Opublikowane: 2020-03-081

Środki dydaktyczne w edukacji religijnej uczniów z niepełnosprawnością intelektualną

Sylwia Mikołajczak
Civitas et Lex
Dział: Varia
https://doi.org/10.31648/cetl.4761

Abstrakt

Jednym ze środowisk wychowania religijnego dzieci z niepełnosprawnością intelektualną jest szkoła oraz realizowana w niej katecheza. Jej głównym celem jest przede wszystkim przygotowanie tych uczniów do uczestnictwa w szeroko rozumianym życiu religijnym. Niniejszy artykuł został poświęcony środkom dydaktycznym stosowanym podczas lekcji religii wyżej wymienionych odbiorców, bowiem prawidłowo zastosowane wpływają na efektywność procesu edukacyjnego. W artykule zwrócono szczególną uwagę na ich rodzaje, rolę, znaczenie,  a także zasady ich wykorzystywania. Powinny być dostosowane do ich wieku, możliwości umysłowych, a także do treści jednostki katechetycznej i celów jakie nauczyciel zamierza osiągnąć.

Niewątpliwie uczniowie z upośledzeniem umysłowym mają trudności z koncentracją, dlatego też wymagają nieustannego pobudzania zainteresowania różnorodnymi środkami dydaktycznymi. Słabo rozwinięta pamięć oraz wyobraźnia potrzebują wizualnych pomocy, a także różnorakich form zabawowych. Z kolei ich myślenie konkretno-obrazowe wyjaśnia potrzebę bliskiego kontaktu z poznawanym obiektem poprzez dotyk, czy obserwację. Warto jednak zaznaczyć, iż czynności nauczyciela oraz pomoce dydaktyczne winny być ze sobą zharmonizowane, aby ich wzajemne oddziaływanie mogło się przyczynić do osiągnięcia zamierzonych efektów.

Słowa kluczowe:

środki dydaktyczne, niepełnosprawność intelektualna, edukacja religijna

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Mikołajczak, S. (2020). Środki dydaktyczne w edukacji religijnej uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. Civitas Et Lex, 25(1), 67–78. https://doi.org/10.31648/cetl.4761

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.