Polish Kerygmatic Films? Trying to Define a Film Genre

Adam Regiewicz

Wydział Filologiczno-Historyczny Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie

dr hab., prof. Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie; kierownik Zakładu Teorii Literatury oraz Pracowni Komparatystyki Kulturowej, dyrektor Instytutu Filologii Polskiej. Mediewista, literaturoznawca, filmoznawca i antropolog. Zajmuje się badaniem zjawisk na pograniczu literaturoznawstwa i komparatystyki kulturowej, m.in. transkulturowym badaniem średniowieczności, semiotyką i antropologią audiowizualności i nowych mediów oraz antropologią i kulturą współczesną, szczególnie popularną, analizowanymi w perspektywie chrześcijaństwa jako paradygmatu kulturowego Europy i jego kryzysu w dobie sekularyzmu. Podejmuje kwestie związane z kerygmatycznością przekazów kulturowych (filmu, przekazów medialnych, reklamy) w ramach szeroko pojętych badań postsekularnych. Opublikował m.in. książki: Poza horyzontem. Eseje o sztuce czytania (Ćwiczenia z poszukiwania sensu) (Kraków 2015), Dekalog polski (Kraków 2016, współautor Michał Legan) oraz Kerygmatyczne figury interpretacji (Kraków 2016).




Abstract

The author of the article compiles four contemporary Polish films – Chemia (Chemistry, 2015) by Bartosz Prokopowicz; Król życia (A King of Life, 2015) by Jerzy Zieliński; Miłość (Love, 2012) by Sławomir Fabicki; Żyć, nie umierać (Live Not to Die, 2015) by Maciej Migas – and attempts to determine their common characteristics. As it turns out, their common denominator is the presence of the elements of the Apostolic kerygma, although these productions are far from religious films in their traditional sense. Referring to this convention, the author analyzes the question of the scope of the genre of the kerygmatic films. He also exhibits the trends, which are present in the contemporary Polish cinematography, of creating messages with a strong religious potential, even if it is not explained in a direct or obvious manner.


Keywords:

film genre, kerygma, aesthetics, Polish cinematography


Biblia Tysiąclecia. Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, wyd. 4, Poznań 2003.
Bordwell D., Thompson K., Art Film. Wprowadzenie. Sztuka filmowa, tłum. B. Rosińska, Warszawa 2010.
Cierpienie i nadzieja w twórczości filmowej Krzysztofa Zanussiego. Tom jubileuszowy w 75. rocznicę urodzin i 45. rocznicę debiutu, red. A. Baczyński, M. Legan, Kraków 2015.
Eco U., Nadinterpretowanie tekstów, w: U. Eco, R. Rorty, J. Culler, Ch. Brookes-Rose, Interpretacja i nadinterpretacja, red. S. Collini, tłum. T. Bieroń, Kraków 1996.
Eco U., Rorty R., Culler J., Brookes-Rose Ch., Interpretacja i nadinterpretacja, red. S. Collini, tłum. T. Bieroń, Kraków 1996.
Helman A., Pitrus A., Podstawy wiedzy o filmie, Gdańsk 2008.
Katechizm Kościoła katolickiego, Poznań 1994.
Kolasińska I., Film biblijny, w: Wokół kina gatunków, red. K. Loska, Kraków 2001.
Lis M., 100 filmów biblijnych, Kraków 2005.
Lis M., Figury Chrystusa w „Dekalogu” Krzysztofa Kieślowskiego, Opole 2013.
Marczak M., Poetyka filmu religijnego, Kraków 2000.
Nurczyńska-Fidelska E., Klejsa K., Kłys T., Sitarski P., Kino bez tajemnic, Warszawa 2009.
Pisula R., Kerygmat apostolski dzisiaj. Biblijno-teologiczna synteza dla nowej ewangelizacji, Lublin 2005.
Pius XII, Il film ideale, [online] <http://www.documentacatholicaomnia.eu/04z/z_1955-10-28__SS_Pius_XII__Il_Film_Ideale__IT.doc.html>, dostęp: 30.12.2016.
Regiewicz A., Katechezy w obrazach. Kerygmatyczna interpretacja filmu, Kraków 2012.
Regiewicz A., Kino a kultura w świetle antropologii współczesnej. Próba interpretacji kerygmatycznej, Lublin 2011.
Regiewicz A., Poza horyzontem. Eseje o sztuce czytania (Ćwiczenia z poszukiwania sensu), Kraków 2015.
Regiewicz A., Traktaty o nawróceniu. Próba kerygmatycznej interpretacji filmów Krzysztofa Zanussiego, w: Cierpienie i nadzieja w twórczości filmowej Krzysztofa Zanussiego. Tom jubileuszowy w 75. rocznicę urodzin i 45. rocznicę debiutu, red. A. Baczyński, M. Legan, Kraków 2015.
Sikorski T., Nawrócenie, w: Słownik teologiczny, red. A. Zuberbier, Katowice 1998.
Słownik teologiczny, red. A. Zuberbier, Katowice 1998.
Wokół kina gatunków, red. K. Loska, Kraków 2001.

Filmografia

Chemia (2015), reż. Bartosz Prokopowicz.
Król życia (2015), reż. Jerzy Zieliński.
Miłość (2012), reż. Sławomir Fabicki.
Życie jako śmiertelna choroba przenoszona drogą płciową (2000), reż. Krzysztof Zanussi.
Żyć, nie umierać (2015), reż. Maciej Migas.

Published
2019-02-06

Cited by

Regiewicz, A. (2019). Polish Kerygmatic Films? Trying to Define a Film Genre. Media - Culture - Social Communication, 2(13), 57–69. https://doi.org/10.31648/mkks.2983

Adam Regiewicz 
Wydział Filologiczno-Historyczny Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie
<p>dr hab., prof. Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie; kierownik Zakładu Teorii Literatury oraz Pracowni Komparatystyki Kulturowej, dyrektor Instytutu Filologii Polskiej. Mediewista, literaturoznawca, filmoznawca i antropolog. Zajmuje się badaniem zjawisk na pograniczu literaturoznawstwa i komparatystyki kulturowej, m.in. transkulturowym badaniem średniowieczności, semiotyką i antropologią audiowizualności i nowych mediów oraz antropologią i kulturą współczesną, szczególnie popularną, analizowanymi w perspektywie chrześcijaństwa jako paradygmatu kulturowego Europy i jego kryzysu w dobie sekularyzmu. Podejmuje kwestie związane z kerygmatycznością przekazów kulturowych (filmu, przekazów medialnych, reklamy) w ramach szeroko pojętych badań postsekularnych. Opublikował m.in. książki: Poza horyzontem. Eseje o sztuce czytania (Ćwiczenia z poszukiwania sensu) (Kraków 2015), Dekalog polski (Kraków 2016, współautor Michał Legan) oraz Kerygmatyczne figury interpretacji (Kraków 2016).</p>  Poland

dr hab., prof. Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie; kierownik Zakładu Teorii Literatury oraz Pracowni Komparatystyki Kulturowej, dyrektor Instytutu Filologii Polskiej. Mediewista, literaturoznawca, filmoznawca i antropolog. Zajmuje się badaniem zjawisk na pograniczu literaturoznawstwa i komparatystyki kulturowej, m.in. transkulturowym badaniem średniowieczności, semiotyką i antropologią audiowizualności i nowych mediów oraz antropologią i kulturą współczesną, szczególnie popularną, analizowanymi w perspektywie chrześcijaństwa jako paradygmatu kulturowego Europy i jego kryzysu w dobie sekularyzmu. Podejmuje kwestie związane z kerygmatycznością przekazów kulturowych (filmu, przekazów medialnych, reklamy) w ramach szeroko pojętych badań postsekularnych. Opublikował m.in. książki: Poza horyzontem. Eseje o sztuce czytania (Ćwiczenia z poszukiwania sensu) (Kraków 2015), Dekalog polski (Kraków 2016, współautor Michał Legan) oraz Kerygmatyczne figury interpretacji (Kraków 2016).