwersytet Śląski w Katowicach


Abstract

This article is a review of the monograph Zur Kommunikation von Kletternden – eine pragmatisch und lexikalisch orientierte Analyse by Krzysztof Sakowski, which explores the communication of climbers from a pragmatic and lexical perspective. The study analyzes climbing language in German and Polish, considering both technical terminology and colloquial expressions. A particular focus is placed on the structure and function of rope commands, the naming of climbing routes, and the evolution of climbing jargon with the emergence of disciplines such as bouldering and free solo climbing. Additionally, the role of digital media in the dissemination and standardization of climbing vocabulary is explored. The findings indicate that climbing language is characterized by a combination of precise technical communication and a creatively influenced sociolect that continues to evolve.


Keywords:

technical communication, climbing language, technical terminology, climbing jargon, digital media


DeWalt, K./DeWalt, B. (2002), Participant Observation: A Guide for Fieldworkers. Walnut Creek, CA: AltaMira Press.   Google Scholar

Klarer, M. (1989), Die textsemiotische Dimension des Titels am Beispiel der englischen und deutschen Kletterroutenbenennung. Grazer Linguistische Studien 32: 39–58.   Google Scholar

Klarer, M. (1990), Locker vom Hocker – Die Benennung von Sportkletterrouten. Berg ’90. Alpenvereinsjahrbuch: 91–98.   Google Scholar

Kully, R.M. (1996), Hadeswand und Glitzertor. Zur Benennung von Kletterrouten und Höhlengängen. Germanistische Linguistik 131–133: 739–760.   Google Scholar

Ostromęcki, T. (1977), O słownictwie taterników. Taternik 4: 145–147.   Google Scholar

Rutkowski, M. (2000), Specyfika komunikacji językowej podczas wspinaczki wysokogórskiej. Prace Językoznawcze 2: 149–160.   Google Scholar

Sakowski, K. (2023), Zur Kommunikation von Kletternden – eine pragmatisch und lexikalisch orientierte Analyse. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.   Google Scholar

Scharf, C. (2015), Linguistische Analyse der Namen von Sportkletterrouten. Wien: Praesens.   Google Scholar

Swędzioł, W. (2016), Pragmatyka komunikacji werbalnej w przestrzeni wspinaczkowej. Wybrane przykłady z zakresu tyflopedagogiki przeżyć. Zeszyty Pracy Socjalnej 21/3: 133–145. DOI: 10.4467/24496138ZPS.16.009.6532.   Google Scholar

Szkałuba, B. (2014), Kreatywność leksykalna w socjolekcie taterników i alpinistów. In: Burska, K./Cieśla, B. (Hrsg.), Kreatywność językowa w komunikowaniu (się). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego: 273–286.   Google Scholar

Wildfeuer, A. (2009), Lexotanil, Dialysepatient und Lachgasjunky – Benennungsmotive bei Kletterrouten. In: Anreiter, P. (Hrsg.), Miscellanea Onomastica (= Innsbrucker Beiträge zur Onomastik, Bd. 7). Wien: Praesens: 189–201.   Google Scholar


Published
2025-06-25

Cited by

Jakosz, M. (2025). Communication in Climbing from a Pragmatic and Lexical Perspective. Acta Neophilologica, 1(XXVII), 167–174. https://doi.org/10.31648/an.11345

Mariusz Jakosz 
Uniwersytet Śląski w Katowicach