The Art of Animation: Films by Tomasz Bagiński (Sociological Perspective)

Iwona Grodź

dr nauk humanistycznych, literaturoznawca, filmoznawca, historyk sztuki, muzykolog. Interesuje się ponadto kulturoznawstwem, teatrem, filozofią i psychologią, a także ideą korespondencji sztuk, szczególnie: literatury – filmu – teatru – malarstwa – muzyki. Autorka m.in. książek: Rękopis znaleziony w Saragossie Wojciecha Jerzego Hasa (Poznań 2005); Zaszyfrowane w obrazie. O filmach Wojciecha Jerzego Hasa (Gdańsk 2008); Jerzy Skolimowski (Warszawa 2010); Synergia sztuki i nauki w twórczości Zbigniewa Rybczyńskiego (Warszawa 2015) i innych publikacji naukowych. Do 2016 roku adiunkt w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. Obecnie współpracuje z Muzeum Narodowym w Warszawie i Akademią Muzyczną w Poznaniu.


https://orcid.org/0000-0003-0151-6909


Abstract

The title and theme of “art of animation” is part of a wider problem, relationship or mutual penetration of such spheres of human existence as sociology and cinema. This is already the case at the level of language, and thus the semantics and the use of the term “commercialization.” It entails a whole range of images and other key words (such as “product,” “prestige economy,” “art manager” etc.), increasingly used in the film nomenclature in relation to this creative activity, instead of earlier ones: “the text of culture,” “quality,” “value,” “artist.” The goal of the author of this article, firstly, is to try to show a successful, creative and beneficial connection between cinematographic art and sociology and/or economy, in line with the idea of entrepreneurship and commercialization of artistic activity, secondly, the idea of the relation between “quality” and “value” of art, kitsch and commercialization


Keywords:

computer animation, Tomasz Bagiński, film and sociology, computer animation, Tomasz Bagiński, film and sociology


Ustawa z dnia 30 czerwca 2005 roku o kinematografii (Dz.U. 2005, nr 132, poz. 1111).
Adamczak M., Globalne Hollywood, Gdańsk 2010.
Bagiński T., Krok po kroku, „Film & TV Kamera” 2002, nr 4.
Bagiński T., Dukaj J., Czterdzieści miesięcy w Katedrze, „Nowa Fantastyka” 2002, nr 12.
Eller J.D., Antropologia kulturowa. Globalne siły. Lokalne światy, tłum. A. Gąsior-Niemiec, Kraków 2012.
Ilczuk D., Misiąg W., Finansowanie i organizacja kultury w gospodarce rynkowej, Warszawa 2003.
Ingarden R., Uwagi o estetycznym sądzie wartościującym, w: tegoż, Studia z estetyki, t. 3, Warszawa 1970.
Klein N., No Logo, No Choice, No Space, No Jobs, tłum. H. Pustułka, Izabelin 2004.
Morawski S., Co to jest sztuka?, „Ruch Filozoficzny” 1970, z. 3 i 4.
Paradygmaty współczesnego kina, red. R. Kluszczyński i in., Łódź 2015.
Powstanie ’44 w świecie komputerowej animacji, „CADblog.pl” 2009, nr 6 (7).
Słownik terminów literackich, red. J. Sławiński, Wrocław 1998.
Szymańska I., Hardkor 44, czyli malownicza rozwałka, „Gazeta Wyborcza” 2009, wyd. z 4 sierpnia.
Tatarkiewicz W., Dzieje sześciu pojęć, Warszawa 1975.
Throsby D., Ekonomia i kultura, tłum. O. Siara, Warszawa 2010.
Wallis M., Wartości estetyczne łagodne i ostre, w: tegoż, Przeżycie i wartość. Pisma z estetyki i nauki o sztuce 1931–1949, Kraków 1968.
Wilk R., Cliggett L., Ekonomia i kultura. Podstawy antropologii ekonomicznej, tłum. J. Gilewicz, Kraków 2011.
Wróblewska A., Rynek filmowy w Polsce, Warszawa 2014.
Animacja jest wszędzie, z Tomaszem Bagińskim rozmawia D. Chrobak, „Dziennik. Polska. Europa. Świat – Kultura” 2008, wyd. z 14 marca.
Dziesięć minut w półtora roku, z Tomaszem Bagińskim rozmawia O. Szewczyk, „Dziennik. Polska.
Europa. Świat – Kultura” 2007, wyd. z 26 października.
Herbata ze szklanki w kosmosie, z Tomaszem Bagińskim rozmawia N. Szostak, „Gazeta Wyborcza” 2016, wyd. z 21 września.
Jopkiewicz T., Sztuka spadania, „Kino” 2004, nr 11.
Jutro należy do komputerów?, z Tomaszem Bagińskim rozmawia K. Godlewski, „Gazeta Wyborcza” 2004, wyd. z 26 listopada.
Katedra, z Tomaszem Bagińskim rozmawia I. Gruca, „Film & TV Kamera” 2005, nr 4.
Kosmiczne polskie Hollywood, z Tomaszem Bagińskim rozmawia K. Wójcicki, „Gazeta Wyborcza” 2014, wyd. z 29 października.
Maciejewski Ł., Sztuka spadania, „Film” 2004, nr 12.
Odebrać prawicy flagę i orła, z Tomaszem Bagińskim rozmawia K. Pasternak, „Film” 2009, nr 9.
Powstanie w czasach popkultury, z Tomaszem Bagińskim rozmawia M. Sommer, „Dziennik. Polska.
Europa. Świat – Kultura” 2009, wyd. z 3 sierpnia.
Prokopowicz A., 6 minut nie z tego świata, „Film” 2002, nr 12.
Przychodzi facet do Katedry..., z Tomaszem Bagińskim rozmawia A. Sadurska, „Kino” 2003, nr 9.

Published
2019-01-29

Cited by

Grodź, I. (2019). The Art of Animation: Films by Tomasz Bagiński (Sociological Perspective). Media - Culture - Social Communication, 3(14), 147–163. https://doi.org/10.31648/mkks.2871

Iwona Grodź 

<p>dr nauk humanistycznych, literaturoznawca, filmoznawca, historyk sztuki, muzykolog. Interesuje się ponadto kulturoznawstwem, teatrem, filozofią i psychologią, a także ideą korespondencji sztuk, szczególnie: literatury – filmu – teatru – malarstwa – muzyki. Autorka m.in. książek: Rękopis znaleziony w Saragossie Wojciecha Jerzego Hasa (Poznań 2005); Zaszyfrowane w obrazie. O filmach Wojciecha Jerzego Hasa (Gdańsk 2008); Jerzy Skolimowski (Warszawa 2010); Synergia sztuki i nauki w twórczości Zbigniewa Rybczyńskiego (Warszawa 2015) i innych publikacji naukowych. Do 2016 roku adiunkt w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. Obecnie współpracuje z Muzeum Narodowym w Warszawie i Akademią Muzyczną w Poznaniu.</p>  Poland
https://orcid.org/0000-0003-0151-6909

dr nauk humanistycznych, literaturoznawca, filmoznawca, historyk sztuki, muzykolog. Interesuje się ponadto kulturoznawstwem, teatrem, filozofią i psychologią, a także ideą korespondencji sztuk, szczególnie: literatury – filmu – teatru – malarstwa – muzyki. Autorka m.in. książek: Rękopis znaleziony w Saragossie Wojciecha Jerzego Hasa (Poznań 2005); Zaszyfrowane w obrazie. O filmach Wojciecha Jerzego Hasa (Gdańsk 2008); Jerzy Skolimowski (Warszawa 2010); Synergia sztuki i nauki w twórczości Zbigniewa Rybczyńskiego (Warszawa 2015) i innych publikacji naukowych. Do 2016 roku adiunkt w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. Obecnie współpracuje z Muzeum Narodowym w Warszawie i Akademią Muzyczną w Poznaniu.