Obraz społeczeństwa polskiego w filmie Między nami dobrze jest Grzegorza Jarzyny

Urszula Tes

Wydział Filozoficzny Akademia Ignatianum w Krakowie

dr, adiunkt w Akademii Ignatianum w Krakowie. Obecnie w pracy naukowej zajmuje się kinem dokumentalnym i kinematografią polską. Autorka książek oraz artykułów o kinie dokumentalnym, autorskim i awangardowym, m.in.: Kino Johna Cassavetesa (Kraków 2003), Kino Beat Generation (Kraków 2010), Człowiek, zbiorowość, pamięć w filmach dokumentalnych Ireny Kamieńskiej (Kraków 2016). Redaktorka tomu W stronę kina filozoficznego (Kraków 2011) i współredaktorka opracowania Wobec metafizyki: filozofia – sztuka – film (Kraków 2012, współredaktor Andrzej Gielarowski).




Abstrakt

Celem artykułu jest rozpoznanie kontekstów socjologicznych w filmie Grzegorza Jarzyny Między nami dobrze jest, opartym na sztuce Doroty Masłowskiej. Autorka bada temat pamięci i tożsamości, odwołując się do tekstu dramatu, filmu i refleksji socjologów zainteresowanych problemem transformacji ustrojowej. Masłowska w groteskowy sposób ukazała przemiany społeczne po 1989 roku, wybujały konsumpcjonizm, kompleksy i problemy Polaków z tożsamością, zafascynowanie Zachodem. Społeczeństwo zaczęło również cierpieć na swoistą amnezję, wypierając z pamięci niedawną historię i degradując symbole. Jarzyna wzmocnił wymowę sztuki, między innymi zmieniając znacząco jej zakończenie. Dzięki temu widz ma do czynienia z jedną z bardziej trafnych, choć gorzkich diagnoz stanu społeczeństwa polskiego. Autorka artykułu dokonała interpretacji najważniejszych wątków poruszanych przez reżysera.


Słowa kluczowe:

społeczeństwo, tożsamość, pamięć, groteska


Bokszański Z., Tożsamość narodowa w perspektywie transformacji systemowej, w: Imponderabilia wielkiej zmiany. Mentalność, wartości i więzi społeczne czasów transformacji, red. P. Sztompka, Warszawa – Kraków 1999.
Czym jest tylna projekcja?, [online] <http://www.mkmdisplay.pl/screen-technologies/rear-projection-screens/>, dostęp: 15.08.2017.
Hałas E., Transformacja w wyobraźni zbiorowej, w: Imponderabilia wielkiej zmiany. Mentalność, wartości i więzi społeczne czasów transformacji, red. P. Sztompka, Warszawa – Kraków 1999.
Imponderabilia wielkiej zmiany. Mentalność, wartości i więzi społeczne czasów transformacji, red. P. Sztompka, Warszawa – Kraków 1999.
Kalinowska K., W społeczeństwie są problemy, [online] <http://culture.pl/pl/artykul/sztuka-doroty-maslowskiej-miedzy-nami-dobrze-jest>, dostęp: 15.08.2017.
Kondycja moralna społeczeństwa polskiego, red. J. Mariański, Kraków 2002.
Krzysztofek K., Czynniki i kierunki zmiany/kontynuacji kulturowej w Polsce w warunkach transformacji ustrojowej w latach 1989–2007, w: Czy koniec socjalizmu? Polska transformacja w teoriach socjologicznych, red. A. Śliz, M. Szczepański, Warszawa 2008.
Kubiak H., Z trochę odmiennej perspektywy. Uwagi do referatu Andrzeja Kojdera, w: Imponderabilia wielkiej zmiany. Mentalność, wartości i więzi społeczne czasów transformacji, red P. Sztompka, Warszawa – Kraków 1999.
Mariański J., Kryzys moralny czy transformacja wartości, w: Imponderabilia wielkiej zmiany. Mentalność, wartości i więzi społeczne czasów transformacji, red. P. Sztompka, Warszawa – Kraków 1999.
Piotrowska A., Dziki kraj Polska, [online] <https://www.tygodnikpowszechny.pl/dziki-kraj-polska-27153>, dostęp: 15.08.2017.
Popielecki J., Subiektywna opinia, film widziałem, [online] <http://www.filmweb.pl/reviews/Subiektywna+opinia%2C+film+widzia%C5%82em-16855>, dostęp: 15.08.2017.
Rosiński C., Ocalić starość. Literackie obrazy starości w polskiej literaturze najnowszej, Lublin 2015.
Słownik filmu, red. R. Syska, Kraków 2010.
Szafraniec K., Anomia okresu transformacji a orientacje normatywne młodzieży. Perspektywa międzygeneracyjna, w: Kondycja moralna społeczeństwa polskiego, red. J. Mariański, Kraków 2002.
Tarkowska E., Społeczeństwo różnych rytmów: przypadek Polski na tle tendencji globalnych, w: Imponderabilia wielkiej zmiany. Mentalność, wartości i więzi społeczne czasów transformacji, red. P. Sztompka, Warszawa – Kraków 1999.
Twardosz J., Aktorstwo filmowe, w: Słownik filmu, red. R. Syska, Kraków 2010.
Pobierz


Opublikowane
2019-02-06

Cited By /
Share

Tes, U. (2019). Obraz społeczeństwa polskiego w filmie Między nami dobrze jest Grzegorza Jarzyny. Media - Kultura - Komunikacja Społeczna, 3(13), 85–95. https://doi.org/10.31648/mkks.2975

Urszula Tes 
Wydział Filozoficzny Akademia Ignatianum w Krakowie
<p>dr, adiunkt w Akademii Ignatianum w Krakowie. Obecnie w pracy naukowej zajmuje się kinem dokumentalnym i kinematografią polską. Autorka książek oraz artykułów o kinie dokumentalnym, autorskim i awangardowym, m.in.: Kino Johna Cassavetesa (Kraków 2003), Kino Beat Generation (Kraków 2010), Człowiek, zbiorowość, pamięć w filmach dokumentalnych Ireny Kamieńskiej (Kraków 2016). Redaktorka tomu W stronę kina filozoficznego (Kraków 2011) i współredaktorka opracowania Wobec metafizyki: filozofia – sztuka – film (Kraków 2012, współredaktor Andrzej Gielarowski).</p>  Polska

dr, adiunkt w Akademii Ignatianum w Krakowie. Obecnie w pracy naukowej zajmuje się kinem dokumentalnym i kinematografią polską. Autorka książek oraz artykułów o kinie dokumentalnym, autorskim i awangardowym, m.in.: Kino Johna Cassavetesa (Kraków 2003), Kino Beat Generation (Kraków 2010), Człowiek, zbiorowość, pamięć w filmach dokumentalnych Ireny Kamieńskiej (Kraków 2016). Redaktorka tomu W stronę kina filozoficznego (Kraków 2011) i współredaktorka opracowania Wobec metafizyki: filozofia – sztuka – film (Kraków 2012, współredaktor Andrzej Gielarowski).