1. Arystoteles, Etyka nikomachejska,1094 a, przeł. D. Gromska, Warszawa 1982, s. 2:
2. Hermas, Pastor, 50, 1−5, przeł. A. Świderkówna, BOK 10, s. 248
3. Ad Diognetum 5, 1− 6, 8, przeł. A. Świderkówna, BOK 10, s. 341−343
4. E. Norelli, I cristiani «anima del mondo». L’A Diogneto nello studio dei rapporti tra cristianesimo e impero, s. 51−71.
5. M. Starowieyski, Z historii wczesnego chrześcijaństwa. Biblia, męczennicy, poganie i inni, Kraków 2015, s. 156−159 Lactantius, Epitome Divinarum Institutionum ad Pentadium Fratrem, 59, przeł. J. Czuj, POK 16, s. 139;
6. B. Daley, The Hope of the Early Church: A Handbook of Patristic Eschatology, Cambridge 1991, s. 65−68.
7. Barnabas, Epistula, 19, 4, przeł. A. Świderkówna, BOK 10, s. 197.
8. Didache, 2, 2, przeł. A. Świderkówna, BOK 10, s. 33−34.
9. Melito Sardensis, De Pascha, 52, przeł. A. Świderkówna, BOK 10, s. 318.
10. Justinus Martyr, I Apologia, 4,1−4, 3, przeł. L. Misiarczyk, w: Pierwsi apologeci greccy, oprac. J. Naumowicz, BOK 24, Kraków 2004, s. 274.
11. Athenagoras, Supplicatio pro christianis, 35, przeł. S. Kalinkowski, s. 78.
12. M. Starowieyski, Aborcja i życie nienarodzonych w starożytności chrześcijańskiej, „Warszawskie Studia Teologiczne”, 22(2009), z. 1, s. 129−130.
13. Iustinus Martyr, Apologia, I, 29, 1, przeł. L. Misiarczyk, BOK 24, s. 227,
14. F. Delpini, Nella tradizione cristiana la condanna del divorzio, „Ambrosius”, 42(1966), s. 17−20.
15. Atenagoras z Aten, Prośba za chrześcijanami, 33, s. 76;
16. H. Crouzel, ‘Selon les lois établies par nous’ d’Athénagore, Supplique, chap. 33, „Bulletin de Litterature Ecclésiastique” 76(1975),s. 213−217;
17. P.A. Gramaglia, Personificazioni e modelli del femminile nella tradizione della cultura classica a quella cristiana, w: G. Galli (a cura di), Interpretazione e personificazione. Personificazioni e modelli del femminile, Atti del non colloquio sulla interpretazione (Macerata 6−8 aprile 1987), Genova 1988, s. 17−164;
18. G. Sfameni Gasparro, Matrimonio e famiglia nie Padri del II e III secolo, s. 196;
19. L. W. Barnard, Athenagoras: A Study in Second Century Christian Apologetic, s. 171–176.
20. Clemens Alexandrinus, Stromata, II, 137, przeł. J. Niemirska-Pliszczyńska, t. I, s. 220;
21. J.-P. Broudéhoux, Mariage et chez Clément d’Alexandrie, Paris 1970, s. 83−84.
22. Clemens Alexandrinus, Stromata, II, 142, 2, przeł. J. Niemirska-Pliszczyńska, t. I, s. 224;
23. J. Whittaker, Christianity and Morality in the Roman Empire, s. 213−215.
24. H. Crouzel, L’Église primitive face au divorce. Du premier au cinquième siècle, Paris 1971, s. 96−97.
25. Clemens Alexandrinus, Stromata, III, 71, 4, przeł. J. Niemirska-Pliszczyńska, t. I, s. 270:
26. C. Mazzucco, Dignità del matrimonio e della famiglia nella riflessione patristica, s. 46.
27. Theophilus Antiochenus, Ad Autolycum, 1, 15, 4−5, przeł. L. Misiarczyk, w: Pierwsi apologeci greccy, s. 450
28. Origenes, Contra Celsum, 8, 56, przeł. S. Kalinkowski, s. 414;
29. L. Troiani, Il Giudeo di Celso, : Discorsi di verità. Paganesimo, giudaismo e cristianesimo a confronto nel Contro Celso di Origene. Atti del II convegno del gruppo italiano di ricerca su Origene e la tradizione alessandrina, a cura di L. Perrone, s. 115−128.
30. Ad Diognetum 5, 1, przeł. A. Świderkówna, BOK 10, s. 341.
31. Justinus Martyr, I Apologia, 17,1, przeł. L Misiarczyk, w: Pierwsi apologeci greccy, s. 219.
32. Tertullianus, Apologeticus, 42, 9, przeł. J. Sajdak, s. 174.
33. W. Myszor, Chrześcijanie w Cesarstwie Rzymskim II i III wieku. Wybrane zagadnienia życia społecznego, Katowice 2005, s. 72.
34. Justinus Martyr, I Apologia, 14,3, przeł. L Misiarczyk, w: Pierwsi apologeci greccy, s. 216:
35. S. Strękowski, Imperium Rzymskie w koncepcjach historiozoficznych Tertuliana, w: Bóg Ojciec i przełom wieków w myśli patrystycznej, pod red. J. Naumowicza, I. Salamonowicz-Górskiej,
36. S. Strękowskiego, „Studia Antiquitatis Christianae”, 15(2001), s. 177−190.
37. A. D’Alès, La Théologie de Tertullien, ss. 392−396.
38. R. Braun, Christianisme et pouvoir impérial d’après Tertullien, w: Aspects de l’oeuvre de Tertullien, Toulouse, 1990, s. 61.
39. Cyprianus, De oratione dominica, 8, przeł. J. Czuj, w: Św. Cyprian, Pisma, POK 19, s. 230.
40. Bp J. Śrutwa, Chrześcijaństwo a pokój na przestrzeni dziejów, w: Teologia pokoju, pod red. S.C. Napiórkowskiego, Niepokalanów 1988, s. 70n.
41. J. Śrutwa, Majątek Kościelny i jego funkcja społeczna w Afryce łacińskiej II−V wieku, „Roczniki Teologiczno-Kanoniczne”, 28(1981), z. 4, s. 5−28.
42. Vita Caecilii Cypriani, przeł. J. Czuj, w: Św. Cyprian, Pisma, POK 19, s. 64−65.
Google Scholar