Pubblicato il: 2018-09-131

Koincydencja sacrum i profanum w estetyce Walahfrida Strabona (ok. 808-849): (rozważania w oparciu o przyrodniczy poemat "De cultura horturum")

Małgorzata Chudzikowska-Wołoszyn
Humanistyka i Przyrodoznawstwo
Sezione: Articoli
https://doi.org/10.31648/hip.840

Abstract

Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie estetycznej wrażliwości karolińskiego mnicha i erudyty Walahfrida Strabona. Podstawą analiz stał się spisany przez Strabona botaniczny poemat De cultura hortorum. Kontemplacyjne rozważania wczesnośredniowiecznego poety dowodzą, w jak ścisłym zespoleniu trwały dwa odległe, a jednocześnie jednak tak bardzo bliźniacze światy - antyczny i chrześcijański. Wyznacznikiem tej koincydencji był nie tylko uniwersalizm języka łacińskiego, ale także stopniowo przyswajana, uświadamiana i konwertowana sztuka i filozofia. Walahfrid zajmuje bardzo ważne miejsce w procesie kształtowania myśli estetycznej. Jest ogniwem łączącym Alkuina, przepowiadającego ideę ładu, z Janem Szkotem Eriugeną, który wspomniany ład odważył się spektakularnie zdefiniować jako chrześcijańską estetykę opartą na myśli Greków i Rzymian.

Regole di citazione

Chudzikowska-Wołoszyn, M. (2018). Koincydencja sacrum i profanum w estetyce Walahfrida Strabona (ok. 808-849): (rozważania w oparciu o przyrodniczy poemat "De cultura horturum"). Humanistyka I Przyrodoznawstwo, (17), 273–288. https://doi.org/10.31648/hip.840

##plugins.themes.libcom.share##

Licenza


##plugins.themes.libcom.BOCookieBarText##