The Image of Polish Society in Między nami dobrze jest by Grzegorz Jarzyna
Urszula Tes
Wydział Filozoficzny Akademia Ignatianum w Krakowiedr, adiunkt w Akademii Ignatianum w Krakowie. Obecnie w pracy naukowej zajmuje się kinem dokumentalnym i kinematografią polską. Autorka książek oraz artykułów o kinie dokumentalnym, autorskim i awangardowym, m.in.: Kino Johna Cassavetesa (Kraków 2003), Kino Beat Generation (Kraków 2010), Człowiek, zbiorowość, pamięć w filmach dokumentalnych Ireny Kamieńskiej (Kraków 2016). Redaktorka tomu W stronę kina filozoficznego (Kraków 2011) i współredaktorka opracowania Wobec metafizyki: filozofia – sztuka – film (Kraków 2012, współredaktor Andrzej Gielarowski).
Abstract
The aim of the article is to identify sociological contexts in Grzegorz Jarzyna’s film Między nami dobrze jest [It Is OK Between Us] based on Dorota Maslowska’s play. The author examines the subject of memory, identities referring to the text of drama, film and reflection of sociologists interested in the problem of political transformation. Maslowska, in a grotesque way, showed the social transformations after 1989, exaggerated consumerism, complexes and identity problems of Poles and the fascination with the West. Society also began to suffer from amnesia, displacing recent history and degrading symbols. Jarzyna enhanced the meaning of play in many ways, for example by significantly changing its end. Thanks to that, we have one of the most accurate although bitter diagnoses of Polish society. The author of the article has interpreted the most important themes raised by the director.
Keywords:
society, identity, memory, grotesqueReferences
Czym jest tylna projekcja?, [online] <http://www.mkmdisplay.pl/screen-technologies/rear-projection-screens/>, dostęp: 15.08.2017.
Hałas E., Transformacja w wyobraźni zbiorowej, w: Imponderabilia wielkiej zmiany. Mentalność, wartości i więzi społeczne czasów transformacji, red. P. Sztompka, Warszawa – Kraków 1999.
Imponderabilia wielkiej zmiany. Mentalność, wartości i więzi społeczne czasów transformacji, red. P. Sztompka, Warszawa – Kraków 1999.
Kalinowska K., W społeczeństwie są problemy, [online] <http://culture.pl/pl/artykul/sztuka-doroty-maslowskiej-miedzy-nami-dobrze-jest>, dostęp: 15.08.2017.
Kondycja moralna społeczeństwa polskiego, red. J. Mariański, Kraków 2002.
Krzysztofek K., Czynniki i kierunki zmiany/kontynuacji kulturowej w Polsce w warunkach transformacji ustrojowej w latach 1989–2007, w: Czy koniec socjalizmu? Polska transformacja w teoriach socjologicznych, red. A. Śliz, M. Szczepański, Warszawa 2008.
Kubiak H., Z trochę odmiennej perspektywy. Uwagi do referatu Andrzeja Kojdera, w: Imponderabilia wielkiej zmiany. Mentalność, wartości i więzi społeczne czasów transformacji, red P. Sztompka, Warszawa – Kraków 1999.
Mariański J., Kryzys moralny czy transformacja wartości, w: Imponderabilia wielkiej zmiany. Mentalność, wartości i więzi społeczne czasów transformacji, red. P. Sztompka, Warszawa – Kraków 1999.
Piotrowska A., Dziki kraj Polska, [online] <https://www.tygodnikpowszechny.pl/dziki-kraj-polska-27153>, dostęp: 15.08.2017.
Popielecki J., Subiektywna opinia, film widziałem, [online] <http://www.filmweb.pl/reviews/Subiektywna+opinia%2C+film+widzia%C5%82em-16855>, dostęp: 15.08.2017.
Rosiński C., Ocalić starość. Literackie obrazy starości w polskiej literaturze najnowszej, Lublin 2015.
Słownik filmu, red. R. Syska, Kraków 2010.
Szafraniec K., Anomia okresu transformacji a orientacje normatywne młodzieży. Perspektywa międzygeneracyjna, w: Kondycja moralna społeczeństwa polskiego, red. J. Mariański, Kraków 2002.
Tarkowska E., Społeczeństwo różnych rytmów: przypadek Polski na tle tendencji globalnych, w: Imponderabilia wielkiej zmiany. Mentalność, wartości i więzi społeczne czasów transformacji, red. P. Sztompka, Warszawa – Kraków 1999.
Twardosz J., Aktorstwo filmowe, w: Słownik filmu, red. R. Syska, Kraków 2010.
Wydział Filozoficzny Akademia Ignatianum w Krakowie
<p>dr, adiunkt w Akademii Ignatianum w Krakowie. Obecnie w pracy naukowej zajmuje się kinem dokumentalnym i kinematografią polską. Autorka książek oraz artykułów o kinie dokumentalnym, autorskim i awangardowym, m.in.: Kino Johna Cassavetesa (Kraków 2003), Kino Beat Generation (Kraków 2010), Człowiek, zbiorowość, pamięć w filmach dokumentalnych Ireny Kamieńskiej (Kraków 2016). Redaktorka tomu W stronę kina filozoficznego (Kraków 2011) i współredaktorka opracowania Wobec metafizyki: filozofia – sztuka – film (Kraków 2012, współredaktor Andrzej Gielarowski).</p> Poland
dr, adiunkt w Akademii Ignatianum w Krakowie. Obecnie w pracy naukowej zajmuje się kinem dokumentalnym i kinematografią polską. Autorka książek oraz artykułów o kinie dokumentalnym, autorskim i awangardowym, m.in.: Kino Johna Cassavetesa (Kraków 2003), Kino Beat Generation (Kraków 2010), Człowiek, zbiorowość, pamięć w filmach dokumentalnych Ireny Kamieńskiej (Kraków 2016). Redaktorka tomu W stronę kina filozoficznego (Kraków 2011) i współredaktorka opracowania Wobec metafizyki: filozofia – sztuka – film (Kraków 2012, współredaktor Andrzej Gielarowski).