Sztuka – artyzm animacji. Twórczość Tomasza Bagińskiego (perspektywa socjologiczna)

Iwona Grodź

dr nauk humanistycznych, literaturoznawca, filmoznawca, historyk sztuki, muzykolog. Interesuje się ponadto kulturoznawstwem, teatrem, filozofią i psychologią, a także ideą korespondencji sztuk, szczególnie: literatury – filmu – teatru – malarstwa – muzyki. Autorka m.in. książek: Rękopis znaleziony w Saragossie Wojciecha Jerzego Hasa (Poznań 2005); Zaszyfrowane w obrazie. O filmach Wojciecha Jerzego Hasa (Gdańsk 2008); Jerzy Skolimowski (Warszawa 2010); Synergia sztuki i nauki w twórczości Zbigniewa Rybczyńskiego (Warszawa 2015) i innych publikacji naukowych. Do 2016 roku adiunkt w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. Obecnie współpracuje z Muzeum Narodowym w Warszawie i Akademią Muzyczną w Poznaniu.


https://orcid.org/0000-0003-0151-6909


Abstrakt

Tytuł i temat: Sztuka – artyzm animacji wpisuje się w założenia szerszego problemu, związku czy wzajemnego przenikania się takich sfer ludzkiej egzystencji, jak
socjologia i kino. Dzieje się tak już na poziomie języka, a więc semantyki i użycia pojęcia „komercjalizacja”. Pociąga ono za sobą cały szereg wyobrażeń i innych słów kluczy (jak „produkt”, „ekonomia prestiżu”, „menadżer sztuki” itp.), coraz częściej stosowanych w filmowej nomenklaturze w odniesieniu do tej twórczej aktywności, zamiast wcześniejszych: „tekst kultury”, „jakość”, „wartość”, „artysta”. Celem autorki artykułu jest, po pierwsze, próba wskazania udanego, bo twórczego i korzystnego związku między sztuką kinematograficzną a socjologią i/lub ekonomią, w myśl idei przedsiębiorczości i komercjalizacji wyników działalności artystycznej, a po drugie namysł nad relacją między jakością a wartością sztuki, kiczem a komercjalizacją.


Słowa kluczowe:

animacja komputerowa, Tomasz Bagiński, film i socjologia


Ustawa z dnia 30 czerwca 2005 roku o kinematografii (Dz.U. 2005, nr 132, poz. 1111).
Adamczak M., Globalne Hollywood, Gdańsk 2010.
Bagiński T., Krok po kroku, „Film & TV Kamera” 2002, nr 4.
Bagiński T., Dukaj J., Czterdzieści miesięcy w Katedrze, „Nowa Fantastyka” 2002, nr 12.
Eller J.D., Antropologia kulturowa. Globalne siły. Lokalne światy, tłum. A. Gąsior-Niemiec, Kraków 2012.
Ilczuk D., Misiąg W., Finansowanie i organizacja kultury w gospodarce rynkowej, Warszawa 2003.
Ingarden R., Uwagi o estetycznym sądzie wartościującym, w: tegoż, Studia z estetyki, t. 3, Warszawa 1970.
Klein N., No Logo, No Choice, No Space, No Jobs, tłum. H. Pustułka, Izabelin 2004.
Morawski S., Co to jest sztuka?, „Ruch Filozoficzny” 1970, z. 3 i 4.
Paradygmaty współczesnego kina, red. R. Kluszczyński i in., Łódź 2015.
Powstanie ’44 w świecie komputerowej animacji, „CADblog.pl” 2009, nr 6 (7).
Słownik terminów literackich, red. J. Sławiński, Wrocław 1998.
Szymańska I., Hardkor 44, czyli malownicza rozwałka, „Gazeta Wyborcza” 2009, wyd. z 4 sierpnia.
Tatarkiewicz W., Dzieje sześciu pojęć, Warszawa 1975.
Throsby D., Ekonomia i kultura, tłum. O. Siara, Warszawa 2010.
Wallis M., Wartości estetyczne łagodne i ostre, w: tegoż, Przeżycie i wartość. Pisma z estetyki i nauki o sztuce 1931–1949, Kraków 1968.
Wilk R., Cliggett L., Ekonomia i kultura. Podstawy antropologii ekonomicznej, tłum. J. Gilewicz, Kraków 2011.
Wróblewska A., Rynek filmowy w Polsce, Warszawa 2014.
Animacja jest wszędzie, z Tomaszem Bagińskim rozmawia D. Chrobak, „Dziennik. Polska. Europa. Świat – Kultura” 2008, wyd. z 14 marca.
Dziesięć minut w półtora roku, z Tomaszem Bagińskim rozmawia O. Szewczyk, „Dziennik. Polska.
Europa. Świat – Kultura” 2007, wyd. z 26 października.
Herbata ze szklanki w kosmosie, z Tomaszem Bagińskim rozmawia N. Szostak, „Gazeta Wyborcza” 2016, wyd. z 21 września.
Jopkiewicz T., Sztuka spadania, „Kino” 2004, nr 11.
Jutro należy do komputerów?, z Tomaszem Bagińskim rozmawia K. Godlewski, „Gazeta Wyborcza” 2004, wyd. z 26 listopada.
Katedra, z Tomaszem Bagińskim rozmawia I. Gruca, „Film & TV Kamera” 2005, nr 4.
Kosmiczne polskie Hollywood, z Tomaszem Bagińskim rozmawia K. Wójcicki, „Gazeta Wyborcza” 2014, wyd. z 29 października.
Maciejewski Ł., Sztuka spadania, „Film” 2004, nr 12.
Odebrać prawicy flagę i orła, z Tomaszem Bagińskim rozmawia K. Pasternak, „Film” 2009, nr 9.
Powstanie w czasach popkultury, z Tomaszem Bagińskim rozmawia M. Sommer, „Dziennik. Polska.
Europa. Świat – Kultura” 2009, wyd. z 3 sierpnia.
Prokopowicz A., 6 minut nie z tego świata, „Film” 2002, nr 12.
Przychodzi facet do Katedry..., z Tomaszem Bagińskim rozmawia A. Sadurska, „Kino” 2003, nr 9.
Pobierz


Opublikowane
2019-01-29

Cited By /
Share

Grodź, I. (2019). Sztuka – artyzm animacji. Twórczość Tomasza Bagińskiego (perspektywa socjologiczna). Media - Kultura - Komunikacja Społeczna, 3(14), 147–163. https://doi.org/10.31648/mkks.2871

Iwona Grodź 

<p>dr nauk humanistycznych, literaturoznawca, filmoznawca, historyk sztuki, muzykolog. Interesuje się ponadto kulturoznawstwem, teatrem, filozofią i psychologią, a także ideą korespondencji sztuk, szczególnie: literatury – filmu – teatru – malarstwa – muzyki. Autorka m.in. książek: Rękopis znaleziony w Saragossie Wojciecha Jerzego Hasa (Poznań 2005); Zaszyfrowane w obrazie. O filmach Wojciecha Jerzego Hasa (Gdańsk 2008); Jerzy Skolimowski (Warszawa 2010); Synergia sztuki i nauki w twórczości Zbigniewa Rybczyńskiego (Warszawa 2015) i innych publikacji naukowych. Do 2016 roku adiunkt w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. Obecnie współpracuje z Muzeum Narodowym w Warszawie i Akademią Muzyczną w Poznaniu.</p>  Polska
https://orcid.org/0000-0003-0151-6909

dr nauk humanistycznych, literaturoznawca, filmoznawca, historyk sztuki, muzykolog. Interesuje się ponadto kulturoznawstwem, teatrem, filozofią i psychologią, a także ideą korespondencji sztuk, szczególnie: literatury – filmu – teatru – malarstwa – muzyki. Autorka m.in. książek: Rękopis znaleziony w Saragossie Wojciecha Jerzego Hasa (Poznań 2005); Zaszyfrowane w obrazie. O filmach Wojciecha Jerzego Hasa (Gdańsk 2008); Jerzy Skolimowski (Warszawa 2010); Synergia sztuki i nauki w twórczości Zbigniewa Rybczyńskiego (Warszawa 2015) i innych publikacji naukowych. Do 2016 roku adiunkt w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. Obecnie współpracuje z Muzeum Narodowym w Warszawie i Akademią Muzyczną w Poznaniu.