Interactive Documentary: History and Development Perspectives

Krzysztof Kopczyński

Instytut Polonistyki Stosowanej Uniwersytet Warszawski

dr hab. sztuk filmowych, wykładowca w Zakładzie Retoryki i Mediów Instytutu Polonistyki Stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego. Reżyser, autor scenariuszy i producent filmów dokumentalnych. Konsultant w dziedzinie mediów. Członek m.in. Europejskiej Akademii Filmowej, Polskiej Akademii Filmowej, European Documentary Network i International Coaching Community. Laureat 21 nagród filmowych przyznanych w dziesięciu krajach. Odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski (2012). Filmy, do których napisał scenariusz i które wyreżyserował, to m.in. Kamienna cisza (2007) i Dybuk. Rzecz o wędrówce dusz (2015). Autor kilkudziesięciu artykułów na temat kultury XIX w. i współczesnej, filmu i mediów, a także książek, m.in.: Przed przystankiem Niepodległość. Paryska „Kultura” i kraj w latach 1980–1989 (Warszawa 1990), Od romantyzmu ku erze nowych mediów (Kraków 2003), Dybuk. Opowieść o nieważności świata (Warszawa 2017, współautorka Anna Sajewicz).




Abstract

“Interactivity”, a result of technological development of the media, is currently one of its most important features. The breakdown of the “users” and “participants” of the media can be broken down into age groups and groups with different technological levels. Among “users” dominate television viewers 55+, “participants” are mainly people belonging to two groups: from 18 to 24 and from 25 to 34 years old, declaring being increasingly uninterested in the passive reception of television and focused on “cocreation” of the media. These rules also apply to all types of film. In spite of the post-2010 attempts, the interactive documentary did not develop as fast as anticipated. Based on the researcher’s work, interviews with filmmakers and the experience of participating in professional discussions, the author of the paper puts forward hypotheses, both on the reasons for this state of affairs and on the future of this genre in the media market.


Keywords:

interactivity, interactive film, interactive documentary, digital interactive technologies, living documentary, interactivity, interactive film, interactive documentary, digital interactive technologies, living documentary


Dokumenty prawne

Ustawa z dnia 30 czerwca 2005 roku o kinematografii (Dz.U. 2005, nr 132, poz. 1111), [online] <https://www.pisf.pl/files/dokumenty/informacje_prawne/ustawa_o_kinematografii_tekst_ujednolicony.pdf>, dostęp: 30.04.2017.

Opracowania

Alkarimeh B., Boutin E., Interactive Documentary: A Proposed Model and Definition, „French Journal for Media Research” 2017, nr 7, [online] <http://frenchjournalformediaresearch.com/index.php?id=1062>, dostęp: 30.03.2017.
A Machine to See With, [online] <http://www.blasttheory.co.uk/projects/a-machine-to-see-with/>,dostęp: 2.05.2017.
Bordwell D., Thompson K., Film Art. Sztuka Filmowa. Wprowadzenie, tłum. B. Rosińska, Warszawa 2014.
Bordwell D., Thompson K., Film jako sztuka: kreatywność, technologia i biznes, w: tychże, Film Art. Sztuka filmowa. Wprowadzenie, tłum. B. Rosińska, Warszawa 2014.
Encyklopedia kina, red. T. Lubelski, Kraków 2003.
Filiciak M., Film jako zdarzenie wizualne. Relacje kina i innych mediów w epoce cyfrowej – przypadek gier wideo, w: Kino po kinie. Film w kulturze uczestnictwa, red. A. Gwóźdź, Warszawa 2010.
Game Story II – między filmem a grą, [online] <http://kreatywna-europa.eu/wp-content/uploads/2017/03/GAME-STORY-II-program-ost.pdf>, dostęp: 30.04.2017.
Gaudenzi S., The Living Documentary, [online] <http://docubase.mit.edu/playlist/the-living-documentary/>, dostęp: 30.03.2017.
Gaudenzi S., The Living Documentary: From Representing Reality to Co-Creating Reality in Digital Interactive Documentary, [online] <http://research.gold.ac.uk/7997/>, dostęp: 30.03.2017.
Getting Blasted at Sundance, [online] <https://www.theguardian.com/technology/gamesblog/2011/jan/20/sundance-games-blast-theory?INTCMP=SRCH/>, dostęp: 2.05.2017.
Helminen S.A., Glorianna Davenport. An Interactive Pioneer, „DOX. European Documentar Magazine” 2014, z. 103.
Jarvie I., Philosophy of the Film. Epistemology, Ontology, Aesthetics, New York – London 1987.
Jenkins H., Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, tłum. M. Bernatowicz, M. Filiciak, Warszawa 2007.
Kino, którego nie ma, red. P. Zwierzchowski, D. Wierski, Bydgoszcz 2013.
Kino po kinie. Filmy w kulturze uczestnictwa, red. A. Gwóźdź, Warszawa 2010.
Klejsa K., „A film like thing”, czyli o tym, jak zjawiska filmopodobne utrudniają odpowiedź na pytanie: „Co to jest film?”, w: Kino po kinie. Film w kulturze uczestnictwa, red. A. Gwóźdź, Warszawa 2010.
Kletowski P., Interaktywne kino, w: Encyklopedia kina, red. T. Lubelski, Kraków 2003.
Kluszczyński R.W., Film, wideo, multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej, Kraków 2002.
Kluszczyński R.W., Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka multimediów, Kraków 2001.
Kluszczyński R.W., Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu, Warszawa 2010.
Kopczyński K., „Kinematograf” Łozińskich, czyli ucieczka przed poznaniem, w: Kino, którego nie ma, red. P. Zwierzchowski, D. Wierski, Bydgoszcz 2013.
Kopczyński K., Polski film dokumentalny w dobie konwergencji, w: Problemy konwergencji mediów. red. M. Kaczmarczyk, D. Rott, t. 1, Sosnowiec – Praga 2013.
Kreatywna Europa, [online] <http://kreatywna-europa>, dostęp: 30.04.2017.
Leeuw I. de, The 6 Most Innovative Interactive Web Documentaries, [online] <https://creators.vice.com/en_au/article/the-6-most-innovative-interactive-web-documentaries>, dostęp: 2.05.2017.
Manovich L., Cinema and Digital Media, w: Perspectives of Media Art, red. J. Shaw, H.P. Schwarz,Ostfildern 1996, [online] <http://manovich.net/content/04-projects/008-cinema-and-digital-media/06_article_1995.pdf />, dostęp: 30.04.2017.
Manovich L., Język nowych mediów, tłum. P. Cypryański, Warszawa 2006.
National Film Board, [online] <https://www.nfb.ca/interactive/>, dostęp: 3.05.2017.
Nichols B., Introduction to Documentary, wyd. 2, Indiana University Press 2010.
Perspektywy rozwoju branży rozrywki i mediów w Polsce 2016–2020, [online] <http://www.pwc.pl/pl/publikacje/2016/entertainment-and-media-outlook-2016-2020-polska-perspektywa-pwc.html>, dostęp: 30.04.2017.
Pitrus A., Sztuka interaktywna według Ryszarda Kluszczyńskiego, „Kwartalnik Filmowy” 2010,z. 71–72.
Prawie 116 mln zł dla najlepszych graczy wśród twórców gier, [online] <http://www.nauka.gov.pl/aktualnosci-ministerstwo/prawie-116-mln-zl-dla-najlepszych-graczy-wsrod-tworcow-gier.html>, dostęp: 30.04.2017.
Problemy konwergencji mediów, red. M. Kaczmarczyk, D. Rott, Sosnowiec – Praga 2013.
Przylipiak M., Kino bezpośrednie, t. 1: 1960–1963, Gdańsk 2008.
Przylipiak M., Kino bezpośrednie, t. 2: 1963–1970. Czas autorów, Gdańsk 2014.
Przylipiak M., Kino bezpośrednie, t. 3: 1963–1970. Między obserwacją a ideologią, Gdańsk 2014.
Przylipiak M., Poetyka kina dokumentalnego, Gdańsk – Słupsk 2004.

Filmografia

A Machine to See With (2010), reż. The Blast Theory Group.
Człowiek z kamerą (1929), reż. Dżiga Wiertow.
Brèves de Trottoir (2010), reż. Oliver Lambert.
Jeden dzień z życia (2011), reż. Ridley Scott, Kevin Macdonald.
Journey to the End of Coal (2008), reż. Samuel Bollendorff, Abel Ségrétin.
New Orleans in Transition, 1983–1986 (1987), reż. Glorianna Davenport.
Prison Valley (2010), reż. David Dufresne, Philippe Brault.
Soul Patron (2010), reż. Frederik Rieckher.
Welcome to Pine Point (2010), reż. Paul Shoebridge, Michael Simons.
Zamek (2014), reż. Paweł Czarkowski

Published
2019-02-06

Cited by

Kopczyński, K. (2019). Interactive Documentary: History and Development Perspectives. Media - Culture - Social Communication, 2(13), 69–83. https://doi.org/10.31648/mkks.2984

Krzysztof Kopczyński 
Instytut Polonistyki Stosowanej Uniwersytet Warszawski
<p>dr hab. sztuk filmowych, wykładowca w Zakładzie Retoryki i Mediów Instytutu Polonistyki Stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego. Reżyser, autor scenariuszy i producent filmów dokumentalnych. Konsultant w dziedzinie mediów. Członek m.in. Europejskiej Akademii Filmowej, Polskiej Akademii Filmowej, European Documentary Network i International Coaching Community. Laureat 21 nagród filmowych przyznanych w dziesięciu krajach. Odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski (2012). Filmy, do których napisał scenariusz i które wyreżyserował, to m.in. Kamienna cisza (2007) i Dybuk. Rzecz o wędrówce dusz (2015). Autor kilkudziesięciu artykułów na temat kultury XIX w. i współczesnej, filmu i mediów, a także książek, m.in.: Przed przystankiem Niepodległość. Paryska „Kultura” i kraj w latach 1980–1989 (Warszawa 1990), Od romantyzmu ku erze nowych mediów (Kraków 2003), Dybuk. Opowieść o nieważności świata (Warszawa 2017, współautorka Anna Sajewicz).</p>  Poland

dr hab. sztuk filmowych, wykładowca w Zakładzie Retoryki i Mediów Instytutu Polonistyki Stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego. Reżyser, autor scenariuszy i producent filmów dokumentalnych. Konsultant w dziedzinie mediów. Członek m.in. Europejskiej Akademii Filmowej, Polskiej Akademii Filmowej, European Documentary Network i International Coaching Community. Laureat 21 nagród filmowych przyznanych w dziesięciu krajach. Odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski (2012). Filmy, do których napisał scenariusz i które wyreżyserował, to m.in. Kamienna cisza (2007) i Dybuk. Rzecz o wędrówce dusz (2015). Autor kilkudziesięciu artykułów na temat kultury XIX w. i współczesnej, filmu i mediów, a także książek, m.in.: Przed przystankiem Niepodległość. Paryska „Kultura” i kraj w latach 1980–1989 (Warszawa 1990), Od romantyzmu ku erze nowych mediów (Kraków 2003), Dybuk. Opowieść o nieważności świata (Warszawa 2017, współautorka Anna Sajewicz).