W artykule dokonuję krytycznej analizy dotychczasowych ujęć filozoficznych aspektów psychiatrii Antoniego Kępińskiego ze szczególnym zwróceniem uwagi na dyskusję wokół jej etycznych i aksjologicznych implikacji.
Analiza ujawnia wiele rozbieżnych interpretacji wyrażających się przypisywaniem tym samym terminom stosowanym, przez Kępińskiego nieco odmiennych lub całkowicie różnych znaczeń podkreślaniem ważności jednych zagadnień a pomijaniem innych, równie intensywnie występujących w pismach analizowanego autora; wreszcie istotne różnice wynikają z nakładania przez komentatorów na poglądy Kępińskiego własnych inklinacji filozoficznych.
Istotne różnice interpretacyjne pojawiły się w takich zagadnieniach jak: miejsce i rola koncepcji metabolizmu informacyjnego, w psychiatrii i antropologii Kępińskiego, w Problematyce świata aksjologicznego jako szczególnej modalności egzystencji człowieka oraz sumieniu i jego roli w strukturze wewnętrznej człowieka. Wskazane zagadnienia, w ujęciu najważniejszych znawców i komentatorów myśli Kępińskiego, podejmowane są w różnym stopniu i uzyskują w poszczególnych opracowaniach odmienne rozumienie.
Uwzględniając poczynione przy okazji analizy poszczególnych zagadnień uwagi i zastrzeżenia co do właściwego rozumienia tekstów Kępińskiego proponuję przyjęcie, jako głównej kategorii interpretacyjnej, pojęcia „Podmiotowość moralna”. Pozwoli to, mam nadzieję, na szerszą analizę filozoficznych implikacji psychiatrii Kępińskiego.
Descargar archivos
Normas de citación
Licencia
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0.