Opublikowane: 2019-02-061

Obraz społeczeństwa polskiego w filmie Między nami dobrze jest Grzegorza Jarzyny

Urszula Tes
Media - Kultura - Komunikacja Społeczna
Dział: Artykuły
https://doi.org/10.31648/mkks.2975

Abstrakt

Celem artykułu jest rozpoznanie kontekstów socjologicznych w filmie Grzegorza Jarzyny Między nami dobrze jest, opartym na sztuce Doroty Masłowskiej. Autorka bada temat pamięci i tożsamości, odwołując się do tekstu dramatu, filmu i refleksji socjologów zainteresowanych problemem transformacji ustrojowej. Masłowska w groteskowy sposób ukazała przemiany społeczne po 1989 roku, wybujały konsumpcjonizm, kompleksy i problemy Polaków z tożsamością, zafascynowanie Zachodem. Społeczeństwo zaczęło również cierpieć na swoistą amnezję, wypierając z pamięci niedawną historię i degradując symbole. Jarzyna wzmocnił wymowę sztuki, między innymi zmieniając znacząco jej zakończenie. Dzięki temu widz ma do czynienia z jedną z bardziej trafnych, choć gorzkich diagnoz stanu społeczeństwa polskiego. Autorka artykułu dokonała interpretacji najważniejszych wątków poruszanych przez reżysera.

Słowa kluczowe:

społeczeństwo, tożsamość, pamięć, groteska

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Tes, U. (2019). Obraz społeczeństwa polskiego w filmie Między nami dobrze jest Grzegorza Jarzyny. Media - Kultura - Komunikacja Społeczna, 3(13), 85–95. https://doi.org/10.31648/mkks.2975

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.